جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مقاله کتاب دارالسلام محدث نوری – دانلود متن کامل

متن کامل کتاب دارالسلام
مقاله

دانلود کتاب دار السلام محدث نوری

دانلود متن کامل دار السلام فی ما یتعلق بالرؤیا و المنام

«دارالسلام فی ما یتعلق بالرؤیا و المنام» اثر حسین بن محمد تقی نوری (متوفی ۱۳۳۰ ق) معروف به محدث نوری، درباره خواب و تعبیر خواب است. این اثر در سال ۱۲۹۲ ق(یعنی ۱۵۲ سال پیش (اکنون سال ۱۴۴۴ ق))، در سامرا تالیف شده است.

برای مشاهده و مطالعه متن کامل هر چهار جلد کتاب دار السلام ابتدا در سایت کتابخانه نور از اینجا عضو شوید و سپس به متن همه چهارجلد دسترسی داشته باشید. البته مطالعه کتاب از سایت نور نیاز به شارژ و پرداخت هزینه دارد. اما اگر می خواهید به صورت رایگان آن را مطالعه کنید،‌از اینجا می توانید پی دی اف متن کامل کتاب دارالسلام محدث نوری را مطالعه کنید. حتی نیاز به عضویت هم ندارد.

برای دانلود متن کامل چهار جلدی کتاب دارالسلام محدث نوری به زبان عربی هم از اینجا اقدام کنید.

توضیح این که لینک های بالا ، لینک به متن کامل عربی کتاب دارالسلام است. متن کامل ترجمه فارسی دارالسلام به فارسی هم وجود دارد اما از طریق اینترنت قابل دسترسی نیست. منتخب این کتاب نیز منتشر شده(اینجا) که حاوی گلچینی از رویاهای صادقۀ نقل شده در جلدهای اول و دوم کتاب دارالسلام است.(کتاب دارالسلام محدث نوری – دانلود متن کامل)

برای آشنایی با کتاب دارالسلام محدث نوری ادامه همین مقاله را بخوانید.

 

فهرست کلی کتاب

جلد اول

  • بیوگرافی مولف: میرزا حسین نوری
  • تعریف علما مانند آقا بزرگ تهرانی از کتاب
  • مقدمه مولف
  • باب اول: در بیان رویاهای صادقه

جلد اول کتاب پیرامون رؤیاهای ائمه علیه‌السّلام به ترتیب از حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم تا ائمه علیه‌السّلام و ذکر خواب‌های برخی انبیا مانند حضرت ابراهیم حضرت آدم و حضرت ادریس و دیگران در این باب به تفصیل آمده است.

جلد دوم

  • باب اول: در بیان رویاهای صادقه

این جلد، در حقیقت تتمه جلد اول است و در آن رؤیاهایی با موضوعات مختلف مانند وصیت حضرت علی علیه‌السّلام به کمیل بن زیاد، مقام شهیدین رحمة‌الله‌علیه، و فضیلت علما ذکر شده است.

جلد سوم

  • فصل اول
  • فصل دوم: در بیان تدابیر کلیه جهت اصلاح خواب
  • فصل سوم: در شرح بهترین کارها هنگام خواب

در جلد سوم سه فصل وجود دارد. فصل دوم کتاب در تدابیر کلیه و بیان نکاتی جالب برای اصلاح خواب است. این موضوع در پنج مقام به ترتیب اماکنی که خوابیدن در آنها مکروه است، اصلاح زمان خواب، تدبیر جای مناسب برای فراش، تدبیر جسم آدمی به هنگام خواب از جهت آداب و افعالی که شایسته انجام دادن است و اصلاح و تهذیب قلب را متذکر شده است. در فصل سوم برخی از امور اخلاقی به ترتیب حروف الفبا ذکر شده است. 

جلد چهارم

  • تتمه فصل سوم در بیان بهترین کارها هنگام خواب
  • فصل چهارم: مقدار خواب
  • فصل پنجم: خواب موجودات روح دار
  • فصل ششم: انواع رویا
  • فصل هفتم: حقیقت رویا
  • فصل هشتم:‌ ائمه و پیامبران را در خواب دیدن
  • فصل نهم: تعبیر خواب
  • فصل دهم: شگفتی‌های خواب و رویا

 

مهمترین نقدها و اشکالات

بر این کتاب اشکالاتی وارد است که برخی از مهمترین آن‌ها عبارتند از:

تعبیر خواب محدث نوری

دربارۀ نویسندۀ کتاب

مرحوم آیت الله حسین محدث نوری فرزند محمدتقی نوری مازندرانی طبرسی و نوهٔ علی محمد مازندرانی طبرسی مستوفی، محدث و چهره سرشناس علمای شیعه در قرن چهاردهم هجری بود.

این فقیه امامیه، مفسر و شاعر در ۱۸ شوال ۱۲۵۴ قمری در روستای یال‌رود از توابع نور مازندران به دنیا آمد و در ۲۷ جمادی ۱۳۲۰ هجری قمری در سامرا درگذشت. وطن زمستانه خاندان نوری روستای سعادت آباد؛ از روستاهای بخش چمستان نور است. از القاب وی می‌توان به خاتم المحدثین، علامه نوری، میرزای نوری، محدث نوری و حاجی نوری اشاره کرد. وی دائی و پدر همسر مرحوم شیخ فضل‌الله نوری بود.

محدث نوری در سن ۶۴ سالگی در سامرا در اثر مسمومیت درگذشت. آرامگاه او در نجف و در حرم علی بن ابی‌طالب قرار دارد.

کتاب دار السلام یکی از آثار گران‌سنگ ایشان از بین سی تالیف آن عالم فرزانه است.

نظر متخصصین

محدث نوری ره در بخشی از کتاب دار السلام در مورد جایگاه و ثمرات خواب، با شرایط و ویژگی‌های خاصی که برایش ذکر می‌کند، مطالب بسیار ارزشمندی را بیان می‌کند. حقایقی که دانستنش بر ایمان و اخلاق و اعتقادات ناب و سبک زندگی خواننده بسیار موثر است.
به عنوان نمونه: ایشان علاوه بر مستندات روایی – قرآنی، با استدلال‌های عقلی و فطری و وجدان بشری از طریق خواب، امور غیبی و ماورائی را برای خداناباوران و مادی‌گرایان و منکران مبدا و معاد اثبات می‌کند.
در حقیقت باور عمیق به وجود خداوند و عالم غیب، اثبات وجود صانعی دانا و توانا، صداقت و راستی قول پیامبران، دریافت حکم کلی الهی توسط رسولان در رویاهای صادقه، کشف روانشناسانه انسان و اثبات روح برای او، کشف خلقیات و ویژگی‌های آدمی، هدایت شدن انسان‌ها به واسطه رویای صادقه، وجدان کردن حیات روح پس از مرگ، اثبات عذاب و رحمت در عالم برزخ و قیامت، راه ارتباطی میان زندگان و مردگان، تشخیص مقام خود در پیشگاه خداوند، کشف سود و زیان و مصلحت و مفسده کارها، من جمله اموری هستند که به عنوان نتائج و ثمرات نعمت ارزشمند رویا و خواب در این‌کتاب بدان پرداخته‌اند.

نظر استاد هاشمی، معبر برجسته و کارشناس علوم دینی

در گزیده‌ای از کتاب دارالسلام، عالم جلیل القدر محدث نوری( ره ) در مورد جایگاه خواب، بیان می‌فرمایند:
«خواب دیدن، از آیه‌های انفسی است که فواید شایان و حکمت فراوان و کلان در آن است… به وسیله خواب مسائل دشوار کشف شوند. و نیاز به ستیز و بافته‌های خیال و جدل ندارند. و دل از پریشانی در آید و صاحبدل به گروه خردمندان گراید. خواب وسیله اعتراف خالص بدون شک و ریب و باور از ته دل، به وجود پاک خداوند( جل ذکره) است که در دل بتابد و از خواب بدان ره یابد و با نمود آیات عظیمه که برای ره او هموارند، بدو راه برد. خواب دیدن راهی است استوار و درست و نیاز به مقدمه چینی و اندیشه ندارد.» 

مطالعه کتاب دار السلام را توصیه می‌کنیم هر چند این توصیه و تایید ما نسبت به کتاب دارالسلام به معنی تایید سایر آثار مرحوم محدث نوری، مانند فصل الخطاب که خطاهای فاحشی دارد نیست. اما کتاب دار السلام، با توجه به هجمه گسترده آثار انحرافی و پر از اشتباه در موضوع تعبیر خواب، در خلأ آثار خوب، با رویکرد دینی و مذهبی جایگاه ویژه و ارزشمندی دارد.

نظر استاد مبصری، معبر برجسته و کارشناس علوم دینی

داستان عجیب تالیف کتاب دار السلام

مرحوم محدث نوری رحمه الله درباره ی ملافتحعلی سلطان آبادی رحمه الله می فرمایند: و او سبب تألیف این کتاب شد. چون من به همراه او به زیارت امام حسین علیه السلام رفتم، در ایام عاشوراء سال ۱۲۸۹، و او در پشت بام کفشداری سمت غرب ایوان برای ما نماز مغرب و عشا را به جماعت می خواند.

شب عاشورا با من درباره وقت برگشت به نجف مشورت کرد و رأیش این شد که نماز ظهر روز جمعه را بخوانیم و به در آییم برای نجف اشرف.

و من شب ۱۱ سحرگاه در خواب دیدم تنها پشت بام کفشداری ایستادم و در ایوان و حرم هم کسی نیست و مردم همه در صحن جمع شده و به عادت خود در ایام زیارت مخصوصه مشغول خرید و فروشند و کارهای دیگر دنیا.

در این میان که من ایستاده بودم ناگاه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و حضرت حجت علیه السلام که دنبالش بود از سوی قبله بالای کفشداری آمدند و حضرت حجت علیه السلام بلندتر بود از پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم و بر سر هر دو عمامه ی سفید بود و آمدند تا نزدیک در میانه که به رواق باز می شود و پیش از آن که از دیده محجوب شوند رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم رو به من کرد و از راه خود به سوی من برگشت و دانستم که قصد مرا دارد و من به سوی او شتافتم.

چون از یک پله فرو شدم آن حضرت بالا آمد به او سلام کردم و جواب داد و دستش را به من داد بوسیدم و فرمود: من آمدم اینجا تو را ببینم را اینجا ایستادی.

و من از بالا آمدن آن حضرت برای دیدنم شرمگین شدم و هم از گفتار او، و با سخنانی به من اظهار لطف کرد و مرا گرامی داشت که در خاطرم ننماند جز این که از ملای نامبرده ذکر خیر کرد و آنگه فرو شد و برگشت بدان جا که از آن مفارقت کرده بود.

و اما حضرت حجت علیه السلام در این مدت به جای خود برابر ضریح ایستاده بود. با خود گفتم: افسوس که به خدمت او مشرف نشدم.

به سوی آن حضرت رفتم و چون دید نزد او می روم چند گامی پیشوازم آمد و چون نزدیک شدم دستش را بوسیدم و از بیماری مولای نامبرده پرسید که پنج سال بود گرفتار بیماری سوداء مزمن عجیبی بود و بیشتر اوقات دواء می نوشید، گفتم: الحمدالله.

و با من اظهار لطف کرد و فرمود: کی به نجف برمی گردی؟

گفتم: مولی فتحعلی شب گذشته تصمیم گرفت پس از نماز ظهر روز جمعه برگردد.

لبخندی زد و دو تا سه بار فرمود: مجتهد است و رأیش این است.

و از کلامش فهمیدم حرکت در آن وقت صلاح نیست جز این که چون مجتهد است باید به رأیش عمل کند و آنگه خاموش شد. و به فکر افتادم مشکلی از او بپرسم و در خود مجهولی نیافتم و گویا به منبع علم دست یافتم، پناه به خدا از این که از کمی استعداد و بد سرانجامی باشد و از من جدا شد و من به کفشداری برگشتم و مردم همه در کار خود بودند و توجهی با این الطاف خاصه نداشتند.

و در صحن چیزها دیدم که در بیداری همان روز گواه درستی خواب بودند و آخر سحر بیدار شدم و شکر خدا کردم.

و چون این خواب را به مولی فتحعلی نام برده گفتم سخن در امثال این خواب ها کشیده شد و گفت: اگر یکی آنها را ثبت می کرد سودش به همه مسلمان ها می رسید. چنانچه به بعض از آنها در آغاز کتاب اشاره کردم.

گفتم: اگر به من اشاره کنی یار شما باشم. و به من اشاره کرد.

و چون به نجف برگشتم شروع در جمع خواب ها کردم.

او چون جزوه ای از آن به درآمد و جز من و او کسی از آن آگاه نبود یکی از سادات بزرگوار در خواب دید که گویا کندویی در دست من است در نهایت حسن و لطافت و من آن را در بر مولای مزبور می گشایم و در آن ابزار غریبی است وابسته به علومی سودمند که ناظران در آن حیرانند.

و شب تَرویه (۱) یا شب پیش از آن که پیش از محرم آن سال بود ملا محمود سلطان آبادی صاحب تألیفات رائقه در فقه و اصول مانند جوامع و لوامع و جز آنها در خواب دیده بود که گویا من در اسرع زمان به آسمان برآمدم و به فلک قمر رسیدم و چیزی از عقده ذنبش برگرفتم و فوراً برگشتم. و امید از خدا داریم که این کتاب تعبیر خواب او باشد. (۲)

پی نوشت :

  1. ترویه: روز هشتم ماه ذی حجه.
  2. ترجمه دارالسلام محدث نوری رحمه الله: ۲۹۹/۲ از دارالسلام: ۳۱۷/۲ و همان، ج ۲، ص ۴۶۲.

منبع مقاله :

یوسفی، محمد، (۱۳۹۰)، ملاقات با امام زمان علیه السلام در کربلا، قم، خورشید هدایت، چاپ دوم

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظر
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
2
0
در تعبیر به شما کمک می‌کنیم. می‌توانید تعبیر خواب خود را بپرسید.x

تعبیر خواب الفبایی

برای مشاهده تعبیر خواب‌های قبلی، از فهرست زیر استفاده کنید.

ابتدا دقت کنید کلیدواژه و موضوع اصلی خواب مورد نظر شما چیست؟‌ سپس روی حرف اول کلیدواژه اصلی رویای خود از جدول زیر کلیک کنید. به صفحه مربوطه بروید و تعبیرتان را در بخش دیدگاه‌ها پیدا کنید.

مثلا اگر رویای شما مربوط به ازدواج است. روی حرف «ا» کلیک کنید و در بخش دیدگاه‌ها در همان صفحه تعبیر خود را مشاهده کنید.‌

شما می‌توانید تعبیرهای خود را از طریق اپلیکیشن سایت بپرسید. برای دانلود اپلیکیشن و راهنمایی بیشتر به این صفحه مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از امکانات پیشخوان کاربری خود از اینجا نیز استفاده کنید.

قوانین سایت تعبیر خواب ناب

عضویت شما در سایت تعبیر خواب ناب، به معنی پذیرش قوانین این سایت است. 

  • قانون شماره 1
    لطفا خواب خود را در اپلیکیشن تعبیر خواب سوال کنید.
  • قانون شماره 2
    لطفا قبل از ارسال، متن تعبیر خواب خود را به دقت بخوانید تا همه گزینه های مهم را در پرسشتان ذکر کرده باشید.
  • قانون شماره 3
    گاهی برای تعبیر لازم است که سوالات بیشتری را درباره رویای شما بپرسیم. در این صورت تعبیر شما بعد از پاسختان به سوالات داده خواهد شد.
  • قانون شماره 4
    حتما خواب خود را با حروف فارسی بنویسید. کامنت‌های انگلیسی تایید نخواهند شد.
  • قانون شماره 5
    تعبیر خواب شما ممکن است به صورت عمومی در سایت و بدون ذکر مشخصات شما، جهت استفاده دیگران منتشر شود که در موتورهای جستجو نیز قابل دسترسی است. در صورتی که نسبت به این کار رضایت ندارید، هنگام درخواست تعبیر مطرح کنید.
  • قانون شماره 6
    ارسال تعبیر خواب به ایمیل، واتس آپ، ایتا و … امکان پذیر نمی‌باشد و تعبیرها فقط در اپلیکیشن انجام می‌شود.
  • قانون شماره 7
    تعبیرهای درخواستی در سریع‌ترین زمان ممکن نوشته خواهند شد اما ممکن است به دلیل درخواست‌های زیاد، این زمان گاهی تا یک هفته به طول بیانجامد. بنا بر این شکیبا باشید.
  • قانون شماره 8
    در صورتی که در استفاده از اپلیکیشن و درخواست تعبیر خواب و … با مشکلی مواجه شدید، می‌توانید آن را از صفحه ارتباط با ما مطرح کنید.
  • قانون شماره 9
    از طرح مکرر یک رویا برای تعبیر پرهیز کنید.
  • قانون شماره 10
    ما حریم خصوصی شما را حفظ می‌کنیم و اطلاعات و تعبیرهای شما جایی افشا نخواهد شد.