جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مقاله تعبیر خواب کعبه

تعبیر خواب طواف خانه کعبه
مقاله

تعبیر خواب کعبه

چکیده

تعبیر خواب کعبه بسیار نوید بخش است. کعبه نقطه شروعِ زمین خدا شد .
جایی‌که از آن نقطه خدا زمینش را گستراند و آن را خانه خود و مردم خواند.
مَلِکی مقرب به شکل سنگی مقدس، فرو فرستاد و آن‌را در کنار کعبه برای پیمان گرفتن از بندگانش جای نهاد.

کعبه و حرم را مکانی امن و مبارک قرار داد و مردم را به سوی آن، برای اخذ پیمان بندگی و عهد با ولایت مطلق ، فرا خواند .

بندگانش را برای دیداری عاشقانه و هدایت‌گرانه دعوت نمود، تا همراه با ملائکه عرش و بیت المعمور دور کعبه طواف کنند .

این نمایش زیبا نمادی شد بر اینکه؛ گویا بنده، همه موجودیتش را بی‌هیچ تعلقی به پای حضرت دوست فدا می‌کند .

خدای کریم و بنده نواز در این دیدار و حضورِ بندگی، برکات بی‌شماری را نصیب زائر می‌کند. زائری که گاه با جسم و روح مهمان حضرت اوست و به طور ویژه مورد عنایت قرار می‌گیرد، و گاه در سیری روحانی درعالم خواب، بشارتها و برکاتی را از دیدار کعبه دریافت می‌کند .

در این نوشتار برآنیم که مختصراً از دیدگاه آیات و روایات ، جایگاه کعبه و به دنبالش منافعی که شامل حال زائر می‌شود، بیان کنیم تا بر مبنای آن تعابیر رویای کعبه را به رشته تحریر درآوریم‌.

کلید واژه ها

کعبه ، تعبیر خواب کعبه ، قران ، روایت ، امام ،قوام، هدایت ، امنیت ، برکت ،آمرزش گناهان

مقدمه

کعبه که نام دیگرش«بیت‌الله‌الحرام»است، در قران به عنوان خانه مردم معرفی شده است ،و از دیدگاه اسلام جایگاه بسیار خاص و ارزشمندی در عالم دارد .

بر اساس آیات قران و روایات اهل بیت علیهم السلام زیارت و حضور در کنار آن ، منافع دنیوی و اخروی بسیار زیادی دارد .

کعبه هم از نظر معنوی و هم از نظر مادی مبارک است .
برکات معنوی این سرزمین و جذبه‌‏های الهی و تحرک و جنبش و وحدتی که در پرتو آن در مراسم حج به وجود می‏‌آید، مبرهن و آشکار است.

حضور در کنارِ خانه خدا  امنیت در جوانب مختلف و آرامش خاصی را برای زائر به دنبال دارد .

کعبه، هدایت به سوی سعادت دنیا و آخرت است. هدایت آن فراگیر بوده و همه جنبه‌های آن را در برمی‌گیرد .

این خانه مبارک نمادی از امام معصوم ع است که مردم باید به سویش بشتابند و دورش بگردند .

کعبه و زیارت آن انسان را از آلودگی‌های ظاهر و باطن پاک می‌کند و انسان تولدی دوباره می‌یابد.

زیارت خانه خدا فقر و تنگدستی را از زندگی می‌زداید و رزقِ مادیِ کثیری را در زندگیِ زائر سرازیر میکند .

منافع بسیار زیاد دیگری نیز در این رابطه در روایات و آیات قران ذکر شده است، که در این مختصر نمی‌گنجد.

در جهان بینی اسلامی انسان موجودی دارای روح و جسم است.خداوند به هنگام مرگ و در هنگام خواب روح انسان را می‌ستاند .

قران در این‌باره می‌فرماید :اللَّهُ یَتَوَفَّى األنْفُسَ حِینَ مَوْتِهَا وَالَّتِی لَمْ تَمُتْ فِی مَنَامِهَا… زمر: ۴۲ .خداوند تمامی روح‌ها را موقع مرگ باز می‌ستاند و هم‌چنین روحی را که در موقع خواب نمرده است، قبض می‌کند. آن‌گاه روحی که مرگ او رسیده است را نگاه می‌دارد و دیگر روح‌ها را تا زمانی معین به سوی دنیا باز می‌فرستد.این حادثه یکی‌ از نشانه‌های قدرت پروردگار عالم برای صاحبان خرد است.

از آیه فوق چنین برداشت می‌شود که در زمان خواب ، روح به دلیل مجرّد بودن به ملکوت رجوع کرده و در عوالم دیگر سیر می‌کند.

روح توانایی حرکت به عوالم برتر را دارد ، هر چه پاک‌تر باشد به درجات و رتبه‌های بالاتری عروج می‌کند. از آن جائی‌که روح با رویا در ارتباط است، رویا می تواند یکی از راه‌های هدایت انسان باشد.

بنابراین یکی از آیات بزرگ الهی ، خواب دیدن است، که عنایتی ازجانب خداوند متعال برای مدد رساندن به زندگی بشریت است . و رویای کعبه از جمله خواب‌های معنوی زیبایی است که ثمرات مادی و معنوی زیادی برای همه انسانها به دنبال دارد .

این مقاله پژوهشی است که با روش تحلیلی ـ توصیفی بر اساس آیات قران و روایات ناب ، برخی از ویژگی‌ها و جایگاه کعبه را توصیف کرده و تعابیر رویای کعبه و سیر روحی انسان را بر این اساس تحلیل می‌کند.

تعابیری که در این مقاله ذکر می‌شود به صورت کلی بوده و با توجه به حالات رائی و تکیه‌گاه‌ها و جزئیات رویا مصادیقش متفاوت می‌شود .

تبیین جایگاه کعبه و تحلیلی بر تعبیر خواب کعبه

تبیین جایگاه کعبه

جایگاه کعبه در عالم با توجه به آیات و روایات بسیار عظیم است.خداوند متعال از روی فضلش بندگانش را به حج فرا خواند. او خانه کعبه را بسیار گرامی داشت، و آن‌را چون نگینی در حرم ، قرار داد. از مردم دعوت نمود تا به حج رفته و خانه کعبه را زیارت کنند، تا شاهد منافع بسیاری باشند .

قران‌می‌فرماید:
واذِّن فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجَالاً وَ عَلَی کُلِّ ضَامِرٍ یَأْتِینَ مِن کُلِّ فَجٍّ عَمِیقٍ لِّیَشْهَدُواْ مَنَـفِعَ لَهُمْ» حج: ۲۷. و مردم را دعوت عمومی به حج کن تا پیاده و سواره بر مرکب‌های لاغر از راه دوری به سوی تو بیایند ، تا شاهد منافع گوناگون خویش در این برنامه حیات بخش و سازنده باشند.

از امام صادق ع سؤال شد ،که مراد از «لِّیَشْهَدُواْ مَنَافِعَ لَهُمْ» منافع دنیاست و یا منافع آخرت ؟ حضرت فرمود: «تمام آن‌ها مراد است.»

منافعی که خداوند عالم در زیارت کعبه و اعمال حج قرار داده طبق آیات قران و روایات بسیار زیاد است، که بعضی از آنها را بیان کرده و سپس در ذیل هر کدام، تعابیر رویای کعبه را با توجه به آیات و روایات ناب، توصیف میکنیم .
البته این تعابیر با توجه به شرایط رائی در خواب و بیداری و تکیه‌گاهها و جزئیات رویا مصداق پیدا می‌کند .

جایگاه کعبه در قران و روایات

۱- کعبه خانه مبارک است.

قران کریم در این رابطه می‌فرماید :

إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبَارَکا
ال عمران : ۹۶. نخستین خانه‌ای که برای مردم قرار داده شد، همان است که در سرزمین مکّه واقع شده که پربرکت و مبارک است .

«مبارک» از مصدر «مبارکه» باب مفاعله از ثلاثی مجرد «برکت» است.
برکت به معنای خیر بسیار و مبارک به معنای محلی است که خیر کثیر بدانجا افاضه می‌‏شود. ۱

یکی از دلائل مبارک بودن خانه خدا این است که، کعبه همواره محلّ عبادت و طواف بوده و پاداش عبادات در آنجا دو چندان است و سبب بخشش گناهان می باشد.

برکت به معنای دوام ، بقا، زوال ناپذیری، همراه با پاکی و قداست نیز هست .

به موجود پر فایده مبارک گفته می‌شود. شایسته ترین کسی که این عنوان برای او سزاوار است ذات خداوند است که سرچشمه خیرات و برکات است. ۲

اصل برکت، خداوند است. هر چیز و هر کس که با او مرتبط و متصل شود، به اندازه ظرفیت خود از کانون برکت خداوندی برخوردار می‌شود.

بندگان پاک خدا به دلیل ارتباط با خدا اعمالشان دارای آثاری ماندگار و باقی است  مال ،عمر، علم ،سخن،‌ و دیگر خدماتِ آنها با برکت و پرفایده بوده و سودمند است.

[irp posts=”3204″ name=”تعبیر خواب طواف کعبه”]

تعبیر رویای کعبه به برکت

اگر کسی در رویا خانه کعبه را ببیند، با توجه به حالات رائی و جزئیات رویا در عالم‌ واقع ، بستر و زمینه‌ای فراهم می‌شود که عامل برکت در زندگی اوست.

بدین معنا که :

۱- گاه رائی به داشتن ایمان و تقوا ملتزم می‌شود، که به‌ دنبالش روزی پربرکتی دریافت می‌کند .

امام رضا ع فرمودند: خدای عزوجل به یکی از پیامبران خود وحی نمود که هرگاه اطاعت شوم‌، خوشنود گردم، چون خوشنود گردم ،برکت دهم و برکت من بی پایان است . ۳

۲- یکی از جلوه‌های تقوا ترک‌ گناهان است. لذا رائی در عالم واقع توفیق ترک گناهان برایش حاصل می‌شود . این امر موجب برکت برای اوست، چرا که گناهان در زندگی عامل بی‌برکتی است .

امام باقر ع فرمودند : بنده گناه می‌کند و به سبب آن روزی او گرفته می‌شود. ۴

۳- گاه رویای کعبه دال بر این است که خداوند زمینه کسب روزی حلال را برای رائی میسر می‌کند، که از عوامل برکت در روزی است .

در روایات آمده است که مال حرام رشد و برکتی ندارد .
امام جواد ع: ای داوود مال حرام رشد نمی‌کند و اگر هم رشد کند برای صاحبش برکت ندارد .
اگر از آن چیزی انفاق کند پاداشی نخواهد دید و آنچه از پس خود برجای گذارد ره‌ توشه او به سوی دوزخ است . ۵

۴- حضور زائر درکنار کعبه حقیقتاً نمایانگر تجدید میثاق و عهد انسان با خدا در کنار حجرالاسود است.
این مصداقی از عهد و پیمان و امانت‌داری است وامانت داری رزق را افزایش می‌دهد. علی ع فرمودند: امانت‌داری روزی را زیاد می کند و برکت میدهد .

رائی کعبه در عالم واقع به سبب خصلت امانت داری برکت را به رزق و روزیش فرا  می‌خواند .

۵- حضور در کعبه مستلزم طهارت و پاکی است . پاکیزگی و طهارت به فرموده رسول خدا ص روزی را با برکت می‌کند.
به رسول خدا ص عرض شد دوست دارم روزیم زیاد شود. فرمود : پیوسته در حال طهارت و پاکیزگی باش تا روزیت زیاد گردد.

لذا رائیِ کعبه مقید به طهارت ظاهری و باطنی شده که خود سبب جلب روزی و برکت در زندگی او می‌شود.

۲– کعبه مکانی امن است

قران میفرماید: وَ مَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِنا …۹۷: آل عمران . هر کس در کعبه داخل شود ایمن است.

محل امن بودن خانه «کعبه» به این مناسبت است که خداوند مقرر نمود، کسى که به این خانه پناهنده شود، تا هنگامى که در آن‌جا است جان و مال او ایمن باشد و هرگز ترسی به خود راه ندهد.

مردم نیز باید جهت عظمت و احترام به کعبه متعرض هیچ پناهنده‌ای نشوند .
اگر فردی که باید حد بر او جارى شود به حرم مکه پناهنده شود، کسى حق ندارد تا وقتى که در حرم است به او حد جارى کند.
او باید آن‌قدر صبر کنند تا از حرم بیرون بیاید، آن‌گاه حد الهى را بر او جارى کنند.
حتى حیوانات هم در حرم امنیت دارند و شکار آنان در داخل حرم مکه ممنوع است.۶ 

نکته ای که باید بدان توجه شود این است که امنیت، یک حکمی تشریعی را بیان می­کند، نه یک خاصیت تکوینی را.
اگر خاصیت تکوینی مسجد الحرام این بود که هر کس داخل آن شود، امنیت می­‌یابد، طاغیانی چون یزید بن معاویه نمی‏توانستند مخالف و دشمن خود، عبد الله بن زبیر را در خانه خدا از بین ببرند، بلکه آنان نیز به بلای ابرهه و لشکریانش دچار می‏‌شدند . ۷

امنیت در لغت از امن و ایمان و ایمنی گرفته شده است که به معنای اطمینان و آرامش در برابر خوف و نگرانی است.

ایمان یعنی باورِ همراه با عمل که برای انسان امنیت به ارمغان می آورد. 

قران می‌فرماید : الا بذکر الله تطمئن القلوب . رعد: ۲۸ .همانا با یاد خدا قلبها آرامش و اطمینان میابد .

کسانی که ایمان آورده و ایمان خود را آمیخته با ظلم نکردند ایشان امنیت دارند و راه یافته‌‌گانند . انعام: ۸۲

امنیت مفهوم وسیعی است که جوانب مختلف فردی و اجتماعی را در برمی‌گیرد. امنیت ریشه در باورهای عمیق فرد دارد و آن‌را باید در ایمان واقعی و آرامش روحی و طمانینه نفس و یاد خدا جستجو کرد .

[irp]

تعبیر خواب کعبه به امنیت

یکی دیگر از تعابیر دیدن کعبه بدست آوردن امنیت فردی و اجتماعی در حوزه‌های مختلف است.
این امر رابطه تنگاتنگی با ایمان واقعی دارد . لذا فرد رائی از افزایش ایمانی برخوردار می‌شود، که این آرامش و آسودگی امنیت را به دنبال دارد .

مصادیقی از امنیت با توجه به رویای دیدن کعبه در زندگی رائی و در عالم واقع تعبیر می‌شود که در ذیل بدان اشاره میکنیم :

۱- امکان تحقیق، برای یافتن حقیقت

زمینه دست‌یابی و فراهم نمودن شرایط مناسب برای تحقیق و مطالعه و رسیدن به حقیقتی، برای رائی فراهم میشود.

وَ إِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ اسْتَجارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّى يَسْمَعَ كَلامَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَعْلَمُونَ . توبه: ۶ و اگر يكى از مشركان از تو امان و پناه خواست، پس به او پناه بده تا كلام خدا را بشنود، سپس او را به مكان امنش برسان.

بدین معنا که در نهایت آرامش با او رفتار کن و مَجال اندیشه و تفکر را به آنان بده. بدین سان آزادانه به بررسی محتوایِ دعوت تو می‌پردازند و بعد از مطالعه به جایگاه امن و امانشان برسان .

لذا رائی با دیدن رویای کعبه ، شرایطی مطلوب و در نهایتِ آرامش، برایش فراهم می‌شود.
او می‌تواند پیرامون موضوع حقی جستجو و تحقیق کرده و با رسیدن به حقیقت،  به جایگاه امن روحی برسد .

۲- رفاه و امنیت اقتصادی 

حضرت ابراهیم در کنار خانه کعبه بعد از تقاضای امنیت از خدا در خواست مواهب اقتصادی می‌کند .
این نشان میدهد که به دنبال امنیت، زمینه رشد اقتصادی ایجاد می‌شود، و با بدست آوردن رفاه اقتصادی نیز امنیتی نصیب شخص میشود .

لذا یکی دیگر از تعابیر رویای کعبه به امنیت، رشد اقتصادی رائی است که امنیتی را برایش به دنبال دارد .

۳- آزادیِ سیر و سیاحت 

به این معنا که سفری در پیش دارد که از حمله وحوش ، درندگانِِ بیابان‌، سارقان و یا تصادفات در امان است .
او به یُمن رویای کعبه در نهایتِ امنیت سفر میکند . ۹

۴- گاه رائی در عالم واقع با مشکلاتی در رابطه با امور قضایی و امنیتی مواجه است .
او که مضطرب و پریشان است ، با رویای کعبه بشارتی بر رفع این دغدغه ها دریافت می‌کند و به آرامش می‌رسد .

نتیجه اینکه یکی از تعابیر محوری رویای کعبه و مسجد الحرام این است که رائی در عالم واقع از هر امری که موجب نگرانیش شده و می‌ترسد، به ایمنی میرسد و ترسش برطرف می‌شود.

۳- کعبه موجب قوام دین است

حیات کعبه، حیات دین است و با حیات دین مردم زنده­ اند و حیات واقعی دارند.

خداوند متعال می‌فرماید:
جَعَلَ اللهُ الْکَعْبَةَ الْبَیْتَ الْحَرامَ قِیاماً لِلنَّاس‏.۹۶:مائده . خداوند کعبه، بیت الحرام را وسیله سامان بخشی و مایه قوام شما قرار داد.

قیام ، وسیله پایدار بودن است مانند ستون ساختمان وعمود خیمه. ۱۰

امام صادق ع فرمود:
«جَعَلها اللّه لدينهم و معيشتهم»
خدا کعبه را برای دین و دنیای مردم قرار داد. ۱۱

 تعبیر رویای کعبه به قوام

یکی‌ از تعابیر رویای کعبه، موجب قوام و پایداری زندگی رائی می‌شود.

برخی از اموری که موجب قِوام دین و دنیای فرد و اجتماع می‌شود در روایتی از امیر المومنین ع این‌گونه بیان شده است :

قال امیر المومنین ع : لِجَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِیِّ :یَا جَابِرُ قِوَامُ الدِّینِ وَ الدُّنْیَا بِأَرْبَعَةٍ عَالِمٍ مُسْتَعْمِلٍ عِلْمَهُ وَ جَاهِلٍ لَا یَسْتَنْکِفُ أَنْ یَتَعَلَّمَ وَ جَوَادٍ لَا یَبْخَلُ بِمَعْرُوفِهِ وَ فَقِیرٍ لَا یَبِیعُ آخِرَتَهُ بِدُنْیَاهُ فَإِذَا ضَیَّعَ الْعَالِمُ عِلْمَهُ اسْتَنْکَفَ الْجَاهِلُ أَنْ یَتَعَلَّمَ وَ إِذَا بَخِلَ الْغَنِیُّ بِمَعْرُوفِهِ بَاعَ الْفَقِیرُ آخِرَتَهُ بِدُنْیَاهُ یَا جَابِرُ مَنْ کَثُرَتْ نِعَمُ اللَّهِ عَلَیْهِ کَثُرَتْ حَوَائِجُ النَّاسِ إِلَیْهِ فَمَنْ قَامَ لِلَّهِ فِیهَا بِمَا یَجِبُ فِیهَا عَرَّضَهَا لِلدَّوَامِ وَ الْبَقَاءِ وَ مَنْ لَمْ یَقُمْ فِیهَا بِمَا یَجِبُ عَرَّضَهَا لِلزَّوَالِ وَ الْفَنَاءِ.

امیرالمومنین امام علی ع به جابر بن عبد الله انصاری فرمود:
ای جابر قوام  و استواری دین و دنیا به چهار چیز است: عالمی که به علم خود عمل کند. جاهلی که از آموختن سرباز نزند . بخشنده ای که در بخشش بخل نورزد. فقیری که آخرت خود را به دنیا نفروشد.

پس هر گاه عالِم ، علم خود را تباه کند، نادان به آموختن روی نیاورد ، و هر گاه بی‌نیاز در بخشش بخل ورزد، تهیدست آخرت خویش را به دنیا فروشد.
ای جابر کسی که نعمت‌های فراوان خدا به او روی کرد، نیازهای فراوان مردم نیز به او روی آورد.
پس اگر صاحب نعمتی حقوق واجب الهی را بپردازد، خداوند نعمت ها را بر او جاودانه سازد.
آن کس که حقوق واجب الهی در نعمت ها را نپردازد، خداوند، آن را به زوال و نابودی کشاند.

با توجه به این روایت شریف، تعبیر خواب کسی که کعبه را می‌بیند در عالم‌ واقع می‌تواند این باشد که:

۱- به علم نافع و حقی که بر مبنای اسلام ناب است ، عمل می‌کند و این باعث قوام او و خانواده و جامعه اش خواهد شد .

۲- به دنبال طلب علم دین و نافع میرود و راه وصولش به دریافت حق فراهم میشود.

۳- رائی توفیق پیدا می‌کند که حقوق واجب از مالش را پرداخته و نیز به گشایش امور مردم با بخشندگی یاری رساند .

۴- اگر رائی کعبه در تنگی معیشت است، روحیه ایمانی بالایی پیدا کرده و در هیچ شرایطی دنیش را به دنیایش نمی فروشد . مثلا به او پیشنهاد رشوه میدهند و او نمی‌ پذیرد و یا در مقابل کار حرامی به او مال فراوان میدهند و او به خاطر خدا آن را رد میکند.

بدین سان موجب قوام و پایداری ایمان خود و خانواده و جامعه خواهد شد .

۴- کعبه موجب هدایت مردم است

مهم‌ ترین نقشی که قرآن برای کعبه بیان کرده است، نقش هدایتی کعبه برای جهانیان است.

خداوند عالم در آیات بسیاری به نقش هدایتی کعبه اشاره کرده است.
در سوره آل عمران میفرماید :
ان اول بیت وضع للناس …هُدیً لِلعالَمین … آل عمران : ۹۶

یکی از راه‌های کسب هدایتِ راستین ، کمالِ توجه به کعبه به عنوان مهم‌ترین وسیله هدایتی است .

توده‌های مردم که از آنان به ناس تعبیر می‌شود، می‌توانند در کنار کعبه، در مسیر توحیدی قرار گیرند و از پراکندگی و شکار دشمنان دین در امان بمانند.

به هرحال، کعبه تنها نشانه ای کوچک برای بشریت نیست، بلکه نمادی بسیار ارزشمند از خداوند بزرگ و یکتاست ، تا آدمی راه گم نکند و هدایت راستین را در کنار آن و به سوی مقصد یگانه بیابد.

تعبیر خواب کعبه به هدایت شدن

راههای هدایت الهی

خداوند‌ عالم به طرق مختلف بندگانش را هدایت می‌کند که رائی کعبه بدان توفیق می‌یابد، به مواردی اشاره می‌کنیم:

۱- انذار و بشارت از روشهاى هدايت

 قران کریم می‌فرماید: « يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِيراً ۴۵: احزاب. اى پيامبر! همانا ما تو را گواه بر مردم و بشارت دهنده و بيم‌ دهنده فرستاديم.
وَ داعِياً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنِيراً  ۴۶:احزاب . نيز دعوت كننده به سوى خدا به فرمان او و چراغى تابان قرار داديم.

صفات پیامبر ص در قران در باب هدایت مردم‌ اینگونه ترسیم می‌شود : «لقد جاءکم رسول من انفسکم عزیز علیه ما عنتّم حریص علیکم بالمؤمنین رؤف رحیم». ۱۲۸:توبه . رسولى از خود شما به سویتان آمد که رنج‌هاى شما بر او سخت است و اصرار به هدایت شما دارد و نسبت به مؤمنان رئوف و مهربان است.

 اگر کسی کعبه را در رویا ببیند و در عالم واقع از حیث روحی و ایمانی ضعیف بوده و مشکلاتی در این زمینه دارد، می‌تواند تعبیر شود به اینکه ، انسان صالحی سر راه او قرار می‌گیرد و با دل‌سوزی او را بشارت داده و از خطرات انذار می‌دهد و او را به راه درست هدایت می‌کند .

۲- تعلیم كتاب و حكمت (احكام و معارف) زمينه‌اى براى هدايت انسانها

قران میفرماید :
… كَما ارسَلنا فيكُم رَسولًا مِنكُم يَتلوا عَلَيكُم ءايتِنا ويُزَكّيكُم ويُعَلّمُكُمُ الكِتبَ والحِكمَةَ و يُعَلّمُكُم ما لَم تَكونوا تَعلَمون. ۱۵۱: بقره .. شايد هدايت شويد. همان گونه كه براى هدايت شما پيامبرى از خودتان در ميان شما فرستاديم ، تا آيات ما را بر شما بخواند و شما را پاكيزه سازد و به شما كتاب و حكمت بياموزد و آنچه را نمى‌دانستيد ،به شما ياد دهد.»

یکی دیگر از تعابیر رویای کعبه به هدایت، این است که زمینه تعلیم و تعلم وکسب معرفت برای رائی فراهم میشود .
مثلا توفیق تحصیل در مراکز حوزوی همراه با تهذیب نفس برایش حاصل می‌شود .
یا در فضای مجازی با کانالی مواجه می‌شود که معارف نابی رو در اختیار رائی قرار می‌دهد و از این طریق هدایت بیشتری نصیبش می‌شود .

۳- باز گذاشتن راه توبه و اصلاح براى منحرفان، روشى براى هدايت

«كَيفَ يَهدِى اللَّهُ قَومًا كَفَروا بَعدَ ايَمنِهِم وشَهِدُوا انَّ الرَّسولَ حَقٌّ وجاءَهُمُ البَيّنتُ واللَّهُ لا يَهدِى القَومَ الظلِمين • الَّا الَّذينَ تابوا مِن‌ بَعدِ ذلِكَ و اصلَحوا فَانَّ اللَّهَ غَفورٌ رَحيم. آل عمران : ۸۶
چگونه خداوند گروهى را هدايت مى‌كند، كه بعد از ايمان و گواهى به حقّانيّت پيامبر و رسيدنِ نشانه‌هاى روشن به آنها، كافر شدند؟!
خدا، گروه ستمکاران را هدايت نخواهد كرد، مگر كسانى كه پس از آن، توبه كنند و اصلاح نمايند و گذشته را جبران كنند زيرا خداوند، آمرزنده و مهربان است.»

 رائی در عالم واقع توفیق پیدا میکند که با توبه و اصلاح امورش در مسیر حق قرار گرفته و هدایت شود .

۴- موعظه نيكو و زيبا، روشى براى هدايت مردم 
ادعُ الى‌ سَبيلِ رَبّكَ بِالحِكمَةِ والمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ … هِىَ احسَنُ انَّ رَبَّكَ‌ … وهُوَ اعلَمُ بِالمُهتَدين سوره نحل: ۱۲۵
با حكمت و اندرزِ نيكو به راه پروردگارت دعوت نما … پروردگارت، از هر كسى بهتر مى‌داند … او هدايت‌يافتگان را بهتر مى‌شناسد.

 رائی کعبه در عالم واقع، با اندرز و موعظه ای که به جانش می‌نشیند، راه درست در امری را یافته و از گمراهی نجات میابند.

 امام مانند کعبه است که مردم باید یه سویش روند

مهم ترین و بنیادی‌ترین نقش کعبه در هدایت‌گری، تشبیه جایگاه آن به امام است. 

شخصی از حضرت زهرا س سوال کرد : آیا رسول خدا ص پیش از مرگش به امامت على ع تصریح کرد؟
فرمود: بسیار عجیب است، آیا روز غدیر خم را فراموش کرده‌‏اید؟
عرض کردم: بلى، قصه غدیر خم صحیح است، ولى به آنچه در پنهانى رسول خدا ص به شما خبر داده ، مرا آگاه فرما.
فرمود: خدا را گواه مى‌‏گیرم که شنیدم مى‌‏فرمود: على بهترین کسى است که او را پس از خود در میان شما مى‌‏گذارم.

او امام و خلیفه بعد از من مى‌‏باشد، و پدر دو سبط من است، و نُه تن از صلب حسین ع امامان نیکوکارند .
اگر پیرویشان کنید ، آنان‌را راهنمایانى هدایت‏ کننده و هدایت شده مى‌‏یابید.
اگر مخالفتشان کنید اختلاف تا روز قیامت در میان شما باشد.
عرض کردم: اى بانوى من پس براى چه از گرفتن حقش خوددارى کرد؟
فرمود: مَثَل امام همانند کعبه است که به سوى او روند و او به جانب کسى نیاید. ۱۲

کعبه منصوب خدا است «جَعَلَ اللَّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ .مائده: آیه ۹۷
با آمدن مردم به مکه و طواف کردن آنها، کعبه ،کعبه نمی‌شود و با نیامدن آنان به مکه و طواف نکردشان نیز کعبه از کعبه بودن خارج نمی‌شود.
امام نیز منصوب خدا است «إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا.  بقره: ۱۲۴
اگر همه مردم رو به امام بیاورند و به او رأی دهند او امام نخواهد شد، چون او امام بوده است .
اگر همه پشت به او کنند و رأی ندهند یا از رأی خود برگردند، از امام بودن عزل نمی‌شود، چون مقام امامت را مردم به امام نداده بودند تا بخواهند از او بگیرند.
 
کعبه را خداوند نصب کرده است تا عَلم و محور وحدت همه مسلمین باشد و با آمدن مسلمین از دورترین نقطه جهان به مکه و قرار گرفتن زیر این بیرق، قدرت و برادری آنها به نمایش گذاشته شود.

امام نیز منصوب خدا قرار گرفته تا محور همه مسلمین باشد تا کسی از اسلام منحرف نشود.
از این رو رسول خدا ص فرمودند: «فانما مثلک فی الامه مثل الکعبه نصبها الله علما وانما تؤتی من کل فج عمیق ونأی سحیق و لاتاتی و انما انت علم الهدی و نورالدین و هو نورالله» (بحارالانوار، ج ۲۳,، ص ۴۸۳)

یعنی مَثَل تو در میان امت، مَثل کعبه است که خداوند به عنوان عَلَم و پرچم، آن را نصب و معین کرد .
مردم از هر درّه عمیق و ناحیه دور دستی به سوی او می‌شتابند و او به سوی آنها نمی‌رود.
تو ای علی پرچم هدایتی، نور و روشنایی دین و نور خدا هستی…

  تعبیر خواب کعبه به امام هدایتگر 

یکی از تعابیر رویای کعبه این است که، دری از معرفت امام معصوم ع به روی رائی باز می‌شود.
به دنبال معرفت، محبت امام در دل او زیاد شده و سپس تبعیت و پیروی از امام در صحنه‌های زندگی باعث هدایت او می‌شود.

گاهی فردی سنی مذهب با دیدن رویای کعبه، زمینه‌ای برای شناخت و اعتقاد درست به امام معصوم ع برایش فراهم می‌شود و به راه مستقیم هدایت می‌یابد.
یا فردی که از محبین امام ع است ، زمینه رشدِ ایمانی و ولایی بیشتری برایش فراهم می‌شود .

۶- تعبیر خواب کعبه به آمرزش گناهان و استجابت دعا 

از امام باقر ع درباره ورود به کعبه پرسیدند
فرمود: الدُّخُولُ فِیهَا دُخُولٌ فِی رَحْمَةِ اللَّهِ وَالْخُرُوجُ مِنْهَا خُرُوجٌ مِنَ الذُّنُوبِ مَعْصُومٌ فِیمَا بَقِیَ مِنْ عُمُرِهِ مَغْفُورٌ لَهُ مَا سَلَفَ مِنْ ذُنُوبِهَ.
ورود به‌ کعبه، ورود در رحمت خدا و بیرون آمدن از آن، خروج از گناهان است. وارد شونده به کعبه، در باقی‌مانده عمرش از گناهان مصون می‌ماند و گناهان گذشته‌اش آمرزیده می‌شود.
 ورود به کعبه سبب خشنودی خداوند و باعث بخشش گناهان است. ۱۳

نگاه به کعبه سبب باز شدن درهای آسمان و اجابت دعا است.
از پیامبر گرامی ص نقل شده که فرمود:
تُفْتَحُ أَبْوابَ السَّماءُ وَ یُسْتَجابُ الدُّعاءِ فِی أَرْبَعَةَ مَواطِنَ… وَ عِنْدَ رُؤْیَةِ الْکَعْبَةِ».
در چهار مورد درهای آسمان گشوده می شود و دعا مستجاب می‌گردد… یکی هنگام دیدن کعبه است. ۱۴

یکی دیگر از تعابیر رویای کعبه و ورود در خانه خدا با توجه به حالات رائی این است که توفیق توبه نصیبش میشود.
مثلا در زمان و مکانی خاص (مثل حضور در مسجدی در شب جمعه) قرار می‌گیرد و با حال ندامت مورد رحمت و غفران الهی واقع می‌شود .
در هنگام دعا درهای آسمان برای استجابتش به روی او گشوده می‌شود.

۵- کعبه موجب گشایش روزی و سلامتی است.

حضور درحج که مستلزم دیدار کعبه است ، فقر را از انسان دور می‌سازد.

پیامبر اکرم ص فرمود: الْحَجُّ یَنْفِی الْفَقْرَ . حج باعث از بین رفتن فقر می‌شود .

و نیز فرمود: «حُجُّوا تَسْتَغنُوا؛ حج انجام دهید تا از نظر مالی بی‌نیاز شوید.»

امام صادق ع نیز فرمود: «ما رَأَیْتُ شَیْئا أَسْرَعَ غِنیً وَ لا أَنْفَی لِلْفَقْرِ مِنْ اِدْمانِ حِجِّ هذا الْبَیْتِ . چیزی سریع‌تر برای بی‌نیازی مالی و نابود کننده فقر از مداومت حج خانه خدا ندیدم.»

پیامبر اکرم ص فرمود: «حُجُّوا تَسْتَغنُوا؛ حج انجام دهید تا از نظر مالی بی‌نیاز شوید.» 

اثر دیگر سفر حج این است که موجب سلامتی می‌شود .
امام زین العابدین علیه السلام فرمود: «حُجُّوا وَاعْتَمِرُوا تَصِحَّ أَجْسامُکُمْ؛ حج کنید و عمره انجام دهید که باعث سلامتی بدن‌های شما می‌شود.»

تعبیر خواب کعبه به رزق مادی و سلامتی

رائی کعبه به توفیق الهی زمینه کسب رزق مادی برایش فراهم میشود ‌.
روایات معصومین ع افزایش رزق مادی را در کار و تلاش می‌دانند.

صفاتی چون توکل ، قناعت، سپاسگزاری ، انفاق ، صدقه ، اخلاق نیکو در معاشرت با مردم نیز از زمینه‌های جلب روزی است .

لذا در عالم واقع رائی کعبه در امور ذکر شده توفیق می‌یابد .
دری از گشایش و وسعت مادی به رویش گشوده می‌شود
اگر مبتلا به بیماری است به زودی زمینه بهبودی‌اش فراهم می‌شود. 

تعبیر رویای گم شدن یا گُم کردن چیزی در کنار خانه کعبه

یکی از رویاهایی که زیاد دیده می‌شود رویای گم شدن در حرمها و در کعبه است .
اگر کسی واقعا حج رفته باشد و رؤیایش را در خواب ببیند ، گُم شدن در مکه و در کنار کعبه مطلوب است .

توضیح سخن این‌که ، یکی از فلسفه‌های حج این است که فرد در دریای انسان‌ها گم شود و از تعلقات و منیت‌هایش جدا شود و همه را گم‌ کند.
در واقع این شبیه سازیِ گُم شدن است.
لباس‌های یکدست و صاف و ساده، صمیمی بودن، بدون هیچ شاخصه و نمادی از ثروت و فقر، نشان از قطع تعلقات است .
یعنی قرار است که فرد غنی هم لابلای افراد فقیر، گم شود و جایگاه غنی و فقیر یکی شود.
لذا گُم شدن در حج مطلوبیتی دارد و این فلسفه حج است.

رویای گم شدن در کعبه ، دلالت برقبول شدن آن و پذیرفته شدن رائی است .
رویای گم شدن وسایل شخص هم در حج‌ و در کنار کعبه مطلوب است.

راستی چه کسی وسیله اش را گم می‌کند ؟ فردی که تمام هست و نیستش خداست و ذکر و یادش جمال دل‌ربای محبوب است .
کسی که تماما قصد خدا کرده است، دنیا و تعلقاتش چه اهمیتی برای او دارد. نه تنها توجهی نمی‌کند ،حتی حاضر است سر و جانش را فدای دوست کند .

بنابر این وقتی کسی وسایلش را گم میکند به معنای این است که کمترین تعلقات را دارد.
رویای گم کردن وسائل رائی در حج مطبوبیت دارد و این رؤیا خوب تعبیر میشود .
تعبیرش این است که تحول روحی و معنوی در عالم واقع برای رائی اتفاق می‌افتد و از تعلقات مادی جدا می‌شود و حجش قبول است ، و مالش هم از دست نمی رود.

البته باید متذکر شویم که گم شدن به تنهایی مفهوم ندارد .
گم شدن، با همراهی چیزی و در یک موقعیتِ مکانیِ خاص ، با توجه به حال رائی تعبیر میشود .

لذا گاه تعبیر بدی دارد .‌به عنوان مثال در عمل عبادیِ قربانی کردنِ گوسفند ، اگر شخص ببیند که گوسفند گم شده است،  تعبیر خوبی ندارد.
میتواند دال بر آن باشد که آنچه می‌خواست در راه خدا بدهد اشکالی داشته که مورد قبول واقع نشده است.

تعبیر دیگر گم شدن در حرم امن الهی امنیت و ایمنی است . چرا که حضرت ابراهیم در قرآن فرمود: رب اجعل هذا البلد امنا … آل عمران : ۱۶۴. خدایا این‌ شهر را حرم امن قرار بده.

به طور کلی هر انسان فهیمی وقتی در محضر اولیای الهی قرار می‌گیرد به دلیل عظمت آن بزرگواران در حیرت و سردرگمی است.
انسان وقتی در محضر بزرگان قرار می گیرد خجل و سرگشته است ؛ گویا اصلا خودی نمیبیند وخود را گم‌کرده است.

لذا گم شدن در حرم‌ها و در کنار کعبه دال بر قبولی زیارت می‌باشد.
گم شدن درمحضر خدا یعنی اوج عشق و محبت و نشان از تقرب به حضرت حق و اولیای الهی است .

نتیجه گیری

در این مقاله به تبیین جایگاه کعبه پرداختیم و برخی از منافع و ثمرات کثیری که شامل حال زائر کعبه می‌شود، برشمردیم. من‌جمله، کعبه موجب هدایت‌گری و قوام دین و دنیای مردم است .
آمرزش گناهان ، سلامتی، امنیت و باز شدن درهای رحمت الهی از منافع بی‌شمار آن است، و این معانی در تعابیر رویای کعبه بروز و ظهور دارد .
البته بر همین مبنا ، آیات و روایاتی که بر منافع مذکور دلالت می‌کند، نیز ذکر شد، تا مستندی بر تحلیل جزئی‌تر تعابیرِ رویای کعبه در همان راستا باشد.

منابع

۱- علامه طباطبایی، تفسیر المیزان ، ج ۳، ص ۳۶۴، ۱۳۹۰ ق

۲- آیت الله مکارم شیرازی و جمعی از نویسندگان ، تفسیر نمونه، ج ۲۴،  ص ۳۱۶

۳- آیت الله ری شهری ، میزان الحکمه، ج ۱، ص ۱۷۰۰

۴- همان ، ج ۵، ص ۷۱۹۹

۵- همان ، ج۱ ، ص ۱۷۰۴

۶- طبرسی ، فضل بن حسن ، مجمع البیان فی تفسیر القران ، مقدمه بلاغی ، محمد جواد ، ج۱، ص ۳۸۳

۷- موسوی ، ج۳، ص ۵۵۰ ، ۱۳۷۴ ش

۸- الراغب الاصفهانی، المفردات غریب القران

۹- تفسیر نمونه ، ذیل آیه ۱۸: سبا . امنیت را به ایمنی در سفر تفسیر کردند . 

۱۰- راغب اصفهانی، مفردات ، ص ۶۹۱ ، ۱۴۱۲ ق

۱۱- تفسیر برهان ، ج ۱۰ و تفسیر نور ج ۲۲ ، ص ۳۷۸

۱۲ – الانصاف فی النص علی الائمه، ترجمه رسولی محلاتی،  ص ۴۱۲

۱۳- الحج والعمره فی الکتاب والسنه ص ۷۸

۱۴- السنن الکبری ، ج ۳، 

 

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظر
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
4
0
در تعبیر به شما کمک می‌کنیم. می‌توانید تعبیر خواب خود را بپرسید.x

تعبیر خواب الفبایی

برای مشاهده تعبیر خواب‌های قبلی، از فهرست زیر استفاده کنید.

ابتدا دقت کنید کلیدواژه و موضوع اصلی خواب مورد نظر شما چیست؟‌ سپس روی حرف اول کلیدواژه اصلی رویای خود از جدول زیر کلیک کنید. به صفحه مربوطه بروید و تعبیرتان را در بخش دیدگاه‌ها پیدا کنید.

مثلا اگر رویای شما مربوط به ازدواج است. روی حرف «ا» کلیک کنید و در بخش دیدگاه‌ها در همان صفحه تعبیر خود را مشاهده کنید.‌

شما می‌توانید تعبیرهای خود را از طریق اپلیکیشن سایت بپرسید. برای دانلود اپلیکیشن و راهنمایی بیشتر به این صفحه مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از امکانات پیشخوان کاربری خود از اینجا نیز استفاده کنید.

قوانین سایت تعبیر خواب ناب

عضویت شما در سایت تعبیر خواب ناب، به معنی پذیرش قوانین این سایت است. 

  • قانون شماره 1
    لطفا خواب خود را در اپلیکیشن تعبیر خواب سوال کنید.
  • قانون شماره 2
    لطفا قبل از ارسال، متن تعبیر خواب خود را به دقت بخوانید تا همه گزینه های مهم را در پرسشتان ذکر کرده باشید.
  • قانون شماره 3
    گاهی برای تعبیر لازم است که سوالات بیشتری را درباره رویای شما بپرسیم. در این صورت تعبیر شما بعد از پاسختان به سوالات داده خواهد شد.
  • قانون شماره 4
    حتما خواب خود را با حروف فارسی بنویسید. کامنت‌های انگلیسی تایید نخواهند شد.
  • قانون شماره 5
    تعبیر خواب شما ممکن است به صورت عمومی در سایت و بدون ذکر مشخصات شما، جهت استفاده دیگران منتشر شود که در موتورهای جستجو نیز قابل دسترسی است. در صورتی که نسبت به این کار رضایت ندارید، هنگام درخواست تعبیر مطرح کنید.
  • قانون شماره 6
    ارسال تعبیر خواب به ایمیل، واتس آپ، ایتا و … امکان پذیر نمی‌باشد و تعبیرها فقط در اپلیکیشن انجام می‌شود.
  • قانون شماره 7
    تعبیرهای درخواستی در سریع‌ترین زمان ممکن نوشته خواهند شد اما ممکن است به دلیل درخواست‌های زیاد، این زمان گاهی تا یک هفته به طول بیانجامد. بنا بر این شکیبا باشید.
  • قانون شماره 8
    در صورتی که در استفاده از اپلیکیشن و درخواست تعبیر خواب و … با مشکلی مواجه شدید، می‌توانید آن را از صفحه ارتباط با ما مطرح کنید.
  • قانون شماره 9
    از طرح مکرر یک رویا برای تعبیر پرهیز کنید.
  • قانون شماره 10
    ما حریم خصوصی شما را حفظ می‌کنیم و اطلاعات و تعبیرهای شما جایی افشا نخواهد شد.