جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مقاله تعبیر خواب دریا

مقاله

 

 تعبیر خواب دریا 

چکیده

تعبیر خواب دریا پر از شگفتی و اسرار است. خداوند عالم‌در دریا عجائب بی‌شماری قرار داده است. «یا من فی البحار عجائبه».۱ از موجودات ذره بینی گرفته تا موجودات غول‌پیکر و تسبیح دریاها ، جزر و مد  آن‌ها ، آب شور و شیرین کنار هم ، امواج دریا‌ها و … نمونه‌ی کوچکی از اسراری هستند که  برای بشر شناخته و ناشناخته هستند.

خداوند دریا را در تسخیر انسان قرار داد تا به منبع تمام‌نشدنی مواد غذایی رایگان دست یابد. از زیور‌های گران‌قیمت و انرژی نهفته در دل دریاها برای بهبود اقتصاد خود بهره بگیرد . از ارزان ترین راههای دریایی برای حمل و نقل کالا و انسان استفاده کند .

دریا و دریانوردی از آیات الهی شمرده شده است . لذا بستر مناسبی برای تجلی فطرت خداجوی آدمی و خدا باوری به شمار می‌آید . در آموزه‌های دینی، دریا از لشکریان خدا به شمار آمده و پاداش نبرد در دریا به دلیل مشکلات آن ،چند برابر خشکی محاسبه می‌شود و شهادت در دریا از فضیلت بالاتری برخوردار است.

رویای دریا نیز در همین راستا برای انسان نوید و یا انذاری است که بر مبنای آیات و روایات برداشت می‌شود و رهنمون به سوی خیر و نیکی و رشد و تعالی است . 

مقدمه

دریا از با عظمت‌ترین پدیده های هستی است.از منظر قرآن و روایات از بزرگترین دلایل خداشناسی است. دریا مانند همه پدیده های هستی از پدید آورنده خود اطاعت کرده و از قوانین تکوینی او پیروی می‌کند. به برکت نام مقدس او، در محدوده‌ای که نظام آفرینش برایش مشخص کرده است، به تسبیح و تهلیل آفریدگار جهان مشغول است، و با منابع متنوع و پایان ناپذیر خود در خدمت انسان قرار دارد. 

دریا دو روی متضاد دارد یک روی آن زیبا، لذت‌بخش و آرامش‌دهنده است و روی دیگر آن ترسناک و وحشت‌آفرین. دریا از دو لایه خوف و رجا تشکیل شده است، هم بشارت دهنده است و هم امید‌زا. 

یک مجاهد دریایی به هر دو نیازمند است، تا با اتصال به مبدا هستی در حرکتِ بین خوف و رجاء به مأموریت خویش رنگ الهی دهد.

به‌ همین جهت قرآن و احادیث اسلامی، جامعه انسانی را به مطالعه درباره دریا، آشنایی با شگفتی‌های آن، نقش‌آن در زندگی انسان، و دلالت آن بر آفریدگار حکیم جهان، تشویق می‌نماید.

تا آنجا که در حدیثی منقول از پیامبر خدا ص نگاه کردن به دریا عبادت شمرده شده است.پیامبر اکرم ص فرمودند:النَّظَرُ في ثَلاثَةِ أشياءٍ عِبادَةٌ: النَّظَرُ فِي وَجهِ الوالِدَينِ و فِي المُصحَفِ و فِي البَحرِ. نگاه كردن به سه چيز عبادت است: به صورت پدر و مادر، به قرآن و به دريا. ۲

 در این راستا رویای دریا با توجه به ویژگی‌هایش، تعابیری برخاسته از روایات و آیات الهی و حالات و خصوصیات رائی دارد، که او را در جهت عبادت و بندگی خدا انذار و تبشیر کرده و به خیر رهنمون می‌شود.

در این مقاله بر‌آنیم که به برخی از  ویژگی‌های دریا پرداخته و تعابیر خواب دریا را بر مبنای مذکور تبیین کنیم.  

کلید واژه‌ها

دریا، تعبیر رویای دریا، عظمت ، عجایب دریا ، تسبیح و تهلیل ، رزق مادی و معنوی

بررسی جایگاه دریا در قرآن و روایات و تحلیلی بر تعابیر رویای دریا 

۱- عظمت و بزرگی دریا 

مهم‌ترین چیزی که از دریا به عنوان تکیه گاه رویا شناخته می شود بحث عظمت و بزرگی دریاست. این بزرگی از حیث آیات و روایات و نیز مباحث روانشناسی در تعابیر، مطرح می‌شود.

در دعای زیبایی که جبرئیل به پیامبر آموخت، آمده است:  اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذِی إِذَا ذُكِرْتَ بِهِ تَزَعْزَعَتْ مِنْهُ السَّمَاوَاتُ وَ انْشَقَّتْ مِنْهُ الْأَرَضُونَ وَ تَقَطَّعَتْ مِنْهُ السَّحَابُ وَ تَصَدَّعَتْ مِنْهُ الْجِبَالُ وَ جَرَتْ مِنْهُ الرِّیَاحُ وَ انْتَقَصَتْ مِنْهُ الْبِحَارُ وَ اضْطَرَبَتْ مِنْهُ الْأَمْوَاجُ وَ غَارَتْ مِنْهُ.۳

خدایا از تو به نامت می‌خواهم که اگر با آن یاد کنی، آسمان‌ها متزلزل می‌شود و زمین از آن متلاشی می‌شود، و ابرها از آن بریده شدند و کوهها شکافتند و بادها از آن وزیدند و دریاها از آن دور شدند ، امواج از آن تاب می‌خورد. 

۱.۱.تعبیر رویای عظمتِ دریا

اگر رائی در خواب ببیند که در کنار کوهی که فرو می ریزد و تکه تکه می شود، ایستاده است، در حالی‌که ذکر خدا را بر لب دارد ویا زمین شکافته می‌شود و او نام الهی را میبرد، آسمان از هم باز می‌شود و یاد رب در دل او زنده می گردد، زلزله و باد‌های وحشتناک می‌وزد، دریاها آبش سرریز می‌شود و سونامی رخ می‌دهد، امواج سرگردان برهم کوبیده می‌شوند، و او خاشعانه نام خدا را بر زبان دارد، در عالم واقع از یک بلا و واقعه دهشتناکی با سلامتی عبور می کند.

علی ع از عظمت دریا بسیار یاد می‌کنند. در جایی‌که بی‌قراری دریا را خداوند رام نموده و موج‌های سرکشش را خاضع کرده و در واقع عظمت دریا را برای انسان به نحوی بدون خسارت کرده است. قرآن می‌فرماید: يُسَبِّحُ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ .جمعه:۱ .آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمين است، براى خداوند، فرمانرواىِ با قداستِ عزيز حكيم، تسبیح گویند

 در دعایی ، تسبیح دریا را نسبت به خداوند اینگونه بیان کرده‌اند:

والذی تسبح له السموات والارضين بأطرافها والبحار با‌مواجها و الحیطان فی بحار‌ها..

۲.۱.تعبیر رویای تسبیح و تهلیل دریا

اگر رائی در خواب ببیند که در حالت امنی در یک کشتی و یا قایقی نشسته است و تکیه‌گاه رویای او امواجی باشد که با آرامش روی هم می‌غلتند و با حالت زیبایی در رویا تجلی پیدا می‌کنند و گویا با امواجشان خدا را تسبیح می‌کنند، این رویا تعبیر خوبی دارد که حاکی از آرامش و رزق معنوی برای فرد رائی است.

ولی اگر امواج به نحوی هیجان‌انگیز و اضطراب‌‌‌آفرین باشند در آنجا تعبیر خوبی ندارد.

۲- نقش دریا در حمل و نقل وتجارت

یکی دیگر از ویژگی‌های دریا مسئله حمل و نقل دریایی است. قرآن می‌فرماید : وَ آيَةٌ لَهُمْ أَنَّا حَمَلْنا ذُرِّيَّتَهُمْ فِي الْفُلْكِ الْمَشْحُونِ. یس: ۴۱ و نشانه‌اى (ديگر) براى آنان، آن است كه ما فرزندانشان را در كشتى‌هاى پر از بار سوار كرديم.

در روایات آمده است که در انواع تجارت انسان‌ها، تجارتی که در خشکی صورت می‌گیرد بر تجارت دریا ترجیح دارد.

امام صادق ع: کان ابی ع یکره رکوب البحر للتجاره . پدرم به سفر دریایی برای تجارت علاقه‌ای نداشت.۴

ونیز فرمودند :قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ ص : إِنَّ اَللَّهَ كَرِهَ رُكُوبَ اَلْبَحْرِ فِي هَيَجَانِهِ وَ نَهَى عَنْهُ اَلْخَبَرَ  به راستى خدا بد دارد سوار شدن بر دريا را كه در هيجان‌است و از آن نهی کرده است.۵

 عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : مَا أَجْمَلَ فِي اَلطَّلَبِ مَنْ رَكِبَ اَلْبَحْرَ لِلتِّجَارَةِ. كسى كه براى تجارت از راه دريا اقدام كند، در كسب روزى اعتدال به خرج نداده و قناعت پیشگی نکرده است.۶

اجمل الطلب به معنای قناعت است.

شاید یک علتش این باشد که، امام صادق ع فرمودند:  إِنَّ أَبِي كَانَ يَقُولُ «إِنَّكَ تُضِرُّ بِصَلاَتِكَ هُوَ ذَا اَلنَّاسُ يَجِدُونَ أَرْزَاقَهُمْ وَ مَعَايِشَهُمْ»۷

وقتی انسان وارد دریا می‌شود به نمازش آسیب وارد می شود.

 ولی به صورت کلی می‌توان گفت که، برداشت کردن از دریا، دلالت بر برکت و رزق و روزی است و در قرآن و روایات بر این امر تاکید شده است، چرا که خداوند برخی از نعمت‌هایش را در دریا قرار داده است.

۱.۲.تعبیر رویای تجارت در دریا

اگر رائی در رویا ببیند که برای صید ماهی آماده سفر دریایی شده، دلالت بر برکت و رزق و روزی دارد، اما نه به اندازه سفری که در خشکی صورت می گیرد. 

۳- جنگ و مجاهده در دریا 

در این رابطه از پیامبر ص روایت شده است که فرمودند : «غَزْوَةٌ فی الْبَحْرِ مِثْلَ عَشَرَ غَزَواتٍ فِی الْبَرِّ» «یک جنگ دریایی برابر با ده جنگ و مجاهدت زمینی اجر و پاداش دارد.»۸

مثل غواصان مجاهدی که در اروند رود به شهادت رسیدند و اجر عظیمی در پیشگاه الهی دارند. 

 ۱.۳.تعبیر رویای شهادت در دریا

اگر رائی در خواب ببیند که در کشتی سوار بوده و با دشمن می‌جنگد و جهادی خالصانه برای خدا دارد و یا برای معیشتش سوار قایق و کشتی بوده و مشغول صید ماهی است و  با طوفان و رویدادهای اطرافش نیز می‌جنگد، و البته در انتهای آن نجات و عاقبت به خیری و به سلامت رسیدن باشد ، دال بر این است که رزق و روزی حلالی نصیبش می‌شود.البته باید گفت که سختی زیادی برایش به دنبال داشته، در عین اینکه عاقبت به خیری و اجر معنوی فوق‌العاده‌ای برایش دارد. 

بحث دیگری که در جنگ‌های دریایی مطرح است، موضوع شهادت است.

پیامبر اکرم ص: من لم یدرک الغزو معی فلیغز فی البحر: کسی که در غزوه و جنگی در کنار من نبوده است ( و آرزو دارد تا به اجر این عمل برسد) در غزوات دریایی شرکت کند.۹

برتری‌داشتن این امر به خاطر سختی‌های آن است، چرا‌که در روایتی از پیامبر ص آمده است:

افضل الاعمال احمزها. با فضیلت‌ترین اعمال سخت‌ترین آن است.۱۰

در روایت وارد شده : شهداء البحر افضل عندالله من شهداء البر .مقام شهدای دریایی از شهیدان در خشکی بیشتر است .

و نیز فرمودند  :شهید البر یغفر له کل ذنب الا الدین و الامانه و اما شهید البحر یغفر له کل ذنب و الدین والامانه. شهیدی که در خشکی به شهادت می‌رسد همه گناهانش به غیر از بدهی‌ها و امانت‌هایی که بر عهده دارد ، بخشیده می شود، اما کسی که در دریا به شهادت می‌رسد بدهی ها و امانت‌هایی که بر گردنش می باشد، نیز بخشیده می‌شود.۱۱

۲.۳.تعبیر رویای شهادت در دریارویایرویای شهادت در دریا

 اگر رائی ببیند که در دریا در هنگام مجاهده به شهادت می‌رسد، گرچه شاید از دیدگاه مادی به نظر، تعبیر جذابی برای او نباشد، اما حقیقت این است که، تعبیر  به عاقبت بخیری است؛ چرا که شهادت بهترین عاقبتِ کار است . 

در رابطه با غرق شدن در دریا در روایت آمده است:

پیامبر ص فرمودند: من قتل فی سبیل الله فهو شهید ومن غرق فی سبیل الله فهو شهید. اگر کسی در راه خدا کشته شود شهید است و اگر کسی در راه خدا غرق شود نیز شهید است.۱۲

۳.۳.تعبیر رویای غرق شدن در دریا

اکثر معبرین شرقی و غربی رویای غرق شدن را به طور کلی بد تعبیر می‌‌کنند ، در حالیکه با توجه به حس و حال رائی و عناصر اطراف رویا و با رجوع به آیات و روایات تعابیر مثبت و منفی برای آن متصور است .

تعبیر مثبت غرق شدن :  اگر رائی در رویا ببیند که سوار کشتی و یا قایقی است و فردی در حال غرق شدن است و او خود را  به خاطر خدا به آب می‌زند تا غریق را نجات دهد، ولی خودش غرق می‌شود، و یا اگر مثلاً سدی در حال شکافته شدن است و رائی به خاطر رضای خدا، برای تعمیر آن اقدام می‌کند و در آب غرق میشود ، تعبیر خوبی دارد.

رویای شهادت اگر صادقه باشد که رائی توفیق شهادت نصیبش می‌شود و الا تعبیرش به رزق و روزی مادی و معنوی است.

قران در رابطه با شهید می‌فرماید: عند ربهم یرزقون. لذا رزق مادی خوبی نصیب رائی می‌شود.

از جهت معنوی نیز گناهانش آمرزیده می شود، چرا که مهمترین اجری که در مورد شهید ذکر شده است، آمرزش گناهان او است. 

تعبیر منفی غرق شدن : اگر رائی در عالم واقع اهل گناه و معصیت است ، و در رویا ببیند که در حال غرق شدن است، تعبیر خوبی ندارد و این رویا هشدار سنگینی برای رائی است .

قران می‌فرماید : وَ إِنْ نَشَأْ نُغْرِقْهُمْ فَلا صَرِيخَ لَهُمْ وَ لا هُمْ يُنْقَذُونَ . یس: ۴۳

اگر بخواهيم آنان را غرق مى‌كنيم، به گونه‌اى كه نه فريادرسي برايشان باشد و نه (از دريا) نجات داده شوند.

به عنوان مثال شاید رائی در عالم واقع در مسئله ای ورود پیدا کرده که گناه بوده و به صلاح نیست، بعد در رویا می‌بیند که  در دریا دست و پا می‌زند و در حال غرق شدن است. تعبیر این رویا دال بر این است که در حوزه بدی وارد می‌شود که عاقبت به خیری در آن نیست. 

۴- شگفتی‌های دریا 

خداوند شگفتی‌های آفرینش خود را در دریاها و اقیانوس‌ها به نمایش گذاشته است.

در دعا آمده است : یا من فی البر والبحر سبیله . یا من فی البحار عجائبه.

۴.۱.تعبیر خواب شگفتی‌های دریا

یااگرکسی در رویا به دریا نگاه کند بدون اینکه اتفاق خاصی برای او بیفتد و افق  دریا را تماشا کند ، در حالی‌که تکیه‌گاه رویایش خود دریا باشد و به زیبایی و جذابیت‌های دریا توجه کند، تعبیرش این است که خداوند در عالمِ بیداری چیز‌های عجیبی را به او نشان میدهد، و مسائل عجیب، در عالم واقع برایش کشف می‌شود.

۵- پاکی و مطهر بودن آب دریا

آب یکی از مطهرات است، پاک کننده بوده و پلیدی‌ها را می شوید.

وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً طَهُوراً. فرقان: ۴۸ و از آسمان آبی پاک کننده نازل کردیم .

«طهور» چيزى را گويند كه هم در نهايت پاكى است و هم پاك كننده مى‌باشد.

و گاه نیز به علل مختلف آب دریا کثیف و گل آلود می‌شود.

۱.۵.تعبیر خواب پاکی آب دریا

اگر رائی در خواب ببیند که در دریا رفته و وقتی بیرون می‌آید بسیار تمیز شده ، و آن پاکی و طهارت، تکیه‌گاه خواب بوده و در چشم و منظر رائی برجسته است، دلالت بر پاک کنندگی و مطهر بودن است و یکی از تعابیرش پاکی درون است. رائی در عالم واقع توفیق توبه پیدا می کند و یا عمل خیری انجام داده و خداوند گناهانی را از او بخشیده است.

گاه دستش را زیر آب می‌کند تا از آن میل کند و از زلال بودن و گوارا بودن آب متعجب است، هر چه آب زلال‌تر و پاک‌تر باشد دلالت بر طهارت بیشتر رائی دارد.

اگر ببیند که آب کثیف و گل‌آلود است و رائی از آن می‌خورد و یا در آن شستشو می‌کند، تعبیر خوبی ندارد.

۶- کسب رزق و روزی از دریا

خداوند عالم، نعمات زیادی در دریا برای انسان قرار داده است .

 وَ هُوَ الَّذِي سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْكُلُوا مِنْهُ لَحْماً طَرِيًّا وَ تَسْتَخْرِجُوا مِنْهُ حِلْيَةً تَلْبَسُونَها وَ تَرَى الْفُلْكَ مَواخِرَ فِيهِ وَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ .

اوست آنكه دريا را رام نمود تا از آن گوشت تازه بخوريد و زيور‌هايى براى پوشيدن از آن بيرون آوريد و مى‌بينى كه كشتى‌ها سينه دريا را شكافته (و پيش مى‌روند،چنین کرد تاازكشتى‌ها، تجارت‌ها، ماهى‌گيرى‌ها، غوّاصى‌ها وحمل‌ونقل‌ها كه همه وسيله درآمد است، استفاده كنيد) و به سراغ فضل و لطف او رويد، شايد سپاس‌گزار باشيد. نحل : ۱۴

درياها با آن همه عظمت و خروش، رام و در خدمت انسان هستند. «سَخَّرَ الْبَحْرَ»

دريا، مهم‌ترين منبع تأمين گوشتِ تازه و سالم است. «لَحْماً طَرِيًّا»خداوند، نه فقط نيازهاى اوّليه چون آب و غذا، بلكه حتّى زينتِ انسان را نيز تامين نموده است. «حِلْيَةً تَلْبَسُونَها»

 دريا، بهترين زينت‌هاى طبيعى را به انسان هديه مى‌كند. «حِلْيَةً تَلْبَسُونَها»

تازه بودنِ گوشت، يك ارزش است. «لَحْماً طَرِيًّا»

 گرچه تلاش براى غذا از انسان است، امّا رزق از خداست. «لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ»

علی ع فرمودند:«خداوند آب را آفرید و برای معاش و زندگی در اختیار شما گذاشت و دریا را علت افزونی ثروت شما قرار داد.»۱۳

۱.۶.تعبیر خواب کسب روزی از دریا۱.۶.تعبیر خواب کسب رزق و روزی از دریا

اگر رائی در خواب ببیند که سوار بر قایقی و یا کشتی است و با آرامش و تسلط ماهی می‌گیرد و هیچ‌گونه اضطرابی ندارد ، رزق و روزی حلالی نصیبش می‌شود، و دال بر برکت و وفور نعمت است . من جمله خوراکی‌های طیب ، زیورآلات و جواهرات ، پوشاک و البسه از مصادیق آن است.

مثلاً اگر زنی این رویا را ببیند، دال بر این است که هدیه خوبی به او می‌رسد که شامل زیورآلات و جواهرات و مشابه آن است. 

نکته ای که در این تعبیر باید به آن توجه کنیم این است که، رائی بر دریا مسلط باشد .(سخر لکم )

اگر رائی سوار برکشتی،  با آرامش و بدون درگیری با طوفان و سختی باشد در حالی‌که احساس امنیت و آسودگی‌ کند ، در عالم واقع ، زندگی خوبی همراه با امنیت و آرامش نصیبش می‌شود. 

البته اگر رائی سوار بر کشتی و در وسط دریا، درحال اضطراب و تکان خوردن بود و هر لحظه بیم افتادن و غرق شدن داشت، ولی در قایق احساس ایمنی می‌کرد، نیز تعبیر خوبی دارد . 

 اگر رائی‌ در دریای پر تلاطم سوار بر کشتی و در موقعیتی متزلزل بود ، اما به سلامت به مقصد رسید، تعبیرش این است که ، از یک بیماری و آسیب و ورطه ای نجات پیدا می‌کند . بر او بشارت باد که از اندوه و سختی خلاصی می‌یابد..

و یا اگر رائی در کشتی سوراخی نشسته باشد و یا اینکه خود کشتی را سوراخ کند، بر مبنای داستان حضرت موسی و خضر ، تعبیرش عاقبت به خیری است . رائی در عالم واقع به گنج و برکت و نعمتی می‌رسد

۷- در کنار هم قرار گرفتن دو دریا 

قرآن می‌فرماید: مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيانِ . الرحمن :۱۹ دو دريا (آب شیرین وشور) را روان ساخت  و درهم‌ درآمیخت تا به هم برخورد کنند .

امام صادق ع در ذیل آیه شریفه فرمودند: منظور از مرج البحرین یلتقیان علی ع و فاطمه زهرا س است . ۱۴

۱.۷.تعبیر رویای قرائت آیه ۱۹ الرحمن 

اگر رائی در خواب ببیند که آیه (۱۹ الرحمن) را تلاوت می‌کند، و یا جایی این آیه نوشته شده و او می‌خواند در حالیکه تکیه گاه رویا همین آیه باشد، و در دریا نیز نرفته است، تعبیرش آیه مذکور خواهد بود . 

بدین معنا که تعبیرش بشارت به ازدواج دو فرد بزرگی است که جایگاه عظیمی در بین خانواده و اطرافیانشان دارند، چرا که تکیه گاه اصلی دریا عظمت آن است و نیز این آیه به ازدواج حضرت علی ع و حضرت زهرا س تاویل شده است.

تعبیر خواب دریا از دیدگاه ابن سیرین و دیگر معبرین 

ابن‌سیرین می‌گوید، اگر رائی در رویا ببیند که از آب خوش‌طعم و خوش‌گوار دریا می‌نوشد، تعبیرش این است که  از طرف پادشاهی نعمت یا مالی به او می‌رسد.اگر ببیند که همه آب دریا را می‌خورد دال براین است که پادشاهی همه دنیا را می‌گیرد و یا به قدر بزرگی دریایی که دیده، بزرگی به او می‌رسد.

خالد بن علی بن محمد العنبری و ابراهیم کرمانی و سایر معبرین اکثرا همین تعبیر را بیان کرده‌اند. 

نکته اصلی دیدگاهشان این است که چون دریا عظمت دارد ، لذا در عالم واقع هم این پادشاه است که جایگاه عظیمی دارد، بنابراین اگر کسی از دریا چیزی را دید، یعنی پادشاه را دیده است . 

لذا همه موارد را به پادشاه تعبیر می‌کنند، در حالی‌که این غلط و اشتباه است.

البته در بعضی از موارد امکان دارد که دیدن دریا حمل بر پادشاه شود ، ولی به طور کلی رائی که در عصر کنونی زندگی می‌کند، باید ببینید که چه چیزی در نظر او عظیم است .

آیا رئیس اداره او در نزدش منزلتی دارد و یا پدر ثروتمندش،  در نزد او مقام و عظمتی مثل دریا دارد، که در این صورت از طرف آنان مال و ثروت و برکتی به او می‌رسد.

گاه رائی در رویا می‌بیند که در کنار دریا ایستاده و به آن تماشا می‌کند ، که دلالت دارد بر اینکه در کنار شخصیتی قرار می‌گیرد که عظمتی چون دریا برای او دارد.  

حال اگر ترسی از دریا است و یا نعمتی از دریا به رائی می‌رسد برهمین مبنا تعبیر می‌شود.

پس‌ معلوم شد که باید مصداق آن عظمت، در ذهن رائی کشف شود، نه اینکه دریا را صرفا تعبیر به پادشاه کنیم. 

اگر هم فرد بزرگی در ذهن رائی مشخص نبود، به طور کلی معنا می‌شود ، که در عالم واقع رزق و روزی به او می‌رسد، ولی اینکه از کجا می‌رسد معلوم نیست. 

نکته‌ای که لازم است بدان اشاره کنیم: این است که ، خالد بن علی بن محمد العنبری از سنی‌های وهابی بوده و کتابهای متعددی  من جمله (کتاب کیف تعبر رویاک فی القرآن و السنه) نوشته است .

کتابهای او به چند زبان، از جمله به زبان فارسی ترجمه شده است، و در دسترس همگان قرار دارد و اهل تسنن نیز به ایشان علاقه زیادی دارند . 

از باب نمونه خالد العنبری در تعبیر لباس می‌گوید: رائی در خواب میبیند که عمر بن خطاب لباس بلندی پوشیده بود، می‌گوید: لباس به معنای دین است و عمر دین کاملی دارد ، و به همین دلیل رائی عمرش طولانی شده و عملش صالح می‌شود و اظهار حق می‌کند .

و نیز اگر کسی در منطقه ای باشد که دچار قحطی شده‌اند و عمر را در خواب ببیند ، باران زیادی بر آنان نازل می‌شود .

و اگر در آن منطقه ظلم و ستم باشد ، عدل و داد آنجا را فرا می‌گیرد .

اگر رائی ببیند که  عمر او را تازیانه می‌زند و یا تهدیدش می‌کند، باید از کاری که می‌کند پشیمان شود.

خالد العنبری و ابن سیرین از دشمنان اهل‌بیت علیهم السلام بوده‌ و تعابیر آنان بر مبنای غلطی بوده و غیر قابل است، در حالی‌که ما باید بر مبنای قرآن و روایات ناب ، خواب را به درستی تعبیر کنیم و از ثمرات آن در زندگی دنیا و آخرت بهره مند شویم . 

نتیجه گیری

حاصلِ بخشی از مسائل مربوط به دریا و تعابیر آن در آموزه‌‌های دینی این‌که، دریا جایگاه خاصی در آفرینش دارد و خداوند شگفتی‌های جهان هستی را در دل آن قرار داده است و از عظمت بی‌نظیر برخوردار است، تا انسانها را به تدبر و تفکر در جهان هستی و شکرگزاری نعمت هایش هدایت کند.

دریا به عنوان نشانه‌ای از آیات الهی پنجره‌های فراوانی را از لحاظ خداباوری، هستی‌شناسی ،کسب رزق و روزی مادی و معنوی، در بیداری و در رویا بر روی انسان باز می‌کند و پرده های غفلت را از فطرت پاک او کنار می‌زند و به خیر و صلاح رهنمون می‌کند.

منابع

۱- بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۸۶، ص ۱۹۲

۲- همان ، ج ۱۰، ص ۳۶۸

۳- سید بن طاووس، مهج الدعوات و منهج العنایات، دعای کنز العرش

۴- تهذیب الاحکام، ج ۶، ش ۱۱۱۷ – الکافی، ج ۵، ص ۲۵۶

۵- بحار الانوار، ج ۷۳، ص ۲۸۵

۶- وسائل الشیعه، ج ۱۷، ص ۲۴۱

۷- تهذیب الاحکام، ج ۶، ص ۳۸۰

۸- کنز العمال، علی بن حسام الدین ف مشهور به متقی هندی، ج ۴، ص ۳۱۵، 

۹- همان ،  ج ۴، ح ۱۶۸۲

۱۰- بحار الانوار ، ج ۷۰، ص ۱۹۱

۱۱- کنز العمال ، ج ۹۷، ص ۱۰

۱۲- همان، ج ۴، ح ۲۱۳۱

۱۳- بحار الانوار ، ج ۳۲، ص ۲۵۶

۱۴- تفسیر اهل بیت ، ج ۱۵، ص ۴۰۲-  بحار الانوار ، ج ۲۴، ص 

برگی از معارف تعبیر ناب استاد طباطبایی 

تنظیم کننده : سیده هاشمی 

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظر
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
2
0
در تعبیر به شما کمک می‌کنیم. می‌توانید تعبیر خواب خود را بپرسید.x

تعبیر خواب الفبایی

برای مشاهده تعبیر خواب‌های قبلی، از فهرست زیر استفاده کنید.

ابتدا دقت کنید کلیدواژه و موضوع اصلی خواب مورد نظر شما چیست؟‌ سپس روی حرف اول کلیدواژه اصلی رویای خود از جدول زیر کلیک کنید. به صفحه مربوطه بروید و تعبیرتان را در بخش دیدگاه‌ها پیدا کنید.

مثلا اگر رویای شما مربوط به ازدواج است. روی حرف «ا» کلیک کنید و در بخش دیدگاه‌ها در همان صفحه تعبیر خود را مشاهده کنید.‌

شما می‌توانید تعبیرهای خود را از طریق اپلیکیشن سایت بپرسید. برای دانلود اپلیکیشن و راهنمایی بیشتر به این صفحه مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از امکانات پیشخوان کاربری خود از اینجا نیز استفاده کنید.

قوانین سایت تعبیر خواب ناب

عضویت شما در سایت تعبیر خواب ناب، به معنی پذیرش قوانین این سایت است. 

  • قانون شماره 1
    لطفا خواب خود را در اپلیکیشن تعبیر خواب سوال کنید.
  • قانون شماره 2
    لطفا قبل از ارسال، متن تعبیر خواب خود را به دقت بخوانید تا همه گزینه های مهم را در پرسشتان ذکر کرده باشید.
  • قانون شماره 3
    گاهی برای تعبیر لازم است که سوالات بیشتری را درباره رویای شما بپرسیم. در این صورت تعبیر شما بعد از پاسختان به سوالات داده خواهد شد.
  • قانون شماره 4
    حتما خواب خود را با حروف فارسی بنویسید. کامنت‌های انگلیسی تایید نخواهند شد.
  • قانون شماره 5
    تعبیر خواب شما ممکن است به صورت عمومی در سایت و بدون ذکر مشخصات شما، جهت استفاده دیگران منتشر شود که در موتورهای جستجو نیز قابل دسترسی است. در صورتی که نسبت به این کار رضایت ندارید، هنگام درخواست تعبیر مطرح کنید.
  • قانون شماره 6
    ارسال تعبیر خواب به ایمیل، واتس آپ، ایتا و … امکان پذیر نمی‌باشد و تعبیرها فقط در اپلیکیشن انجام می‌شود.
  • قانون شماره 7
    تعبیرهای درخواستی در سریع‌ترین زمان ممکن نوشته خواهند شد اما ممکن است به دلیل درخواست‌های زیاد، این زمان گاهی تا یک هفته به طول بیانجامد. بنا بر این شکیبا باشید.
  • قانون شماره 8
    در صورتی که در استفاده از اپلیکیشن و درخواست تعبیر خواب و … با مشکلی مواجه شدید، می‌توانید آن را از صفحه ارتباط با ما مطرح کنید.
  • قانون شماره 9
    از طرح مکرر یک رویا برای تعبیر پرهیز کنید.
  • قانون شماره 10
    ما حریم خصوصی شما را حفظ می‌کنیم و اطلاعات و تعبیرهای شما جایی افشا نخواهد شد.