جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مقاله تعبیر خواب بر اساس قرآن جزء هفدهم

مقاله

تعبیر خواب بر اساس قرآن بررسی جزء هفدهم

 

مقدمه

انسان موجودی دو بعدی شامل روح وجسم است. روح ازجنس مجردات است که محدود به مکان وزمان نیست. روح انسان می تواند در خواب، اصطلاحاً به پروازدرآمده وعوالم را طی کند و هرچه پاکتر باشد، تمثلات بهتر وشفاف تری می تواند پیدا کند.

روح هنگام خواب به طورموقت ازجسم خارج شده؛ اگرهنگام مرگ فرا نرسیده باشد، دوباره به جسم برمی گردد و حیات فرد ادامه دارد. خداوند می فرماید: ( نَفَختُ مِن روحی) من از روح خودم در بشر دمیدم. بنابراین روح از خدا است و به خدا هم برمی گردد. از خواب تعبیر به برادرمرگ شده است.

پیامبر اکرم صلی الله علیه هرروز ازاصحاب درباره خوابهایشان سوأل می کردند.

بعضی خوابها رویای صادقه هستند. مثل خوابهای حضرت ابراهیم علیه السلام که وحی از طریق رویا به ایشان ارسال می شد.

مؤمنین هرچه درجه ایمانشان بیشترباشد رویاهایشان صادقه است.

خوابها معمولاً پیامهای ویژه ای برای رائی دارند. گاهی حوادث گذشته را یادآوری می کنند، گاهی ازحوادث آینده خبر می دهند؛ که با یک تعبیر خوب می توان با مدیریت درست، جلو اتفاقات ناگوار راگرفت. یا برای پیش آمدهای نا خوشایند آمادگی حاصل کرد. مثل خواب عزیز مصردرمورد خورده شدن هفت گاو چاق توسط هفت گاو لاغر. که دراینجا حضرت یوسف (ع) با درایت کشورمصر را از خطر قحطی نجات دادند.

گاهی اتفاقاتی پیرامون ما می افتد که حتی اموات از آن آگاه می شوند، یا  ازحال و روزخود و حوادث بعد ازمرگ به بستگانشان خبر می دهند. همه این حوادث می تواند به ما کمک کند که از تجربیات آنان استفاده کنیم.

بزرگان تأکید کردند خوابها را خوب تعبیر کنید. روایت شده خواب تا وقتی تعبیر نشده، مثل پرنده ای بالای سرانسان می چرخد وبه هر نحوی تعبیر شد، همان می شود.

معبّران دینی با استناد به قرآن وروایات خوابها را تعبیرمی کنند. به همین دلیل تعابیراین افراد معمولاً دقیقتر و  به هم نزدیکتر است. اما معبران غیر دینی تعابیرشان با هم متفاوت است ، چون تا حدی سلیقه ای تعبیر می کنند.

دیدن خواب انبیاء سراسر خیر وبرکت است و رویای هر کدام از انبیاء بسته به نوع خواب ومأموریتشان، تعبیر خاصی دارد.

از امام صادق روایت شده خواب انبیاء یازده وجه دارد: رحمت. نعمت . عزت. بزرگی. دولت. ظفر. سعادت. ریاست. قوت. خیر دو جهانی و نیکویی مردمان آن موضع و مقامی که در آنجا خواب دیده بود.

دیدن خواب انبیاء دلیل برخیر وبرکت و رفع هم وغم است. همینطور آمرزش گناهان و عنایاتی از طرف خدا وانبیاء الهی است.

نکته دیگر اینکه هنگام ابتلائات ومصائب مطالعه سیره انبیاء می تواند درجهت رفع بلا کمک خوبی باشد. پیامبران برای هدایت بشریت آمده اند و باید توکل وصبر را ازایشان اموخت. هر کدام از انبیاء در گرفتاریهایشان ، یک روشی را انتخاب کردند که همه اینها می تواند الگوی خوبی باشد.

جزء هفدهم قران به بررسی سیره تعدادی از انییاء پرداخته که مطالعه زندگی ایشان می تواند الگوی خوبی برای بشریت باشد.

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

برسی آیات جزئ  سوره انبیاء۱۷

 

آیه ۲۴ سوره انبیاء

أَمِ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ آلِهَةً قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ هَذَا ذِكْرُ مَنْ مَعِيَ وَذِكْرُ مَنْ قَبْلِي بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ الْحَقَّ فَهُمْ مُعْرِضُونَ .

خواب پرستش بت دلیل برضرر وزیان در دین واعتقائات است. خداوند در قرآن تأکید می کند جز خدای احد و واحد خدای دیگری نیست . شرک دو نوع است. شرک جلی وشرک خفی.

شرک جلی همان پرستش بت به صورت آشکار است؛ که در بین مسلمانان مشهور نیست. عموم مسلمانان ممکن است دچار شرک خفی شوند که باید بیشتر در اعتقادات وحتی صحبتهای محاوره ای دقت لازم را مبذول کنند. مثلاً فرد می گوید اگر آب نمی خوردم از تشنگی می مُردم. یا می گوید اول خدا ، بعد بقیه؛ یعنی مردم را در عرض خدا قرار می دهد. خداوند یگانه،  تنها معبودی است که کل هستی در ید قدرت اوست و شریکی ندارد.

اگر رائی در خواب ببیند بت می پرستد، باید مواظب عقایدش باشد. بهتر است هر از گاهی عقایدش را بر اهل فن عرضه کند و تا فرصت دارد خود را تزکیه کند. کسانی هم که دچار ریا ونفاق هستند در واقع گرفتار شرک خفی هستند. چاره کار در اخلاص وفقط برای خدا کار کردن است وانتظار جزا وپاداش از کسی نداشته باشند

آیه ۵۲  سوره انبیاء

دیدن مجسمه وتمثال

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:
ديدن تنديس ها درخواب بر سه وجه است.
اول: غم و اندوه. دوم: نقصان قدر و جاه. سوم: بي امانتي در كارها.

إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ مَا هَذِهِ التَّمَاثِيلُ الَّتِي أَنْتُمْ لَهَا عَاكِفُونَ ﴿۵۲

در واقع دیدن مجسمه در خواب ممکن است تعبیر به دورشدن از عقائید حقه باشد.

آنگاه كه به پدر خود و قومش گفت اين مجسمه ‏هايى كه شما ملازم آنها شده‏ ايد چيستند (۵۲)

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:
ديدن بت به خواب بر سه وجه است.
اول: دروغ و باطل،دوم: مكار منافق،سوم: زن مفسدفريبنده.

 

آیه ۳۱ سوره انبیاء

وَجَعَلْنَا فِي الْأَرْضِ رَوَاسِيَ أَنْ تَمِيدَ بِهِمْ وَجَعَلْنَا فِيهَا فِجَاجًا سُبُلًا لَعَلَّهُمْ يَهْتَدُونَ ﴿۳۱

و در زمين كوه‏ هاي ثابت و پابرجائي قرار داديم تا آنها در آرامش ‍ باشند، و در آن درهها و راههائي قرار داديم تا هدايت شوند.

رویای کوه معمولا بسیار خوب است.. در روایات از مؤمن به کوه تشبیه شده .المومنِ کالجبلِ راسخِ. رايجترينِ تعبيرِکوهِ به ِارزوهاِی بلند ومومنِ بزرگِوار وارجمندِ تعبيرِمي شود. همینطور مؤمنی که دست یافتن به او سخت است، مثل ائمه یا مراجع تقلید، یا بندگان مقرب و اولیاءالله که معمولاً در بین مردم ناشناخته هستند.

مومن می تواند تکیه گاه خوبی برای اهل دیارش باشد. همینطور بسیاری از بلایا به واسطه مؤمن دفع می شود وحوائج برطرف می شود. دعاها مستجاب می شوند.

آیه ۳۳ انبیاء

وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ ﴿۳۳

و اوست آن كسى كه شب و روز و خورشيد و ماه را پديد آورده است هر كدام از اين دو در مدارى [معين] شناورند (۳۳)

خواب روز به حقیقت و هدایت وآگاهی تعبیر می شود . اگر رائی در خواب ببیند روز است، نشان از آشکار شدن حقایق دارد . تمام ایاتی که در رابطه با قیامت است ، اشاره به یوم دارد؛ که نشان دهنده آشکار بودن قیامت برای همگان است.

خواب شب بسته به حالات رائی وتکیه گاه خواب دارد.

شب به ضلالت وگمراهی. گاهی به چیزی که از دیدگان پنهان است. در تفاسیر از حضرت زهرا صلی الله وعلیه وآله تعبیر به لیل شده به دلیل مخفی بودن قدر ومنزلت و همینطور مخفی بودن قبر ایشان.

خواب خورشید به پدروماه به مادرتعبیر می شود. وبژگی دیگرخواب خورشید و ماه به معنای پیدا کردن راه است.

طبق خواب حضرت یوسف در مورد سجده ماه وخورشید ، گاهی به پدرومادر تعبیر می شود. إِذْ قَالَ يُوسُفُ لِأَبِيهِ يَآ أَبَتِ إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَبًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِي سَاجِدِينَ

[یاد كن‌] زمانی كه یوسف به پدرش گفت: من در خواب دیدم یازده ستاره و خورشید و ماه برایم سجده كردند

وبژگی دیگرخواب خورشید و ماه به معنای پیدا کردن راه است. تعیین قبله، جهت یابی  ودیگر موارد است.

دیدن شمس یا خورشید به معنای آشکار شدن حقایق یا پیدا کردن راه است.

آیه ۳۵ سوره انبیاء

یکی از خوابهایی که عموم مردم می بینند  و ممکن است باعث هراس آنها شود، خواب مرگ است.

كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَنَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ ﴿۳۵

هر نفسى چشنده مرگ است و شما را از راه آزمايش به بد و نيك خواهيم آزمود و به سوى ما بازگردانيده مى ‏شويد (۳۵)

همه انسانها مرگ را می چشند وگریزی از آن نیست. خواب مرگ برای انسان مؤمن تعبیر به راحتی می شود (موتُ الأَبرار راحَتَ ألأنفُسِهم) . یعنی ازسختی و گرفتاری و فتنه ها نجات پیدا می کند. در واقع این مرگ برای مؤمن مثل یک تحفه و ارمغان از جانب خداوند است.( أفضَلُ تحفة المؤمن الموت). یا ممکن است هدیه ای بسیار ارزشمند از سوی دوستی دریافت کند.

ولی برای کافردیدن خواب مرگ خوب نیست. هیچ گورستانی نیست مگر اینکه آرزو کند کافر آنجا دفن نشود.

اگر در خواب ببینند کافری مرده، یعنی آنجا امنیت و آسایش برقرارمی شود.

اگر فردی ببیند به سختی جان می کَند، یعنی از گناهانش پاک می شود

بنابراین تمام اتفاقات نا گوار زندگی ما امتحانی است برای اینکه  خود را محک بزنیم و بتوانیم بهتر از دنیا دل بکنیم و آماده سفر آخرت شویم

رویای مرگ جزو رویاهای تکرار شونده است؛ که ممکن است به صورتهای مختلف فرد خواب مرگ را می بیند.

آیه ۳۹ سوره انبیاء

لَوْ يَعْلَمُ الَّذِينَ كَفَرُوا حِينَ لَا يَكُفُّونَ عَنْ وُجُوهِهِمُ النَّارَ وَلَا عَنْ ظُهُورِهِمْ وَلَا هُمْ يُنْصَرُونَ ﴿۳۹

كاش آنان كه كافر شده‏ اند مى‏ دانستند آنگاه كه آتش را نه از چهره ‏هاى خود و نه از پشتشان بازنمى‏ توانند داشت و خود مورد حمايت قرار نمى‏ گيرند [چه حالى خواهند داشت] (۳۹)

دیدن روی سیاه کنایه از گنهکاری فرد دارد، اما گاهی اوقات سیاه شدن صورت ربطی به جهنمی وگنهکار بودن فرد ندارد و از حیث آبرو باید در نظر گرفت. اگر فردی در خواب  ببیند صورتش سیاه شده، تعبیر آن به آبروی فرد بر می گردد. لذا باید در رفتار و گفتارش دقت بیشتری داشته باشد.

گاهی سیاهی چهره به دروغ گویی بر می گردد. از آثار دروغگویی ، زشتی و تیرگی چهره است.

آیه ۴۷ سوره انبیاء

دیدن ترازو در خواب تعبیر بر عدالت و برابری است و اینکه رائی ان شاءالله به حق و حقوقش می رسد. یک احتمال هم اینکه رایی باید مواظب احقاق حق دیگران نیز باشد که مبادا خودش حق کسی را ضایع کرده باشد.

وَنَضَعُ الْمَوَازِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيَامَةِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئًا وَإِنْ كَانَ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ أَتَيْنَا بِهَا وَكَفَى بِنَا حَاسِبِينَ ﴿۴۷

ما ترازوهاي عدل را در روز قيامت نصب مي‏كنيم، لذا به هيچكس ‍كمترين ستمي نمي‏شود، و اگر به مقدار سنگيني يكدانه خردل (كار نيك و بدي باشد) ما آنرا حاضر مي‏كنيم، و كافي است كه ما حساب كننده باشيم. (۴۷)

 

آیه ۱۰۳ انبیاء

لَا يَحْزُنُهُمُ الْفَزَعُ الْأَكْبَرُ وَتَتَلَقَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ هَذَا يَوْمُكُمُ الَّذِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ ﴿۱۰۳

دلهره بزرگ آنان را غمگين نمى ‏كند و فرشتگان از آنها استقبال مى كنند [و به آنان مى‏ گويند] اين همان روزى است كه به شما وعده مى‏ دادند (۱۰۳)

خواب فرشتگان که به انسان بشارت می دهند ، بسیار عالی است و گاهی بشارت برای فرزند دار شدن است

تعبیر خواب فرشته و ملائکه از امام صادق (ع):
امام صادق (ع) می فرمایند: بدانکه خلايق روحاني و نوراني اند پس تأويل فرشته از دو وجه است
يکي پادشاهي بود کامکار با دين وديانت, دومي کسي پرهيزکار لطيف و زاهد و خوش طبع و مطيع و فرمانبردار
که از جمله فرشتگان چهار فرشته اند که نيکو تر و بهتر از همه فرشته هايند
اول جبرئيل , دوم ميکائيل , سوم اسرافيل , چهارم عزرائيل

سوره حج  / جزء ۱۷

آیه ۱ سوره حج

يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْءٌ عَظِيمٌ ﴿۱

اى مردم از پروردگار خود پروا كنيد چرا كه زلزله رستاخيز امرى هولناك است (۱)

در روایات آمده از آثار گناهان جنسی و شهوانی یکی از عوامل آمدن زلزله است. بنابراین اگر رائی خواب زلزله ببیند، باید مراقب این گناه کبیره باشد، نکند که زمینه این گناه برایش مهیا شود. و اگر در رویا ببیند از این زلزله صدمه دیده، مفاهیم سخت تری دارد و باید بیشتر مراقبت کند. صدقه و استغفار کند.

گاهی زلزله به معنای امتحاناتی است که برای رائی می افتد، تا حقیقت وجودی خود را نمایان کند. گاهی درجه صبر انسان بالا می رود. در هر صورت طبق ایه ۱۵۵ سوره بقره همه انسانها به نوعی امتحان می شوند.

وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ

و بی‌تردید شما را به چیزی اندك از ترس و گرسنگی و كاهش بخشی از اموال و محصولات [نباتی یا ثمرات باغ زندگی از زن و فرزند] آزمایش می‌كنیم. و صبركنندگان را بشارت ده. 

آیه ۳ سوره حج

وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّبِعُ كُلَّ شَيْطَانٍ مَرِيدٍ ﴿۳

و برخى از مردم در باره خدا بدون هيچ علمى مجادله مى كنند و از هر شيطان سركشى پيروى مى ‏نمايند (۳)

رویای شیطان دلیل بر دشمنی ، فتنه و بلا ومصیبت است. یکی از کارهای شیطان فتنه افکنی وتفرقه ودشمنی بین افراد است. در واقع خواب شیطان به دعوا ونزاع تعبیر می شود.

در آیه ۹۱ سوره مائده عملکرد شیطان را بررسی می کند

إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ ﴿۹۱

همانا شيطان مى‏ خواهد با شراب و قمار ميان شما دشمنى و كينه ايجاد كند و شما را از ياد خدا و از نماز باز دارد پس آيا شما دست برمى داريد (۹۱)

تمام مواردی که شیطان انسان را به ان ترغیب می کند، ممکن است مصادیقی داشته باشد؛ که باید به روز تطبیق شوند. دوستی با شیطان در خواب بد است و دشمنی و جنگیدن با او در خواب بسیار خوب است. و اگر پیروز شود، یعنی درعالم واقع قرار بوده در مسیر گناه قرار بگذارد ولی خدا کمکش می کند و عاقبت بخیر می شود.

یکی دیگر ازمصادیق غلبه بر شیطان هم، غلبه بر نفس اماره است؛ یکی از بزرگترین مسائل و دغدغه های انسان مبارزه با نفس اماره است؛ که در این زمینه  احادیث و کتب اخلاقی به آن توصیه های مؤکدی شده است. یکی از دغدغه های علمای اخلاق مبارزه با نفس است.

 

آیه ۱۶ سوره حج

وَكَذَلِكَ أَنْزَلْنَاهُ آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ وَأَنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يُرِيدُ ﴿۱۶

و بدين گونه [قرآن] را [به صورت] آياتى روشنگر نازل كرديم و خداست كه هر كه را بخواهد راه مى ‏نمايد (۱۶)

خواب قرآن بسیار خوب و نشانه رحمت و استجابت دعا و هدایت است. البته بسته به آیاتی که در خواب رائی می بیند.

باید دید رویای قرآن را درباره چه کسی دیده می شود. اگر برای متقین دیده شده، رحمت هدایت و گشایش است . اما اگر درباره کسی است که مشهور به فسق است و ببیند قرآن می خواند یا اذان می گوید تعبیر خوبی ندارد. .

محتوای آیات مبناست .ملاک تعبیر خواب، حال اشخاص در بیداری است .

اگر کسی  ببیند آیه ای از قرآن را میخواند تعبیر آن محتوای آن همان آیه است . اگر در خواب ببیند آیه قرآن بر سر دری نوشته شده همان  آیه تعبیر است اگر صدای تلاوت آیه ای از قرآن به گوش برسد، آن آیه مشخص تعبیر رویا خو اهد بود.

اگر آیات رحمت را دیده تعبیر آن بشارت و مغفرت و حاجت روایی است. اگر آیات عذاب را دیده، باید که بازنگری در اعمالش داشته باشد و همچنین توبه کند.

آیه۱۷ سوره حج

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالصَّابِئِينَ وَالنَّصَارَى وَالْمَجُوسَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا إِنَّ اللَّهَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ ﴿۱۷

كسانى كه ايمان آوردند و كسانى كه يهودى شدند و صابئى‏ ها و مسيحيان و زرتشتيان و كسانى كه شرك ورزيدند البته خدا روز قيامت ميانشان داورى خواهد كرد زيرا خدا بر هر چيزى گواه است (۱۷)

خواب یهود

آیات زیادی در قران به مذمت و منع دوستی با یهودیان آمده است. یهودیان شدیدترین و سرسخت ترین دشمنان مسلمانان هستند. به دلیل تکبّرشان، کینه و بغض شدیدی به مسلمانان دارند. چون روحیه نژاد پرستی دارند، خود را برتر از همه می دانند.

بنابراین خواب یهود به دشمنی سرسخت  تعبیر می شود، که باید از آن حذر کنید. البته ممکن است این دشمن لزوماً یهودی هم نباشد. درهر صورت دشمنی است که باید از آن حذر کرد.

گاهی این دشمن ممکن است درونی باشد، مثل صفت کبر و خود بینی؛ که صفت بارز یهودیان است. همان عاملی که قرآن به سبب ان یهودیان را سرزنش کرده است.

یکی دیگر از تعابیر خواب یهودی، ممکن است به گناهانی بر گردد که انسان به واسطه آن از دین اسلام خارج شده و به دین یهودیت ازدنیا برود. مثل کسی که مستطیع باشد و حج نرود. این فرد به دین مسیحیت یا یهودیت از دنیا می رود.

دسته ای دیگر افرادی هستند که زکات (خمس)نمی دهند، موقع جان کندن به ایشان گفته می شود، می خواهی نصرانی بمیر یا یهودی بمیر.

دسته دیگر افراد بی نماز و تارک الصلاة هستند و امیدی به اجر و ثواب هم ندارد. و از این که نماز نمی خوانند هیچ ترسی هم ندارد.

دسته دیگر افرادی که بغض و کینه امیرالمؤمنین را در سینه دارند، یهودی  یا نصرانی از دنیا می روند.

پیامبر صلی الله علیه وآله : مَن ماتَ فی قَلبه بُغض علی ابن ابیطالب(ع) یَمُت یهودیاً أو نَصرانیة

درروایت آمده کسی که مؤمنی را که عاشق و محب امیرالمؤمنین است را برنجاند یهودی از دنیا می رود.

آیه ۲۷ سوره حج

وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ ﴿۲۷

و در ميان مردم براى [اداى] حج بانگ برآور تا [زايران] پياده و [سوار] بر هر شتر لاغرى كه از هر راه دورى مى ‏آيند به سوى تو روى آورند (۲۷)

دیدن رویای حج بسیارعالی است. خداوند در سوره حج می فرماید: ما خانه خدا را مایه امنیت و آرامش قرار دادیم. که این یکی ازمهمترین تعابیر دیدن حج است. یعنی کسی که خواب حج را ببیند ، امید است در زندگی به آرامش و امنیت برسد

اگر کسی در خواب ببیند در حرم امن الهی گم شده، یا وسایلش را گم کرده بسیار عالی است و نشانه عدم تعلقاتش می باشد و تعبیر دیگر آن ایمنی است.

آیه ۶۳ سوره حج

أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَتُصْبِحُ الْأَرْضُ مُخْضَرَّةً إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ ﴿۶۳

آيا نديده‏ اى كه خدا از آسمان آبى فرو فرستاد و زمين سرسبز گرديد آرى خداست كه دقيق و آگاه است (۶۳)

خواب باران نشانه رحمت است که بر مردم می بارد. البته اگر باران ملایم باشد نشانه رحمت پف خیر و برکات است. ولی تگرگ و باران تند که صدمه بزند نشانه مشکلات و سختی ها و گرفتاری است.

آیه ۷۷ سوره حج

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَافْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿۷۷

اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد ركوع و سجود كنيد و پروردگارتان را بپرستيد و كار خوب انجام دهيد باشد كه رستگار شويد 

خواب رکوع دلیل بر فرمانبری از حضرت حق است. اطاعت محض از پروردگار عالم است؛ که با تمام وجود در مقابل خدا کُرنش می کند.

عنه صلى الله عليه و آله :لا خَيرَ في دينٍ لا رُكوعَ فيهِ ولا سُجودَ .
دينى كه ركوع و سجود در آن نباشد، هيچ خيرى ندارد. این حدیث کنایه از تسلیم محض برای خداوند است.

سجده مقام فنا است. یعنی انسان از خود چیزی ندارد و فقط خداوند عالم را ستایش می کند.

عنه عليه السلام :إنَّ العَبدَ إذا سَجَدَ فَأَطالَ السُّجودَ نادى إبليسُ : يا وَيلاه ! أطاعَ وعَصَيتُ وسَجَدَ وأبَيتُ .
هرگاه بنده سجده كند و آن را طول دهد، ابليس فرياد برمى آورد: اى واى! او اطاعت كرد و من سرپيچى، او سجده كرد و من خوددارى .

سجده کردن بر خدا و غیر خدا در خواب

تعبیر خواب سجده : اگر کسی در خواب دید که به کسی غیر از خدا سجده می کرد، در دین ناپایدار است و امید و آرزوهای وی به ثمر نمی رسد.

سجده اگر به جهت رضای خدا می کرد، پیروزی وی در امر دین و دنیا تعبیر می شود.

اگر کسی خواب دید که کس دیگری به او سجده می کند، خواسته آن شخص از طرف او بر آورده می شود و همینطور است اگر ببینید که خودتان به کسی سجده می کنید، خواهش شما از طرف آن شخص به انجام می رسد.

امام صادق (ع) می فرماید: اگر ببیند که مهتری سجده می کرد، دلیل نماید وی را از سلطان رنج و بلا رسد.

تعبیر رکوع و سجده:

امام صادق (ع) می‌فرمایند:

تعبیرهای رکوع و سجده عبارتند از: ۱- رسیدن به خواسته ۲- جمعیت ۳- نصرت و یاری ۴- پیروزی ۵- به جا آوردن دستور خداوند.

بنابراین سجده ورکوع برای خدا در خواب بسیار ارزشمند است.

 

 

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
0
در تعبیر به شما کمک می‌کنیم. می‌توانید تعبیر خواب خود را بپرسید.x

تعبیر خواب الفبایی

برای مشاهده تعبیر خواب‌های قبلی، از فهرست زیر استفاده کنید.

ابتدا دقت کنید کلیدواژه و موضوع اصلی خواب مورد نظر شما چیست؟‌ سپس روی حرف اول کلیدواژه اصلی رویای خود از جدول زیر کلیک کنید. به صفحه مربوطه بروید و تعبیرتان را در بخش دیدگاه‌ها پیدا کنید.

مثلا اگر رویای شما مربوط به ازدواج است. روی حرف «ا» کلیک کنید و در بخش دیدگاه‌ها در همان صفحه تعبیر خود را مشاهده کنید.‌

شما می‌توانید تعبیرهای خود را از طریق اپلیکیشن سایت بپرسید. برای دانلود اپلیکیشن و راهنمایی بیشتر به این صفحه مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از امکانات پیشخوان کاربری خود از اینجا نیز استفاده کنید.

قوانین سایت تعبیر خواب ناب

عضویت شما در سایت تعبیر خواب ناب، به معنی پذیرش قوانین این سایت است. 

  • قانون شماره 1
    لطفا خواب خود را در اپلیکیشن تعبیر خواب سوال کنید.
  • قانون شماره 2
    لطفا قبل از ارسال، متن تعبیر خواب خود را به دقت بخوانید تا همه گزینه های مهم را در پرسشتان ذکر کرده باشید.
  • قانون شماره 3
    گاهی برای تعبیر لازم است که سوالات بیشتری را درباره رویای شما بپرسیم. در این صورت تعبیر شما بعد از پاسختان به سوالات داده خواهد شد.
  • قانون شماره 4
    حتما خواب خود را با حروف فارسی بنویسید. کامنت‌های انگلیسی تایید نخواهند شد.
  • قانون شماره 5
    تعبیر خواب شما ممکن است به صورت عمومی در سایت و بدون ذکر مشخصات شما، جهت استفاده دیگران منتشر شود که در موتورهای جستجو نیز قابل دسترسی است. در صورتی که نسبت به این کار رضایت ندارید، هنگام درخواست تعبیر مطرح کنید.
  • قانون شماره 6
    ارسال تعبیر خواب به ایمیل، واتس آپ، ایتا و … امکان پذیر نمی‌باشد و تعبیرها فقط در اپلیکیشن انجام می‌شود.
  • قانون شماره 7
    تعبیرهای درخواستی در سریع‌ترین زمان ممکن نوشته خواهند شد اما ممکن است به دلیل درخواست‌های زیاد، این زمان گاهی تا یک هفته به طول بیانجامد. بنا بر این شکیبا باشید.
  • قانون شماره 8
    در صورتی که در استفاده از اپلیکیشن و درخواست تعبیر خواب و … با مشکلی مواجه شدید، می‌توانید آن را از صفحه ارتباط با ما مطرح کنید.
  • قانون شماره 9
    از طرح مکرر یک رویا برای تعبیر پرهیز کنید.
  • قانون شماره 10
    ما حریم خصوصی شما را حفظ می‌کنیم و اطلاعات و تعبیرهای شما جایی افشا نخواهد شد.