جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مقاله پرسش و پاسخ‌هایی دربارۀ تعبیر خواب

مقاله

خیر. این که کدام یک از خواب‌های ما تعبیر دارد و کدام‌یک از آن‌ها تعبیر ندارد، به شرایط رویا مربوط می‌شود. به طور کلی هر خوابی که منشا آن تاثیرات جسمی و فیزیکی بیرونی باشد، تعبیر ندارد. مثلا شخصی که تب دارد و خواب آتش می‌بیند، خواب او تعبیر ندارد؛ یا مثلا شخصی که پتو از روی او کنار رفته و به دلیل سرما، خواب برف می‌بیند، خواب او تعبیر ندارد؛ یا شخصی که به دلیل دیدن یک فیلم سینمایی یا خواندن یک رمان، تحت تاثیر رویدادهای آن فیلم یا رمان است و در همان موضوع رویایی را می‌بیند، رویای او تعبیر ندارد. برای توضیحات بیشتر در این باره مقاله خواب‌هایی که تعبیر ندارند، یا مقاله رویاهای تکرار شونده را بخوانید. 

برای ساعت‌های خواب نکاتی در برخی از روایات و نیز توسط برخی از معبرین گفته شده است. گرچه ساعت خواب در تعبیر داشتن یا نداشتن رویا بی تاثیر نیست، اما این گونه نیست که این مساله به طور مطلق حاکم باشد. بلکه بیشتر از تاثیر ساعت دیدن رویا، آنچه مهم است نوع رویدادهای داخل رویا هست که معبر بر اساس آن‌ها می‌تواند متوجه شود این رویا تعبیر داشته است یا خیر؟ 

خیر. این کار مجاز نیست و در صورتی که چنین کاری انجام شود، همان تعبیر اول را مبنا قرار دهید. 

تا جایی که برایتان مقدور است،‌ سعی کنید فقط خوابتان را برای کسی تعریف کنید که نسبت به شما کینه یا حسادت ندارد و تا حدودی نیز با قواعد تعبیر خواب آشنا باشد. چرا که اگر نادانسته خواب شما را به گونه‌ای منفی و نامناسب تعبیر کند، خوب نیست. اگر خواب بد دیدید تا شخص مطمئنی را که تعبیر بلد باشد پیدا نکرده‌اید، آن را برای هیچ کسی تعریف نکنید حتی اگر زمان زیادی از آن گذشته باشد. 

دیدن کابوس عوامل مختلفی دارد. باید ابتدا آن عوامل را رفع کنید و سپس از ذکرهایی که در سایت توصیه شده استفاده کنید. به عنوان مثال مقاله درمان کابوس یا مقاله آیه سخره را بخوانید. 

بله. همه مردم می‌توانند رویای صادقه ببینند. رویای صادقه دیدن شرایط خاصی لازم ندارد. حتی کسانی که مسلمان و شیعه نیستند، حتی ملحدین و کفار نیز رویای صادقه می‌بینند. اما کسانی که انسان‌های راستگوتری هستند، رویاهای صادقه بیشتری می‌بینند. پیامبر ص می فرمایند: اصدقکم حدیثا، اصدقکم رویاً. برای اطلاعات بیشتر مقاله رویای صادقه را در سایت بخوانید. 

کتاب‌های تعبیر خواب موجود در اینترنت انواع مختلفی دارد که اغلب آن‌ها معتبر نیستند. شما می‌توانید با کتاب‌های مختلفی که در زمینه تعبیر خواب وجود دارد و نویسنده‌های آن و نیز اعتبار یا عدم اعتبار این کتاب‌ها در سایت ما آشنا شوید. 

خیر. در کتاب تعبیر خواب ابن سیرین گرچه تعبیر خواب‌های صحیحی نیز پیدا می‌شود اما اغلب تعابیر موجود در این کتاب، غیر معتبر هستند و توصیه می‌کنیم از تعبیر خواب ابن سیرین، چه کتاب و چه نرم افزار آن استفاده نکنید. برای این که در این مورد بیشتر بدانید، می‌توانید مقاله تعبیر خواب ابن سیرین را در سایت بخوانید. همچنین مطالعه مقاله تعبیر خواب ابن سیرین و زن را نیز به شما توصیه می‌کنیم. 

بله. در روایات مختلفی تعبیر خواب‌های متعددی هم به پیامبر ص و هم به ائمه علیهم السلام نسبت داده شده است. شما برخی از این موارد را می‌توانید در کتاب دارالسلام محدث نوری از اینجا مطالعه کنید. 

بله. هر کسی می‌تواند خواب‌های خودش را تعبیر کند. این گونه نیست که تنها راه به دست آوردن دانش تعبیر خواب، به فیض خاص الهی مانند حضرت یوسف ع) باشد. بلکه به صورت اکتسابی هم می‌توان تعبیر خواب را آموخت، چنان که در تعلیمات پیامبر ص، اهل بیت ع و علمای گذشته مانند علامه مجلسی، مرحوم کلینی،‌ مرحوم محدث نوری و … هم وجود داشته است. 

اما برای یادگیری تعبیر خواب‌های خود استفاده از کتاب‌ها و نرم‌افزارهای رایج در فضای مجازی که اشتباهات فراوانی دارند، توصیه نمی‌شود. ما یک دوره آموزشی مجازی به ارزش یک میلیون تومان داریم که با ثبت نام در سایت تعبیر خواب ناب، شما می‌توانید کد تخفیف صد در صد و شرکت رایگان در این دوره را دریافت کنید. با شرکت در این دوره شما یاد می‌گیرید که چگونه خودتان خواب‌های خودتان را بر اساس قرآن و روایات تعبیر کنید. 

به طور مطلق نمی‌توان پاسخ یکسانی داد. اما در صورتی که سایت‌های دیگر هم بر مبنای قرآن و روایات و با استفاده از قواعد صحیح تعبیر خواب، عمل کنند، شما می‌توانید از تعابیر آن‌ها نیز استفاده کنید. در تعبیر خواب باید دقت داشته باشید که معبر، هر چه به قرآن و روایات تسلط بیشتری داشته باشد و قوانین تعبیر را نیز بیشتر بداند و در تعبیر خواب تجربه بیشتری داشته باشد، می‌تواند تعبیر بهتری را به شما تقدیم کند. خواب به سرنوشت شما گره خورده است. بنا بر این برای تعبیر آن به هر شخصی که مدعی تعبیر بود مراجعه نکنید. 

خیر. این یک دیدگاه خرافی است. تفاوتی میان خواب زن و مرد وجود ندارد. معمولا کسانی که این جمله را بیان می‌کنند، منظورشان این است که هر رویایی را که زن دیده است، آن را وارونه تعبیر کنید. اما چنین دیدگاهی صحیح نیست. تعبیر خواب به خصوص تعبیر قرآنی و روایی قواعد ویژۀ خود را دارد که باید آموخت و طبق آن قواعد تعبیر کرد. این مثل حاکی از دیدگاه نازل نسبت به زن است که خلاف آموزه‌های اهل بیت علیهم السلام است. 

تفاوتی میان رویاها در ایام عادت ماهیانه و غیر این ایام نیست. گرچه در ایام دیگر،‌ زن به دلیل شرایط روحی مناسب‌تری که دارد، ممکن است رویاهای بشارت‌بخش بیشتری ببیند، اما عادت ماهیانه ملاک ارزش‌گذاری رویا نیست. تنها نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که اگر زنی در این ایام رویایی ببیند که این رویا به دلیل تاثیر شرایط جسمی سخت او باشد و از اثر مسائلی فیزیولوژی بدن خود این رویا را دیده باشد(ر.ک: سوال ۱)،‌ این رویا تعبیر ندارد، مانند کسی که تب دارد و رویای آتش می‌بیند. 

در صورتی که خواب بد دیده باشید، معبرین سایت در توصیه‌هایی که به شما می‌کنند، به شما خواهند گفت که متناسب با خوابی که دیده‌اید چه کاری را انجام بدهید. 

قبلا در سوال شماره ده پاسخ این سوال را نیز ارائه کردیم. تعبیر خواب همان‌طور که به صورت خدادادی وجود دارد، به صورت اکتسابی نیز می‌توان آن را آموخت؛ مانند حفظ قرآن کریم. همان طور که افرادی مانند کربلایی کاظم به فیض الهی و خدادادی حافظ کل قرآن کریم می‌شوند، هزاران حافظ قرآن نیز با تلاش و زحمت، می‌توانند حافظ قرآن بشوند. 

در همه موارد این گونه نیست ولی این موضوع اهمیت زیادی دارد. امام موسی کاظم(ع) فرمودند: «الرُّؤْیَا عَلَى مَا تُعَبَّر»؛ خواب، همان گونه مى‏‌شود که تعبیر شده است. راوی گفت: برخى از اصحاب ما روایت کرده‌اند که «أَنَّ رُؤْیَا الْمَلِکِ کَانَتْ أَضْغَاثَ أَحْلَام‏»؛ خواب پادشاه مصر از خواب‌هاى پریشان بوده است. (یعنی خواب ایشان تعبیری نداشته ولی چون حضرت یوسف آن‌را آن‌گونه تعبیر کرد، به همین جهت اتفاق افتاد). امام کاظم(ع) فرمودند: «در زمان پیامبر اکرم(ص) زنى در خواب دید که ستون خانه‌اش شکسته، پس خدمت پیامبر ص رسید و خواب خود را برای پیامبر تعریف کرد. پیامبر فرمود: شوهرت با خوبى و خوشى از سفر بر می‌گردد. شوهر او که در سفر بود همان گونه که پیامبر(ص) گفته بود آمد. بار دیگر شوهر او به سفر رفت و آن زن دوباره به خواب دید که ستون خانه‏‌اش شکسته است. باز خدمت پیامبر(ص) رسید و خوابش را عرض کرد. پیامبر به او فرمود: شوهرت با خوبى و خوشى از سفر برمى‌‏گردد و شوهر او همان گونه که پیامبر گفته بود از سفر آمد. شوهر او براى بار سوم به سفر رفت و آن زن در خواب دید که ستون خانه‏‌اش شکسته، ولى او این بار خواب خود را براى شخص دیگری باز گفت، و آن مرد به او گفت که: شوهرت خواهد مرد. این خبر به گوش پیامبر رسید و فرمود: «أَلَّا کَانَ عَبَّرَ لَهَا خَیْراً»؛ چرا این مرد، خواب آن زن را تعبیرى نیکو نکرد».

اما به یک نکتۀ مهم باید توجه داشت و آن هم این است که تعبیر مثبت خواب نیز باید قاعده‌مند باشد. یعنی معبر نمی‌تواند بی قاعده و هر آنچه بر اساس ذوق و سلیقه خود خواست را به عنوان تعبیر مثبت بیان کند. تعبیر مثبت باید مرتبط با موضوع خواب باشد. گاهی رویا به گونه‌ای است که باید آن گونه که هست ولو تلخ، تعبیر نمود. چرا که سبب می‌شود شخص رویا بین، برای رویدادی که در پیش رو دارد، آماده شود. چه بسا بتواند از طریق صدقه، قربانی یا روش‌های دیگر از برخی از اتفاقات ناگوار جلوگیری کند. بنا بر این تعبیر، اگر منفی هم باشد، این گونه نیست که بد باشد. اما جان کلام اینجاست که این تعبیر منفی نباید از سوی غیر متخصص باشد. اگر یک معبر متخصص تعبیر منفی کرد را باید مورد توجه قرار داد. چون می‌داند در کجا و چگونه تعبیر ولو تلخ و منفی را به رائی بگوید. اما کسی که تخصص کافی در تعبیر خواب ندارد یا به تعبیر روایات کسی که حسود است، ممکن است حتی خواب خوب شما را هم بد تعبیر کند. بنا بر این باید مراقب باشیم رویای خود را فقط برای متخصص بیان کنیم و به خصوص اهمیت این کار در خواب‌های منفی، بیشتر نمایان می‌شود. 

بسیاری از موضوعاتی که در قرآن و روایات مطرح شده‌اند، امروزه نیز وجود دارند. بنا بر این در مواردی که امکان تعبیر خواب بر اساس قرآن و روایات وجود داشته باشد، بر همین اساس تعبیر انجام می‌شود و در موارد اندکی که چنین امکانی وجود نداشته باشد، با استفاده از قواعد تعبیر خواب بر اساس مبانی صحیح عمل می‌کنیم. 

این ادعا در مورد تعداد اندکی از خواب‌ها قابل پذیرش است، اما در مورد همه خواب‌ها قابل قبول نیست. به عنوان مثال وقتی ما رویای فردی را می‌بینیم که از دنیا رفته و در خواب می‌آید و درباره خودش چیزی را می‌گوید که ما هرگز خبر نداشته‌ایم و به نحوی شگفت‌انگیز می‌بینیم در بیداری واقعا سخن آن فرد مرحوم حقیقت دارد، این نمی‌تواند صرفا از آثار ضمیر ناخودآگاه ما باشد. واقعیت این است که بسیاری از رویاها در حقیقت نوعی ارتباط با عالم غیب هستند. کسانی که عالم غیب را قبول ندارند، این رابطه را انکار می‌کنند و تنها راه درک مفهوم خواب را روان‌شناسی می‌دانند که نادرست است. روان‌شناسی تنها بخش اندک و بسیار محدودی از خواب‌ها را می‌تواند مفهوم‌یابی کند. 

رویدادهایی که در خواب اتفاق می‌افتند، انواع گوناگونی دارند. برخی از این رویدادها فقط خبر از آینده هستند، برخی نمایاندن ماهیت عمل یا کاری در گذشته هستند، برخی هشدارند، برخی انذارند، برخی به مسائل اعتقادی ارتباط دارند،‌ برخی به احکام شرعی ارتباط دارند، برخی به مسائل اخلاقی مرتبطند، برخی به مسائل اجتماعی یا سیاسی و … مربوط می‌شوند. آنچه مسلم است این است که طبق نظر همه مراجع تقلید خواب در مسائل اعتقادی و احکام شرعی حجت نیست. یعنی اگر در خواب کسی به شما گفت از این به بعد نماز صبح شما باید سه رکعت باشد، حتی اگر صد بار هم این خواب را ببینید،‌ حجت نیست و نباید به آن عمل کنید. چون شیاطین می‌توانند در رویاهای ما نفوذ کرده و برخی از القائات نادرست را داشته باشند و سبب به اشتباه افتادن ما بشوند. در چنین موقعیتی است که یک معبر خواب آگاه می‌تواند به شما کمک کند و مفهوم واقعی آن خواب را برای شما توضیح بدهد. در صورتی که به این نکته توجه نکنیم، ممکن است در دام افراد سودجو یا فرقه‌های منحرف بیفتیم. 

حجت نبودن خواب به این معنی نیست که پس به طور کلی خواب بی‌اهمیت است. در کلام معصومین و قرآن کریم، توجه به خواب بسیار حائز اهمیت است. گاهی شخصی در رفتار خود در مسیر خطایی قرار می‌گیرد. توجه به خواب به او هشدار می‌دهد تا رفتار خود را تصحیح کند. گاهی نیز بر عکس خواب به فرد بشارت می‌دهد تا کار خوب خود را بیشتر انجام دهد. اما همه این‌ها در داخل دایره اعتقادات و شرع انجام می‌شود. اگر خوابی وجود داشت که با عقل و اصول اعتقادی و احکام شرعی منافات داشت، آن خواب ارزشی ندارد و جزء اضغاث احلام یا خواب‌های پریشان محسوب می‌شود و تنها یک معبر خوب است که می‌تواند این ویژگی را در خواب‌ها کشف کرده و برای شما توضیح دهد که همه معبرین سایت تعبیر خواب ناب، از این ویژگی بهره‌مندند. زیرا هم معبر هستند و هم استاد و کارشناس علوم دینی. آن‌ها به شما خواهند گفت که به چه قسمت‌هایی از خواب خود می‌توانید عمل کنید و به چه قسمت‌هایی نمی‌توانید. 

در صورتی که این‌ خواب‌ها به دلیل تاثیر روانیِ شدیدِ حس محبت یا تخیلات مستمر و … نباشد، در برخی از موارد تعبیر دارند که تشخیص آن با معبر است. توضیح بیشتر این که گاهی دختری عاشق پسری می‌شود و همه لحظات و شب و روز وی، آکنده از تخیل نمودن آن فرد شده و تمام فکر و ذهنش مشغول او می‌شود. اغلب خواب‌هایی که به این دلیل دیده می‌شوند، چه مثبت چه منفی، خواب‌های پریشان هستند و تعبیر ندارند. 

در صورتی که این خواب‌ها منجر به احتلام شوند، به گونه‌ای که فرد بعد از خواب ببیند غسل بر او واجب شده است، تعبیر ندارند. 

تعبیر اغلب خواب‌ها معمولا در یک بازۀ زمانی یکی دوماهه در عالم واقع تحقق پیدا می‌کند. مثلا کسی که خواب دیده اتفاق خوبی برای او می‌افتد، چه به معبر مراجعه کرده باشد چه مراجعه نکرده باشد و زمانی بگذرد و این اتفاق برای او بیفتد، ولو نداند همانی است که در خواب دیده یا نه، دیگر مراجعۀ او به معبر معنا ندارد. چون تعبیر خوابش قبلا محقق شده. البته رویاهایی هم وجود دارند که ممکن است چندین ماه یا چندین سال بعد در واقعیت محقق شوند اما این گونه رویاها بسیار بسیار اندک هستند. به همین دلیل اگر بیش از دو سه ماه از خوابی که دیده‌اید،‌ زمان گذشته است، لازم نیست دیگر به دنبال تعبیر آن باشید. زیرا به احتمال بسیار زیاد، تعبیر آن اتفاق افتاده و تعبیرهای بعدی خاصیتی ندارد. 

بله، در این ایام نیز زنان می‌توانند رویای صادقه ببینند. ملاک رویای صادقه دیدن یا ندیدن، در ایام عادت ماهیانه بودن یا نبودن نیست. به تعبیر حضرت محمد ص اصدقکم حدیثا، اصدقکم رویاً. یعنی هر چه در افراد صفت راست‌گویی بیشتر باشد، رویای صادقۀ بیشتری می‌بینند. ملاک رویای صادقه، صفت راست‌گویی است، بدون محدودیت در ایام، اعتقادات، جنسیت و … . 

روح انسان در خواب، در عوالمی سیر می‌کند که به تعبیر قرآن به آن «عالم أمر» می‌گویند. ما دانش اندکی در مورد عالم امر داریم که اهل بیت ع در روایات توضیح داده‌اند. بر اساس آموزه‌های اهل بیت ع، ارواح در این عالم با یکدیگر ارتباط می‌گیرند. اما این که اگر ما خواب شخصی مثلا دوستمان را دیدیم، آیا لزوما او نیز همزمان خواب ما را دیده باشد، مسلم نیست. چرا که ممکن است در آن لحظه دوست شما اصلا بیدار بوده باشد یا در خواب، رویای دیگری دیده باشد. بنا بر این پاسخ سوال شما منفی است. 

همان طور که در داستان حضرت یوسف ع، پادشاه مصر که شخصیت آن، چنان مقدس هم نبود، رویای صادقه دید، یا چنان که در تاریخ ذکر شده،‌ پادشاهان یا افراد ستمگر زیادی بوده‌اند که خواب‌های صادقه دیده‌اند، این طور نیست که فقط انسان‌های پاک خواب‌های خوب ببینند. افرادی که قلب پاکی دارند و اهل گناه نیستند، هم خواب‌های خوب می‌بینند و هم خواب‌های هشداردهنده و ترسناک و بد. در این زمینه روایات خاصی داریم که می‌گوید گاهی شیطان به واسطه خواب ترسناک، می‌خواهد در دل مومن ترس ایجاد کند. بالعکس این موضوع نیز وجود دارد. یعنی انسان‌های اهل گناه، کافر و ستمگر فراوانی هستند که خواب‌های خوب هم دیده‌اند. بنا بر این دیدن رویاهای بد یا رویاهای صادقه یا خواب‌های خوب و بشارت‌بخش، نمی‌تواند ملاک قضاوت ما در مورد افراد یا خودمان باشد و هرگز اجازه چنین قضاوتی را نداریم. گرچه معمولا مومنین و افراد پاک، خواب‌های بشارت‌بخش،‌ بیشتر می‌بینند.

خیر. اغلب این خواب‌ها دروغ هستند. برخی از افراد کم اطلاع،‌ با هدف این که یک توصیه اخلاقی را در جامعه منتشر کنند، و برخی دیگر با هدف تضعیف اعتقادات مردم و خرافی جلوه دادن انسان‌های متدین و اهل زیارت، عمدا چنین خواب‌هایی را طراحی و منتشر می‌کنند. اولا اغلب این خواب‌ها دروغ هستند. ثانیا به فرض راست بودن هم، چنین خوابی برای خود بیننده خواب هم حجت نیست چه رسد به این که برای فرد دیگری حجت باشد. ثالثا کتابچه‌ها و زیارت‌نامه‌ها از بیت‌المال یا وقف هستند و دخل و تصرف در آن‌ها حرام و گناه است. حتی انتشار و کپی این گونه خواب‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هم صحیح نیست و شبهۀ حرمت از باب انتشار دروغ دارد. 

خیر. چنین ملازمه‌ای وجود ندارد. اما این روایت از حضرت محمد ص وارد شده است که «لاَ تُقصُّ الرُّؤيا إلاَّ على عالمٍ أو ناصحٍ». یعنی کلا خواب‌های خود را برای هر کسی نقل نکنید. گاهی افرادی که دانش تعبیر نمی‌دانند آن را نادرست تعبیر می‌کنند یا ممکن است از شما تعریف نا به جایی کنند و دچار عُجب و غرور و تکبر شوید. بنا بر این نقل نکنید بهتر است. اما اگر نقل کردید، این طور نیست که دیگر چنین رویاهایی نبینید.

دستور العملی که در مفاتیح آمده مستند به روایتی است که مرحوم شیخ عباس قمی از آن استفاده کرده است. روایات دیگری هم با دستورالعمل‌های متفاوتی برای همین کار داریم. انجام این دستورالعمل‌ها به فرض این که سند همه این روایات صحیح و معتبر باشند، به این معنا نیست که حتما نتیجه مورد نظر را هم خواهید گرفت. گاهی با انجام چنین دستورالعمل‌هایی ظرفیت روحی فرد افزایش پیدا می‌کند، اما ممکن است که در رویا آن امام معصوم ع یا شخصیت مورد نظرش را به دلایل مختلفی مانند نداشتن شایستگی، عدم وجود مصلحت الهی یا هر دلیل دیگری که نمی‌دانیم، نبیند،‌ یا ببیند و در بیداری صحنه دیدار در خاطرش نیاید. در هر صورت دستورالعمل مورد اشاره در سوال، تضمینی برای دریافت نتیجه قطعی از انجام آن ندارد، گرچه انجام آن،‌ به دلیل این که عشق ما را به آن شخصیت‌ها و وجودهای شریف و مبارک نشان می‌دهد، مطلوب و باارزش است. 

خیر. صرف نظر از تعبیر داشتن یا نداشتن چنین رویاهایی، احکامی که در بیداری برای ما وجود دارد و موظف به انجام آن هستیم، اگر در خواب از آن تخطی کردیم،‌ برای ما گناه محسوب نمی‌شود و مستوجب عقوبت نیست. 

خیر. چنین ادعایی صحت ندارد. فراموشی خواب ربطی به گناه‌کار بودن یا نبودن ندارد. عوامل مختلفی وجود دارد که سبب فراموش کردن رویا می‌شود و حتی افراد با تقوی و پاک هم در موارد متعددی رویاهای خود را فراموش می‌کنند و بعد از بیدار شدن، آن را به یاد نمی‌آورند. 

در این زمینه نمی‌توان یک توصیه کلی ارائه کرد. زیرا خواب‌ها مختلفند و به تناسب هر رویدادی، توصیه خاص لازم است. مثلا برای هر یک از خواب‌های مرتبط با مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، معنوی و … باید عکس‌العمل‌های متفاوتی داشت. معبرین سایت تعبیر خواب ناب در این زمینه نیز تخصص دارند و در هر موردی که لازم داشته باشید، می‌توانید از کارشناسان سایت درخواست نمایید تا شما را راهنمایی کنند.

بدن افراد در سنین مختلف و با تفاوت در جنسیت و مزاج، به میزان مشخصی از خواب نیاز دارد. اما همان‌طور که خواب بیش از اندازه خوب نیست، کمبود خواب بیش از اندازه نیز خوب نیست. اما برای خواب کمتر و به اندازه داشتن، ذکرهایی وجود دارد که می‌تواند به ما کمک کند. گرچه نباید انتظار معجزه داشته باشیم. مثلا کسی که شب را تا دیر وقت بیدار مانده، غذای سنگین و سردی را میل کرده و کمبود خواب زیادی دارد، اگر از این گونه ذکرها استفاده کرد، نباید گلایه کند پس چرا بیدار نشدم؟ باید مجموعۀ عوامل را با هم رعایت کرد. 

یکی از بهترین، مشهورترین و مجرب‌ترین اذکاری که در این زمینه می‌تواند به ما کمک کند، قرائت آیه آخر سورۀ شریفه کهف، قبل از خواب است که در روایات توصیه شده و شخص با خواندن آن در هر ساعتی که در نظر داشته باشد، بیدار می‌شود. ما هم تجربه کردیم و واقعا موثر است. 

متن ایه چنین است: 

قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا ﴿کهف: ١١٠﴾

بگو: جز این نیست که من هم بشری مانند شمایم که به من وحی می‌شود که معبود شما فقط خدای یکتاست؛ پس کسی که دیدار [پاداش و مقام قرب] پروردگارش را امید دارد، پس باید کاری شایسته انجام دهد و هیچ کس را در پرستش پروردگارش شریک نکند.

در کتاب ارشاد القلوب آمده است: 

ابتدا این دعا را بخوانید: اللّهمّ ابعَثْنی مِن مَضْجَعی لِذِکرک وَ شُکرِک وَ صَلواتِک و اِسْتِغْفارِک وَ تَلاوَةِ کتابِک و حُسْنِ عِبادَتِک یا اَرْحَمَ الرّاحمین.»

سپس ایۀ فوق را بخواند و در انتها نیز این دعای شریف را بخواند: 

اللّهمَّ لاتُنْسِنی ذِکرَکَ، وَ لاتُؤمِنّی مَکْرَکَ، وَ لاتَجْعَلْني مِنَ الغافِلینَ، وَ اَنبِهْنی لِأحَبِّ السّاعاتِ اِلَیْکَ، اَدْعُوکَ فیها، فَتَسْتَجیبَ لی، وَ اَسْأَلَکَ فَتُعْطِیَني، وَ أسْتَغفِرُکَ فَتَغفِرَ لِيْ، اِنَّهُ لایَغْفِرُ الذّنوبَ إلّا أنتَ، یا اَرْحَم الرّاحِمین.»

البته این آیه بدون خواندن دعاهای فوق نیز موثر و نتیجه بخش است. در روایتی از امام صادق علیه‌السلام آمده است: 

عن الصّادق علیه‌السلام: مَا مِنْ عَبْدٍ یَقْرَأُ آخِرَ الْکَهْفِ قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ حِینَ یَنَامُ إِلَّا اسْتَیْقَظَ فِی السَّاعَهًِْ الَّتِی یُرِیدُ.

برای توضیح بیشتر درباره این آیه و مشاهده روایات و تفاسیر آن به این صفحه سایت تعبیر خواب ناب مراجعه کنید. 

 
 

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

10 نظر
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
10
0
در تعبیر به شما کمک می‌کنیم. می‌توانید تعبیر خواب خود را بپرسید.x

تعبیر خواب الفبایی

برای مشاهده تعبیر خواب‌های قبلی، از فهرست زیر استفاده کنید.

ابتدا دقت کنید کلیدواژه و موضوع اصلی خواب مورد نظر شما چیست؟‌ سپس روی حرف اول کلیدواژه اصلی رویای خود از جدول زیر کلیک کنید. به صفحه مربوطه بروید و تعبیرتان را در بخش دیدگاه‌ها پیدا کنید.

مثلا اگر رویای شما مربوط به ازدواج است. روی حرف «ا» کلیک کنید و در بخش دیدگاه‌ها در همان صفحه تعبیر خود را مشاهده کنید.‌

شما می‌توانید تعبیرهای خود را از طریق اپلیکیشن سایت بپرسید. برای دانلود اپلیکیشن و راهنمایی بیشتر به این صفحه مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از امکانات پیشخوان کاربری خود از اینجا نیز استفاده کنید.

قوانین سایت تعبیر خواب ناب

عضویت شما در سایت تعبیر خواب ناب، به معنی پذیرش قوانین این سایت است. 

  • قانون شماره 1
    لطفا خواب خود را در اپلیکیشن تعبیر خواب سوال کنید.
  • قانون شماره 2
    لطفا قبل از ارسال، متن تعبیر خواب خود را به دقت بخوانید تا همه گزینه های مهم را در پرسشتان ذکر کرده باشید.
  • قانون شماره 3
    گاهی برای تعبیر لازم است که سوالات بیشتری را درباره رویای شما بپرسیم. در این صورت تعبیر شما بعد از پاسختان به سوالات داده خواهد شد.
  • قانون شماره 4
    حتما خواب خود را با حروف فارسی بنویسید. کامنت‌های انگلیسی تایید نخواهند شد.
  • قانون شماره 5
    تعبیر خواب شما ممکن است به صورت عمومی در سایت و بدون ذکر مشخصات شما، جهت استفاده دیگران منتشر شود که در موتورهای جستجو نیز قابل دسترسی است. در صورتی که نسبت به این کار رضایت ندارید، هنگام درخواست تعبیر مطرح کنید.
  • قانون شماره 6
    ارسال تعبیر خواب به ایمیل، واتس آپ، ایتا و … امکان پذیر نمی‌باشد و تعبیرها فقط در اپلیکیشن انجام می‌شود.
  • قانون شماره 7
    تعبیرهای درخواستی در سریع‌ترین زمان ممکن نوشته خواهند شد اما ممکن است به دلیل درخواست‌های زیاد، این زمان گاهی تا یک هفته به طول بیانجامد. بنا بر این شکیبا باشید.
  • قانون شماره 8
    در صورتی که در استفاده از اپلیکیشن و درخواست تعبیر خواب و … با مشکلی مواجه شدید، می‌توانید آن را از صفحه ارتباط با ما مطرح کنید.
  • قانون شماره 9
    از طرح مکرر یک رویا برای تعبیر پرهیز کنید.
  • قانون شماره 10
    ما حریم خصوصی شما را حفظ می‌کنیم و اطلاعات و تعبیرهای شما جایی افشا نخواهد شد.