جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مقاله تعبیر خواب دلتنگی فرزند فوت شده

تعبیر خواب دلتنگی فرزندفوت شده
مقاله

خواب دلتنگی فرزند فوت شده

سلام پسر ۸ ساله ام ۲۴ روز است که فوت کرده. تعبیر خواب دلتنگی فرزند فوت شده چیه؟ دخترم صبح زود خواب دیده گریه می کند و می گوید دلم برای مامان تنگ شده. تعبیر دلتنگی چیه ؟و دخترم او را کنار من آورده و پسرم ساکت شده. تعبیرش چیست. آیا واقعا دلش تنگ می شود.

تعبیر خواب :

ان شاالله خیر است .

قرآن و روایات  فوت فرزند

الَّذینَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصیبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ* أُولئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ»؛(بقره/۱۵۶-۱۵۷) کسانى که چون مصیبتى به آنها رسید گفتند: ما از آن خدا هستیم و به او باز می‌گردیم، صلوات و رحمت پروردگارشان بر آنان باد که هدایت یافتگان‌اند.

ما أَصابَ مِنْ مُصیبَهٍ فِی الْأَرْضِ وَ لا فی‏ أَنْفُسِکُمْ إِلاَّ فی‏ کِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها إِنَّ ذلِکَ عَلَى اللَّهِ یَسیرٌ* لِکَیْلا تَأْسَوْا عَلى‏ ما فاتَکُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاکُمْ وَ اللَّهُ لا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ(حدید/۲۱-۲۲)؛ (هیچصیبتى در زمین و نه در وجود شما روى نمى دهد مگر اینکه همه ی آنها قبل از آنکه زمین را بیافرینیم در لوح محفوظ ثبت است و این امر براى خدا آسان است* این به خاطر آن است که براى آنچه از دست داده اید تأسف نخورید و به آنچه به شما داده است دلبسته و شادمان نباشید و خداوند هیچ متکبر فخرفروشى را دوست ندارد)

روایات مصیبت فوت فرزند

رسول خدا(ص) فرمود: چون فرزند بنده‌‏اى بمیرد، خداوند متعال به فرشتگانش می‌فرماید: «جان فرزند بنده‌‏ام را ستاندید؟». عرض می‌کنند: آرى. می‌فرماید: میوه دلش را گرفتید؟ عرض می‌کنند: آرى. می‌فرماید: «بنده‌‏ام، چه گفت؟» عرض می‌کنند: حضرتت را سپاس گزارد و گفت: «إنا للَّه و إنّا إلیه راجعون».خداوند متعال می‌فرماید:در بهشت براى بنده‌‏ام خانه‌‏اى بسازید و آن‌را «بیت الحمد» بنامید.(شهید ثانى،مسکن الفؤاد عند فقد الأحبة و الأولاد)

و همچنین،رسول خدا(ص) فرمود: هر کس فرزندى از پیش بفرستد و براى خدا صبر کند، آن فرزند او را به اذن خدا از آتش جهنم حفظ می‌کند.

پیامبر اسلام(ص) هنگامى که به مصیبت فرزند خود، ابراهیم، گرفتار شد فرمود: «چشم گریان می‌شود و قلب غمگین، لیکن سخنى نمی‌گوییم که غضب پروردگار را به دنبال داشته باشد».(قَالَ النَّبِیُّ ص تَدْمَعُ الْعَیْنُ وَ یَحْزَنُ الْقَلْبُ وَ لَا نَقُولُ‏ مَا یُسْخِطُ الرَّبَّ». کافی،)

اطفال شيعيان، پس از مرگ در عالم برزخ، توسط حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)تربیت می شوند.( الکافی)یا مثلا گفته شده که «اطفال مؤمنينی كه از دنيا می روند در بهشت همراه آنها خواهند بود». (من لايحضره الفقيه، صدوق)

به درستى كه بهشت هشت در دارد و آتش دوزخ هفت در دارد. آيا شاد نمی شوی كه وارد هيچ يك از آن درها نشوی مگر اين كه در آن هنگام فرزندت را پهلوى خود بيايى كه كمرت را گرفته و شفاعت تو را نزد حضرت پروردگارت سبحانه و تعالى مى كند؟ به آن حضرت عرض شد كه اى پيغمبر خدا! آيا براى فرزندان ما كه فوت شده اند نيز اين مقام وجود دارد؟ فرمودند:براى همه كسانى كه صبر كنند و اجر خواهند [این مقام وجود دارد]».(روضة الواعظين و بصيرة المتعظين )

تعبیر خواب دلتنگی فرزند فوت شده:

یکى از سخت‏‌ترین و جانکاه‌‏ترین مصیبت‌ها، مصیبت از دست دادن فرزندان یعنى عزیزترین موجود در جهان براى انسان مى‏باشد و طبیعتاً بالاترین پاداش را به دنبال خواهد داشت.

البته گریه و زارى و اظهار غم و اندوه بر عزیز از دست رفته، هرگز از اجر و ثواب مصیبت‌دیده نمی‌کاهد؛ زیرا گریه ناشى از شدّت علاقه به عزیز دلبند خود بوده و نشانه‌‏اى از عطوفت و نرمى دل است، و مصیبت‌دیده‏‌اى که در عین گریه و زارى، راضى به قضا و قدر پروردگار باشد، نیز اجر و ثواب فراوانى خواهد داشت .

به نظر می رسد شما(مادر) بسیار از مصیبت وارده بی تابی می کنید .همانطور که بیان شد مصیبت وارده سنگین و ناگوار است . هیچ کس قادر نیست آلام شما را التیام بخشد جز وعده راستینی که خداوند و پیامبراکرم (ص) ابراز داشته اند .

اما نگرانی و بی تابی شما روح پاک پسر ۸ ساله شما را آزرده کرده و ناراحت نموده . چنانکه توانسته با خواهر ارتباط بهتری برقرار کرده تا به این وسیله به دلتنگی شما پاسخ دهد و اینکه ارتباط دلتنگی دوطرفه میباشد.

اگرخود را مقصر در فوت فرزند می دانید پسرتان با در آغوش گرفتن و ساکت شدن به شما اعلام می نماید که ناراحت این مطلب نباشید.

به این ترتیب به شما اعلام کرده که در کنارشماست و این مصداق حدیث حضرت رسول (ص) میباشد که فرزندان خردسال شما در آخرت ویا در ورودی بهشت منتظرشما هستند وشفاعت خواهند کرد .

لزوم احسان برای کودکان

در اینجا سوالی مطرح خواهدشد که :

 آیا کودکان برای نجاتشان به احسان و دعا نیاز دارند؟ با توجه به این‌که کسانی که در زمان کودکی از دنیا رفته‌اند تکلیفی بر عهد‌ه‌شان نبوده، در نتیجه گناه و تقصیری برای آنها نیست؛ لذا از این جهت نیازی به احسان زندگان نداشته و خدا آنان را روانه دوزخ نخواهد کرد.

 زرارة بن اعین می‌گوید: امام باقر(ع) را دیدم که بر جنازه نوه خردسالش نماز می‌خواند، بعد از آن فرمود: «اى زراره! این بچه و همسالان او نیازی به نماز ندارند، و اگر مردم طعنه نمی‌زدند که بنی‌هاشم برای کودکانشان نماز نمی‌خوانند، بر او نماز نمی‌خواندم».‏ صدوق، محمد بن علی‏، توحید)

آیا اگر احسان و دعایی در حقشان انجام شود، فایده‌ای به حالشان دارد؟

تأثیر احسان و خیرات نسبت به کودکان فوت شده) باید گفت؛ گرچه کودکان فوت شده برای نجات از دوزخ به چنین چیزهایی نیاز ندارند، امّا این نیکی‌ها می‌تواند در ترفیع درجات آنان مفید باشد. این‌ که بجا آوردن نماز میت برای کودکان بالاتر از شش سال واجب است.( طباطبایی یزدی، سید محمد کاظم، العروة الوثقی) شاهدی بر این مدعاست و به همین دلیل، ممکن است دیگر احسان‌ها نیز برایشان مفید باشد.

بر این اساس، اگر کسی برای عزیزان خردسالی که از دست داده قرآن بخواند، از جانب آنها اطعام دهد، به فقرا و نیازمندان کمک کند و یا هر نوع احسانی انجام دهد، برای ترفیع درجاتشان مفید خواهد بود. همان‌طور که برای معصومان(ع) که گناهی نداشتند صلوات می‌فرستیم، قرآن می‌خوانیم و… . ناگفته نماند در این موارد علاوه بر پاداشی ‌که برای شخص فوت شده در نظر گرفته می‌شود، برای احسان کننده نیز ثوابی خواهد بود و به هر حال اعمال نیک بی‌پاداش نخواهد ماند.

چرا در کودکی حق الناس ها را که انجام داده شده باید جبران کرد؟

آیا این صحت دارد و با رد مظالم رفع می شود؟

این مسئله چند وجه دارد: اولا منظور چه نوع حق الناسی است.

مثلا یک موقع منظور شما حق الناسی مثل غیبت کردن است ولی یک موقع این بچه آمده حق الناسی ایجاد کرده است مثلا ضرری مادی رو متوجه کسی کرده است.

پس باید این موضوع مشخص شود.اگر در مورد اول باشد این کودک هنوز به تکلیف نرسیده و مسئله شرعی به گردنش نیست که بخواهد این را جبران کند.

اما در مورد حقوق مادی مثل برداشتن چیزی؛ در وهله اول جبران این خسارت بر عهده اولیای اوست کما اینکه در مورد حیوان هم همین طور است و اگر حیوانی موجب خسارت به اموال دیگران شود، صاحب آن حیوان بازخواست می شود. چون کنترل و حفظ و نگهداری آن حیوان بر عهده صاحبش است. در مورد بچه هم همین طور است و حفظ و نگهداری و محافظت از فرزند بر عهده پدر و مادر اوست. حال در این صورت اگر والدینش جبران نکرده اند باید خودش به همان میزان که خسارتی وارد کرده و یا چیزی برداشته است، به صاحبش برگرداند و اگر او از دنیا رفته است باید به ورثه اش بدهد.

لازم به ذکر است که در چنین مواردی نیاز نیست که جهت دادن پول را نیز بیان کند بلکه به هر نحوی آن پول و بدهی را در میان اموال آن شخص قرار دهد ـ ولو به صورت هدیه یا.. . ـ کفایت می کند و ادای دین شده است.

حالا شاید کسی سوال کنه که اصلا طرف مال رو نمی شناسم و یا بهش دسترسی ندارم حالا چه کنم؟

اگر دسترسی به صاحب مال ندارد باید به همان میزان که برداشته یا خسارت وارد کرده است، از طرف آن شخص به فقرا صدقه بدهد.

در خصوص رد مظالم هم در مواردی که انسان بداند اجمالا چیزی بر ذمه اش است ولی نمی داند چقدر است و یا به چه کسی مدیون است،می تواند به عنوان رد مظالم، مبلغی را که اطمینان دارد ـ و نه مقداری که صرفا احتمال می دهد به فقیر بدهد.البته احتیاط واجب این هست که اجازه از دفتر مرجع تقلدیتون بگیرید.

توصیه :

برای آرامش خود و فرزندتان به نیابت از ایشون، به قدر وسعتان سرپرستی یکی از ایتام را بپذیرید. برای کودکان انفاق کنید و صدقه دهید. خیرات برای اموات شادی و آرامش برای هر دو طرف می باشد.این کار هم باقیات و صالحات برای شماست و هم اگر خدای ناکرده فرزند شما از روی کودکی حق الناسی بر گردن دارد برطرف شود .

مطمئن باشید فرزند شما جایگاه خوبی دارد . خداوند به شما و خانواده صبر جمیل و اجری به ازای مصیبت وارده عطا نماید .

اما اینکه پرسیده بودید آیا فرزند شما دلتنگتان می شود ؟باید گفت :بله دلتنگ شماست. به همین دلیل در روایات اومده که اموات به زندگان سر می زنند. ارتباط روحی بین زندگان و مردگان دو سویه است.در کارهای خیری که انجام می دهید و یا بر سر مزارش که می روید یقینا متوجه حضور شما خواهد شد و شما نیز متقابل اطمینان دهید که در کنارش هستید دل شما هم تنگ شده  است. مطمئن باشید که هر دو طرف آرام خواهید شد.آرامش فرزند در گرو آرامش شماست . و باید یقین داشته باشید که در دنیای باقی جای مناسبی از طرف پروردگار دارد . ان شاالله.

 

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظر
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
2
0
در تعبیر به شما کمک می‌کنیم. می‌توانید تعبیر خواب خود را بپرسید.x

تعبیر خواب الفبایی

برای مشاهده تعبیر خواب‌های قبلی، از فهرست زیر استفاده کنید.

ابتدا دقت کنید کلیدواژه و موضوع اصلی خواب مورد نظر شما چیست؟‌ سپس روی حرف اول کلیدواژه اصلی رویای خود از جدول زیر کلیک کنید. به صفحه مربوطه بروید و تعبیرتان را در بخش دیدگاه‌ها پیدا کنید.

مثلا اگر رویای شما مربوط به ازدواج است. روی حرف «ا» کلیک کنید و در بخش دیدگاه‌ها در همان صفحه تعبیر خود را مشاهده کنید.‌

شما می‌توانید تعبیرهای خود را از طریق اپلیکیشن سایت بپرسید. برای دانلود اپلیکیشن و راهنمایی بیشتر به این صفحه مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از امکانات پیشخوان کاربری خود از اینجا نیز استفاده کنید.

قوانین سایت تعبیر خواب ناب

عضویت شما در سایت تعبیر خواب ناب، به معنی پذیرش قوانین این سایت است. 

  • قانون شماره 1
    لطفا خواب خود را در اپلیکیشن تعبیر خواب سوال کنید.
  • قانون شماره 2
    لطفا قبل از ارسال، متن تعبیر خواب خود را به دقت بخوانید تا همه گزینه های مهم را در پرسشتان ذکر کرده باشید.
  • قانون شماره 3
    گاهی برای تعبیر لازم است که سوالات بیشتری را درباره رویای شما بپرسیم. در این صورت تعبیر شما بعد از پاسختان به سوالات داده خواهد شد.
  • قانون شماره 4
    حتما خواب خود را با حروف فارسی بنویسید. کامنت‌های انگلیسی تایید نخواهند شد.
  • قانون شماره 5
    تعبیر خواب شما ممکن است به صورت عمومی در سایت و بدون ذکر مشخصات شما، جهت استفاده دیگران منتشر شود که در موتورهای جستجو نیز قابل دسترسی است. در صورتی که نسبت به این کار رضایت ندارید، هنگام درخواست تعبیر مطرح کنید.
  • قانون شماره 6
    ارسال تعبیر خواب به ایمیل، واتس آپ، ایتا و … امکان پذیر نمی‌باشد و تعبیرها فقط در اپلیکیشن انجام می‌شود.
  • قانون شماره 7
    تعبیرهای درخواستی در سریع‌ترین زمان ممکن نوشته خواهند شد اما ممکن است به دلیل درخواست‌های زیاد، این زمان گاهی تا یک هفته به طول بیانجامد. بنا بر این شکیبا باشید.
  • قانون شماره 8
    در صورتی که در استفاده از اپلیکیشن و درخواست تعبیر خواب و … با مشکلی مواجه شدید، می‌توانید آن را از صفحه ارتباط با ما مطرح کنید.
  • قانون شماره 9
    از طرح مکرر یک رویا برای تعبیر پرهیز کنید.
  • قانون شماره 10
    ما حریم خصوصی شما را حفظ می‌کنیم و اطلاعات و تعبیرهای شما جایی افشا نخواهد شد.