جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مقاله تعبیر خواب دعای اجابت نشده در حرم

مقاله

خواب دعای اجابت نشده در حرم

تعبیر خواب دعای اجابت نشده در حرم چیست؟ خواب دیدم در صحن حرم امام رضا(ع) با مادرم ایستاده‌ایم. شب اول محرم بود و خدّام داشتند پرچمِ حرم امام حسین(ع) روی گنبد امام رضا (ع) می‌گذاشتند.(در عالم واقع سال قبل دقیقا همین زمان مشهد بودم.) گریه می‌کردم و حاجتم رو که سال قبل هم از امام خواسته بودم در خواب مرتب تکرار می‌کردم. تعبیر خواب دعای اجابت نشده در حرم چیست؟

 

تعبیر خواب 

تعبیر خواب دعای اجابت نشده در حرم با توجه به آیات و روایات و حالات شما در عالم واقع تعبیر می‌شود. الحمدلله به زیارت مشرّف شدید. زیارت امام رضا (ع) و سایر معصومین(علیهم‌السلام) برکات زیادی برای شما دارد. چه خوب که در صحن و سرای امام رئوف در اول ماه محرم‌ در سفری روحانی حضور داشتید.

از ویژگی‌ها و امتیازهای مؤمنان آن است که همواره از ژرفای جان به اهل بیت عشق می‌ورزند و در پی دست‌یابی به رضایت آنان هستند و طبیعی است که محبت به آنان جلوه‌ها و آثار گوناگونی در زندگی دارد .
زیارت مرقدهای پاک و نورانیشان در زمره مهم‌ترین آن جلوه‌هاست. اگر حتی یک روایت در فضیلت زیارت امامان(علیهم‌السلام)صادر نشده بود، ادب در برابر آنان، مؤمنان را وا می‌داشت، به زیارت حرم‌های مطهّرشان مشرف شوند و افزون بر عرض ارادت و تی، از دریای معنویت بی‌بدیل و ناپیدا کرانه آنها جرعه‌ها نوشند و روح خود را با نزدیک ساختن به آن ارواح بلند و بی‌نظیر شاداب سازند.

جناب کلینی و صدوق دراین باره از حضرت علی بن موسی الرضا(ع) این‌گونه نقل کرده‌اند: هر یک از امامان معصوم(علیهم‌السلام) بر گردن دوستان و شیعیان خود پیمان و عهدی دارند. وفا و عهد به آن پیمان، زیارت مرقدهای مطهر آنان است. پس هر کس عارفانه از سر میل و رغبت به زیارت بشتابد، روز قیامت ائمه(علیهم‌السلام) شفیعان او خواهند بود.

 

شما وقتی امامی را زیارت می‌کنید، گویا در زمان حیاتشان‌ خدمتشان رسیده و عرض ارادت و سلام دارید.  این‌ چه نوید بزرگی است. 

عبدالرحمن بن مسلم از امام صادق(ع) در این باره چنین نقل کرده است: «کسی در زمان مرگ ما، قبرهای ما را زیارت کند، مانند کسی است که در زمان حیاتمان ما را زیارت کند»

 

 اجر و پاداش‌هایی را که خدای کریم به زائر امام هشتم(ع) می‌دهد فوق العاده است:

امام موسی بن جعفر(ع) فرمود: «کسی که قبر فرزندم علی را زیارت کند، پاداش او هفتاد حج نیکو و مقبول خواهد بود.»
مازنی می‌گوید: از سر تعجب پرسیدم: هفتاد حج؟ فرمود:«هفتاد هزار حج.» عرض کردم: زیارت او به اندازه هفتاد هزار حج پاداش دارد؟ فرمود:آری!بسیاری از حج‌ها پذیرفته نمی‌شوند. هر کس فرزندم علی را زیارت کند و یک شب نزد ایشان بماند، به کسی می‌ماند که خدا را در عرش زیارت کرده است.»
در برخی از این روایات هفتاد حج و در برخی هزار حج و عمره و در برخی یک میلیون و در برخی هفتاد هزار حج و عمره پاداش زیارت امام رضا(ع) قرار داده شده است. این روایات با هم ناسازگاری ندارد، زیرا گروهی از روایات به طور روشن نشان می‌دهد که مخاطبان امام کاظم، امام رضا و امام جواد (علیهم السلام) زمینه و ظرفیت شنیدن فضیلت بسیار گران و ارزشمند زیارت آن حضرت را نداشتند، از این رو، امام(ع) ظرفیت آنان را ملاحظه کرده و با توجه به آن از ثواب زیارت مرقد مطهر حضرت رضا(ع) سخن می‌گفتند. گواه این نکته آن است که آنان از شنیدن حتی اندکی از اجر زیارت آن حضرت شگفت زده می‌شدند. همان‌طور که روایات یاد شده نشان‌گر آن است که اجر بالا و ثواب هزار هزار حج برای همه زائران ایشان نیست؛ بلکه تنها آن دسته از زائران ایشان از آن مرحله از پاداش بهره خواهند برد که از روی معرفت ایشان را زیارت کرده و حق آن حضرت را به گونه‌ای شایسته بشناسند.

افزون بر آن‌که زیارت حضرت رضا (ع) در همه زمان‌ها یکسان نیست، بلکه در برخی از زمان‌ها فضیلت افزون‌تری دارد و نیز باید توجه داشت گروهی از زائران در مسیر زیارت به رنج و زحمت می‌افتند و زیارت برای آنان سختی‌هایی دارد، که پاداش زیارت این گروه نیز بیش‌تر خواهد بود.

شما در شب پر فضیلت اول محرم‌ به زیارت امام رضا رفتید و گویا امام حسین(ع) را نیز زیارت کردید و بلکه بالاتر …

حضرت عبدالعظیم حسنی می گوید: به امام جواد(ع) عرض کردم، درباره قبر امام حسین و قبر پدر بزرگوار شما در طوس تردید دارم؛ نمی‌دانم به طوس برای زیارت پدرتان مشرف گردم یا به کربلا روم. آن حضرت فرمود: همین‌جا بمان، آن‌گاه از اتاق بیرون رفت و برگشت در حالی‌که اشک‌هایش بر دو گونه‌اش جاری بود. پس فرمود: «زائران قبر امام حسین(ع) فراوانند و زوّار قبر پدرم کم‌اند»
جناب علی بن مهزیار می‌گوید: به امام جواد(ع) عرض کردم: آیا زیارت حضرت رضا فضیلت بیش‌تری دارد یا زیارت امام حسین؟ حضرت فرمود:«زیارت قبر پدرم با فضیلت‌تر است؛ زیرا همه مردم به زیارت امام حسین می روند، اما قبر پدرم را تنها شیعیان خاص زیارت می‌کنند.

در کنار مزار مطهر امام هشتم (ع) دعا به اجابت می‌رسد. 

از امام هادی(ع)نقل شده است:«هر کس حاجتی دارد، باید به زیارت قبر جدم، علی بن موسی الرضا(ع) در طوس بشتابد. با غسل به زیارت رود و دو رکعت نماز نزد سر آن حضرت (بالای سر) بخواند و در قنوت حاجت خود را بخواهد. همانا دعایش مستجاب خواهد شد، اگر خواسته او گناه یا قطع رحم نباشد»
۴۴وسائل الشیعة، ج ۱۴، ص ۴۹۹.

امید بخش‌ترین ابزار برای انسان، دعا کردن و درخواست از خداوند می باشد. چون کسی که از بزرگی، امید بخشش و عطا دارد، لازم است در خواستن، اصرار به خرج دهد. 
پیامبراسلام(ص) فرموده است: «رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً طَلَبَ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَاجَةً فَأَلَحَّ فِي الدُّعَاءِ. خداوند بنده‌ای را که از او طلب و حاجتی دارد و بر آن پافشاری می‌کند، مورد رحمت خویش می‌دهد»

 

دعای اجابت نشده در حرم

دعای اجابت نشده در حرم بر مبنای مصلحتی است. شما برای حاجت خود به درگاه خدا امام رضا(ع) را شفیع قرار داده، اما هنوز در ظاهر به اجابت نرسیده است.

امام علی (ع) درباره اين كه چرا بسيارى از دعاهاى ما به اجابت نمى رسد يا اجابت آن مدت‌هاى طولانى به تأخير مى‌افتد، می فرماید: «هرگز نبايد تأخير اجابت دعا تو را مأيوس كند؛ زيرا بخششِ پروردگار به اندازه نيّت [بندگان] است، گاه شده اجابت دعا به تأخير مى‌افتد تا پاداش درخواست كننده بيشتر شود و عطاى آرزومندان را فزون‌تر كند. گاه می‌شود چيزى را از خدا بخواهى و به تو داده نشود؛ در حالى كه بهتر از آن در كوتاه مدت يا در دراز مدت به تو داده خواهد شد. ممکن است چيزى كه براى تو بهتر از آن است عطا کند. گاه چيزى از خدا مى‌خواهى كه اگر به آن برسى مايه هلاكت دين توست،لذا [خداوند آن را از تو دريغ مى‌دارد تا بهتر از آن را بدهد. 
بنابر این ناامید و مأیوس نباشید که مورد عنایت خداوند قرار گرفته اید. در جاى ديگر مى‌فرمايد: «وَ إِذا سَئَلَكَ عِبادى عَنِّى فَإِنِّى قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدّاعِ إِذا دَعَانِ». (و هنگامى كه بندگانِ من، از تو درباره من سؤال كنند، [بگو:] من نزديكم؛ دعاى دعاكننده را، به هنگامى كه مرا مى خواند، پاسخ مى‌گويم .
اما وعده استجابت دعا نباید جای‌گزین تلاش انسان برای رسیدن به اهداف و منجر به کنار گذاشتن اسباب ظاهری و مختل شدن مسیر طبیعی زندگی او شود.
البته استجابت دعا نیز آداب و شرایطی دارد. مانند توکل بر خدا و فقط به او متکی بودن ، خضوع و خشوع ، دعا همراه با عمل صالح ، در جمع مؤمنان بودن و دعا کردن   البته موانعی مانند گناهان ممکن است موجب عدم استجابت دعا شود.
گاهی حکمتی در تأخیر دعا وجود دارد. از امام سجاد(ع) نیز نقل شده که: «دعای مؤمن یکی از سه فایده را دارد: یا برای او ذخیره می‌گردد یا در دنیا برآورده می‌شود یا بلایی را که می‌خواست به او برسد،‌ از وی می‌گرداند.

 

دعا مطلوب خداوند متعال است و اصرار و پافشاری در دعا هم امری در مواقعی مطلوب است،امّا آنچه در دعا کردن پسندیده نیست، تعیین تکلیف کردن برای خدا و اهل بیت ع و وقت تعیین کردن برای دعا است ، چون ممکن است آن زمانی که شما معیّن کردید نتیجه حاصل نشود، یا بعد از آن حاصل شود، یا اصلاً نتیجه به مصلحت نبوده که مستجاب شود. شما با این تعیین وقت موجبات ناراحتی و ناامیدی خودتان را در صورت نرسیدن به نتیجه در موعد مشخص، فراهم می‌کنید. 

قران می‌فرماید: «عَسى‏ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى‏ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُون‏؛ چه‌بسا چيزى را خوش نداشته باشيد، حال‌ آنکه خيرِ شما در آن است، يا چيزى را دوست داشته باشيد، حال‌ آنکه شرِّ شما در آن است.  خدا می‌داند و شما نمی‌دانيد».

 بهتر است همراه با خواستن و دعا کردن همیشه راضی به مقدرات خدا باشید و برای خدا وقت تعیین نکنید تا به حاجتتان برسید.

 

وقتی تصورش را کنیم، همین اذن حضور در حریم بهشتِ امام (ع) و خدمتشان رسیدن ، عرض سلام و ارادت و اظهار مودّت کردن ، پاسخ سلامِ ولیِّ خدا را دریافت نمودن، پاداش‌های عظیم فوق العاده‌ای را هدیه گرفتن، با اشک‌ و آه دعا کردن، آیا این‌ها همه عنایت و استجابت دعوت  نیست؟ 

ان‌شاءالله شما در حریم امن رضوی از امنیت آرامش روحی برخوردار می‌شوید. رزق مادی و معنوی نصیبتان می‌شود. اجر زیارت امام حسین (ع) را نیز دریافت می‌کنید. با اشک ریختن در اول ماه محرم و در حرم امام رضا (ع) گناهانی از شما بخشیده می‌شود. درجات بالاتری از ایمان و معرفت کسب می‌کنید. ان‌‌شاء‌الله حاجت روا می‌شوید؛ ولی آنچه مصلحت الهی است را با رضایت قلبی می‌پذیرید. زیارت امام رضا (ع) نیز از تعبیر خوب رویای شماست. ان‌شاء‌الله زیارت امام حسین و پیاده روی اربعین نیز  نصیبتان شود .

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
0
در تعبیر به شما کمک می‌کنیم. می‌توانید تعبیر خواب خود را بپرسید.x

تعبیر خواب الفبایی

برای مشاهده تعبیر خواب‌های قبلی، از فهرست زیر استفاده کنید.

ابتدا دقت کنید کلیدواژه و موضوع اصلی خواب مورد نظر شما چیست؟‌ سپس روی حرف اول کلیدواژه اصلی رویای خود از جدول زیر کلیک کنید. به صفحه مربوطه بروید و تعبیرتان را در بخش دیدگاه‌ها پیدا کنید.

مثلا اگر رویای شما مربوط به ازدواج است. روی حرف «ا» کلیک کنید و در بخش دیدگاه‌ها در همان صفحه تعبیر خود را مشاهده کنید.‌

شما می‌توانید تعبیرهای خود را از طریق اپلیکیشن سایت بپرسید. برای دانلود اپلیکیشن و راهنمایی بیشتر به این صفحه مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از امکانات پیشخوان کاربری خود از اینجا نیز استفاده کنید.

قوانین سایت تعبیر خواب ناب

عضویت شما در سایت تعبیر خواب ناب، به معنی پذیرش قوانین این سایت است. 

  • قانون شماره 1
    لطفا خواب خود را در اپلیکیشن تعبیر خواب سوال کنید.
  • قانون شماره 2
    لطفا قبل از ارسال، متن تعبیر خواب خود را به دقت بخوانید تا همه گزینه های مهم را در پرسشتان ذکر کرده باشید.
  • قانون شماره 3
    گاهی برای تعبیر لازم است که سوالات بیشتری را درباره رویای شما بپرسیم. در این صورت تعبیر شما بعد از پاسختان به سوالات داده خواهد شد.
  • قانون شماره 4
    حتما خواب خود را با حروف فارسی بنویسید. کامنت‌های انگلیسی تایید نخواهند شد.
  • قانون شماره 5
    تعبیر خواب شما ممکن است به صورت عمومی در سایت و بدون ذکر مشخصات شما، جهت استفاده دیگران منتشر شود که در موتورهای جستجو نیز قابل دسترسی است. در صورتی که نسبت به این کار رضایت ندارید، هنگام درخواست تعبیر مطرح کنید.
  • قانون شماره 6
    ارسال تعبیر خواب به ایمیل، واتس آپ، ایتا و … امکان پذیر نمی‌باشد و تعبیرها فقط در اپلیکیشن انجام می‌شود.
  • قانون شماره 7
    تعبیرهای درخواستی در سریع‌ترین زمان ممکن نوشته خواهند شد اما ممکن است به دلیل درخواست‌های زیاد، این زمان گاهی تا یک هفته به طول بیانجامد. بنا بر این شکیبا باشید.
  • قانون شماره 8
    در صورتی که در استفاده از اپلیکیشن و درخواست تعبیر خواب و … با مشکلی مواجه شدید، می‌توانید آن را از صفحه ارتباط با ما مطرح کنید.
  • قانون شماره 9
    از طرح مکرر یک رویا برای تعبیر پرهیز کنید.
  • قانون شماره 10
    ما حریم خصوصی شما را حفظ می‌کنیم و اطلاعات و تعبیرهای شما جایی افشا نخواهد شد.