جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مقاله تعبیر خواب ذرّیهٔ حضرت زهرا س

مقاله

خواب ذرّیهٔ حضرت زهرا س

تعبیر خواب ذرّیهٔ حضرت زهرا(س) چیست؟ در خواب پیامبر خدا(ص) شال سبزشان را روی دوش من انداختند و فرمودند که تو سیده هستی.

[ در عالم واقع خودم و اطرافیانم مدتی است که خواب‌هایی از این قبیل می‌بینیم که به بنده سیّده خطاب می‌کنند، در صورتی‌که من سیّد نیستم. هر کسی هم که در عالم واقع به من بدی می‌کند و دلم را می‌شکند، غالباً جواب بدی‌اش را می‌بیند و یا خوابی می‌بیند که به او تذکری می‌دهند. بعضی‌ها نیز از من حلالیّت می‌خواهند. خیلی‌ها به گفته‌اند تو ابهّت سادات را داری و حس می‌کنیم از ذریّهٔ حضرت زهرا(س) هستید. از باب نمونه سه مورد از خواب‌ها را بیان می‌کنم:

در دوران مدرسه که بودم یکی از همکلاسی‌هایم، همیشه به طُرُق مختلف مرا مسخره می‌کرد. من ناراحت و دل‌شکسته می‌شدم. با خود می‌گفتم چرا مهتاب با من این‌‌گونه رفتار می‌کند، مگر چه بدی در حقّش کرده‌ام؟ یک روز صبح مهتاب با گریه‌ای به پهنای صورتش به مدرسه آمد. مرا بغل گرفت و به شدت حلالیت طلبید. می‌گفت: تو رو به خدا منو ببخش.آیا تو سیده هستی؟ گفتم نه. گفت من دیشب خواب دیدم که…]

خواب اول

دیشب خواب دیدم که همهٔ بچه‌های کلاس بصورت حلقه‌وار نشسته بودیم. از دور آقایی نورانی با دشداشه‌ای عربی و عمّامه و شال سبز، به طرف ما آمد و در وسط حلقهٔ ما ایستاد. به همهٔ ما القا شد که ایشان رسول‌الله(ص) هستند. همه، به نشانهٔ ادب و احترام از جا بلند شدیم. حضرت اشاره کردند که بنشینید. سپس گفتند: در جمع شما سیّده‌ای هست که می‌خواهم به شما معرّفی‌ کنم، چون شما از سیادت ایشان خبر ندارید. همهٔ ما دل تو دلمون نبود. چون هیچ‌کدوم از سادات نبودیم، دعا می‌کردیم که ما رو انتخاب و معرّفی کنند. بعد روبروی تو آمدند. از جات بلند شدی و آقا رسول الله(ص) شال خودشون رو از روی دوششون برداشته و روی دوش تو گذاشتند و گفتند: این دوست شما از من است. ایشون سیّده هستند. مبادا ناراحتش کنید و حرف بدی به او بزنید که من خیلی ناراحت می‌شوم و نگاهی به من انداختند و رفتند.
از خواب پریدم و اشک‌هایی بود که از چشمانم سرازیر می‌شد. خواب را برای مادرم تعریف کردم. ایشان گفت خب شاید دوست تو از سادات است. حالا فاطمه جان، بگو به من که آیا تو سیده هستی؟
به او گفتم:نه، تا جایی که می‌دانم پدر و مادرم سید نیستند.

تعبیر خواب ذریّهٔ حضرت زهرا 

تعبیر خواب ذرّیهٔ حضرت زهرا(س) نمادی از لطف و عنایت پیامبر(ص) است.

مدرسه، مکانی برای تعلیم و تعلّم است.

در تعبیر منسوب به امام صادق(ع) تعبیر مدرسه بر چند وجه است: عزّوجاه، مرتبه، هیئت، منزلت و مرمت، نیکوئی، گرامی شدن و…

در مدرسه‌ دور هم حلقه‌وار جمع شده بودید.
در جایی برای کسب دانش، معرفت و رسیدن به جایگاهی مطلوب.
رسول خدا(ص) بزرگ‌ترین معلم مهربان بشریت در جمع شما حضور یافتند و همه از باب احترام از جای بلند شدید. الحمد‌لله پیامبر خدا را تکریم کردید که نتیجهٔ آن به خود شما برمی‌گردد. امّا در عالم واقع نسبت به فردی با ایمان و محب و شیعهٔ حضرت زهرا(س) بی‌مهری کردید.آبرویش را بردید، قلبش را آزردید و دلش را شکستید.
لیکن خدا و پیامبرش مدافع آبرو و حرمت مؤمنین هستند که نزد خداوند متعال بسيار عزيز و محترمند. او بندگان مؤمنش را دوست دارد و عزت و سربلندى را از آن مؤمنان می‌داند.
چنان‌كه می‌‏فرمايد:
وَ لِلّهِ الْعِزَّه وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤمِنينَ … عزّت و سرفرازى تنها از آن خدا و پيامبر و مؤمنان است … و به همين جهت در سورهٔ حجرات فرمود: لا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ … هر كس مؤمنان را مسخره كند يا با القاب زشت از آنها ياد كند در زمرهٔ ستم‌كاران محسوب می‌‏شود. شخصیّت مؤمن همانند جان و مال او در امنیت است. از این‌رو خداوند اجازه نمی‌دهد کسی درباره مؤمن بدگویی کند.

اَلْمُؤْمِنُ أَعْظَمُ حُرْمَةً مِنَ اَلْكَعْبَةِ .
امام صادق(ع) فرمود: احترام مؤمن بيشتر از كعبه است.

رسول‌ خدا فاطمه جان را از خودشان دانسته و به عنوان فرزند خود معرفی کردند.
شال سبز خود را روی دوش ایشان گذاردند و هشدار دادند که نکند او را بیازارید که او فرزند ماست. رنگ سبز نماد سادات و رنگ لباس بهشتیان است.

این رؤیا هشداری برای شماست که نسبت به تعاملات خود با سایر انسان‌ها، خصوصاً مؤمنین و سادات توجه داشته و حرمت آنان را بسیار حفظ کنید.

ممکن است رؤیای صادقه‌ای باشد و دوست شما به واقع از ساداتِ صالحی باشند که در عالم واقع شجره‌نامهٔ خاندانشان گم شده است.
یا همان‌گونه که سلمان فارسی با تبعیت از پیامبر از اهل بیت ایشان شد، دیگر پیروان حضرتش نیز با پیروی از پیامبر و اهل بیت، گویا از سادات و منسوبین آنانند.

کلام شریف پیامبر(ص) که فرمودند: سلمان منا اهل البیت، به دلیل شرافت و کرامت و تبعیت سلمان است که او را در کنار رسول خدا(ص) قرار می‌دهد. پیوند سلمان به اهل بیت(علیهم‌السلام) دلالت بر مقام عالی، طهارت و سلامت نفس و صفات برجستهٔ اخلاقی ایشان است و پیوند نسَبی منظور نیست. دوست شما از ایمان و صفات برجستهٔ اخلاقی برخوردار است. او می‌تواند یاری مهربان و دوستی راه‌گشا به سوی خوبی برایتان باشد. از دوستی‌هایی که با دیدنش یاد خدا و اهل بیت بیفتید و بر اعمال صالح و ایمانتان افزوده شود.

این رؤیا تذکری است که اگر دوست‌دار و محب رسول خدا(ص) هستید، لازم است انسان‌ها را اکرام کنید، خصوصاً مردم متقی و سادات مؤمن  را که به دلیل منسوب بودن به پیامبر خدا از جایگاه والاتری برخوردارند.

حرمت و آبروی همهٔ انسان‌های مؤمن از خانهٔ کعبه بیشتر است و پدر غیور معنوی همهٔ ما نمی‌پسندد که حرمت مؤمنین، خصوصاً فرزندانشان، با حرمت شکنی‌هایی مثل غیبت، تهمت، نمّامی، مسخره کردن و.. آسیب ببیند.
در این صورت است که دست عنایت پیامبر(ص) از سرشان برداشته شده و از شفاعت حضرت محروم می‌شوند.

رسول خدا(ص) در ذیل آیهٔ شریفهٔ:… امید است پروردگارت تو را به مقام ستوده برساند، فرمودند: وقتی در مقام محمود قرار گرفتم، برای کسانی که از امتم گناه کردند، شفاعت می‌کنم و خدا نیز شفاعتم را درباره آنان می‌پذیرد. به خدا قسم! درباره کسانی که ذریّه‌ام را اذیت کرده‌اند، شفاعت نمی‌کنم.

الحمد‌لله سخن حق را شنوا هستید. با این رؤیا بیدار و هوشیار شدید و در صدد جبران برآمدید.
ان‌شاءالله پیامبر خدا، واسطهٔ بخشش شما به درگاه خدا خواهند شد و در صورت احسان و تکریم سادات و مؤمنین، برایتان جبران می‌کنند.

علی(ع) فرمودند: هر کسی به یکی از فرزندان من احسانی روا دارد و او برایش جبران نکند، من به او پاداش می‌دهم و احسان او را جبران می کنم. وسائل الشیعه، ج ۱۶، ص۳۳۴.

استغفار و توبه موجب پاکی و طهارت روح شماست. البته لازم است که گذشته را جبران کنید. عزت و آبرویی که از دوستتان ریخته شد، با یک عذرخواهی جبران نمی‌شود، لازم است در حد توان، او را در همان جمعی که با مسخره کردن، شرمنده‌اش ساختید، با تکریم و محبت عزیزش دارید.

قران می‌فرماید: کسانی توبهٔ پذیرفته شده دارند که اثرات سوء گناه را اصلاح کرده و حق را بیان کنند.
إِلَّا الَّذِينَ تابُوا وَ أَصْلَحُوا وَ بَيَّنُوا فَأُولئِكَ أَتُوبُ عَلَيْهِمْ وَ أَنَا التَّوَّابُ الرَّحِيمُ‌.
مگر آن‌ها كه توبه كردند و (اعمال بد خود را با اعمال نيك) اصلاح نمودند و (آنچه را كتمان كرده بودند) آشكار ساختند، كه من (لطف خود را) بر آنان بازمى‌گردانم، زيرا من توبه پذير مهربانم.

توبهٔ واقعى، با پشيمانى قلبى و اصلاح عمل و بيان موارد كتمان صورت مى‌گيرد.لذا توبهٔ كسى كه نماز نخوانده آن است كه نمازهاى خود را قضا كند. توبه كسى كه مال مردم را تلف كرده آن است كه بايد همان مقدار را به صاحبش برگرداند. توبهٔ کسی که تمسخر، غیبت، تهمت و نمّامی کرده، لازم است حلالیت بطلبد و در نزد همان شنوندگان غیبت و…، اعادهٔ حیثیت کرده و با نیکی و محبت و تکریم، جبران کند و…

 

خواب دوم

مادرم خواب دیدند که من و ایشان و یکی از اساتید حوزهٔ ما که سید هستند، به همراه خانم جلیل‌القدری، دور یک سفره نشسته بودیم. چهرهٔ ایشان را نمی‌دیدند. حس کردند که خانم فاطمهٔ زهرا(س) هستند. به مادرم گفتند: چرا فاطمه رو این‌قدر اذیت می‌کنید. او سید است. او از ما و دخترِ من است. شما نباید اینقدر ناراحتش کنید.
[شب قبلش در عالم واقع، من و مادرم سر مسئله‌ای که برامون پیش اومده بود ناراحت شدم و خیلی دلم شکست و چیزی به مادرم نگفتم.]

تعبیر خواب دوم

مادر در عالم جایگاه ویژه‌ای دارد و انسان می تواند با محبت، تکریم و احسان به او بهشتی شود. قرآن می‌فرماید: ما به انسان در مورد پدر و مادر سفارش به نیکى کردیم.
مادرى که آن همه رنج دوران حمل و شیرخوارگى فرزند را دیده، باید حق او را شناخت و به پاس زحمات او احترامش کرد و با نیکی از او سپاس گزارى نمود.

امام سجاد(علیه‌السلام) فرمود: حقّ مادرت بر تو این است که بدانی او تو را در جایی حمل کرده است که هیچ‌کس دیگری را حمل نمی‌کند. از میوۀ دلش چیزی را به تو داده است که احدی به دیگری نمی‌دهد و تو را با تمام اعضایش حفظ کرد. امالی صدوق، صفحه ۳۷۱.

از رسول خدا(ص) سؤال کردند که حق مادر چیست؟ فرمود: هیهات، هیهات. اگر به عدد ریگ های بیابان و قطره‌های باران در خدمت مادر بایستید، معادل یک روزی که در شکم او بوده‌اید نخواهد بود. مستدرک الوسائل، ج ۱۵، ص ۲۰۳

و نیز فرمودند: آن‌که پدر و مادرش را خشنود کند، خدا را خشنود کرده و کسی که پدر و مادر خود را به خشم آورد، خدا را به خشم آورده است.
کنز العمال، ج ۱۶، ص ۴۷۰

بر سر موضوعی از مادر ناراحت شدید، ولی با گذشت و مدارا سکوت کرده و بر خشم خود به خاطر خدا غلبه کردید.رضایت خدا را کسب کردید.
حضرت زهرا(س) نیز از نیّات و اعمال صالحتان در زندگی و نیک رفتاری شما با مادرتان خشنودند و به چشم شریفشان آمدید. ایشان به دفاع از شما در رؤیای مادر تذکراتی دادند. این رؤیا نمادی است که مادر آسمانی‌ شما از بابت کارهای زیبایتان راضی بوده و ان‌شاءالله خشنودی حضرت دال بر رضایت خداست. ان‌شاءالله با پیروی از حضرت زهرا از محبّین و شیعیانشان هستید. گویا فرزندشان بوده و از سادات کریمه هستید. مادر مؤمن شما با دیدن حضرت زهرا(س) بر نفس خود غلبه کرده و رحمت و عزت و جایگاه خوبی کسب می‌کند.
شما صلهٔ رحم نیکویی با اطرافیان، خصوصاً مادر دارید. ان‌شاءالله رزق و روزی پربرکت و عمری طولانی نصیبتان می‌شود. در مسیر ولایت اهل بیت درجات بالاتری را کسب می‌کنید.
شاکر نعمات خدا و عنایت اهل بیت باشید. از خود چیزی نبینید. تمام خیرها را از جانب اولیاء خود و حضرت مادر بدانید تا رشد و تعالی یابید و نعماتتان روز افزون شود. رحمت و عزت به شما عطا می‌شود و از محبوبیت بیشتری در بین اعضای خانواده و جامعه بهره‌مند می‌شوید.

 

 

خواب سوم

[من در عالم واقع طلبه هستم و سخنرانی می‌کنم. خیلی دوست داشتم که مداحی کنم، ولی تبحّری نداشتم. از حضرت زهرا(س) مدد خواستم.]

در سحری از شب‌های ماه رمضان خواب دیدم در حسینیه‌ای هستم. خانمی مجلّله و با شکوهی که فهمیدم حضرت زهرا(س) هستند، دست به پهلو  واردِ هیئت شدند. با سختی راه می‌رفتند. دو نفر خانم بزرگوار دیگر دستان بانو را گرفته بودند. من تحت تأثیر این صحنه بغض کرده و اشکانم جاری شد. ایشون در بالای مجلس روی صندلی نشستند. ابهّتی همراه با شعف را حس می‌کردم.
جمعیت زیادی بود به حدی که جای سوزن انداختن نبود. همه مشکی پوش بودند. چه مراسم روضه‌ای شد!😭 بعد خانمی که زیر بغل حضرت مادر را گرفته بودند به سمت بنده آمدند. به من الهام شد که ایشون حضرت زینب کبری (س) هستند. رو به من خطاب کردند که مادر می‌فرمایند: شما سخنرانی کنید و بعد روضهٔ حضرت زهرا(س) را بخوانید. جا خوردم و استرس گرفتم. گفتم: من؟!
نه، من در حضور حضرت مادر نمی‌توانم.
استادم که هستند، اگر اجازه دهید، ایشان بر منبر بروند، ولی خانم زینب کبری با ابهّت خاصّی فرمودند: مادر از شما درخواست کردند، با من بیا. پشت سر خانم رفتم و به حضرت زهرا(س) رسیدم و به پای ایشان افتادم. گریه امانم نمی‌داد. حضرت دستی به سرم کشیدند. گویا آرامش خاصی گرفتم. با اشاره‌ای منو جدا کرده و در کنارشان نشاندند. مردم منتظر ادامهٔ مجلس بودند. از ایشان اجازه خواستم. با اشارهٔ دستشان اذن دادند و من شروع کردم. در ابتدا حدیثی خواندم و یک سخنرانی کوتاهی داشتم. بعد روضهٔ حضرت زهرا را خواندم. به قدری زیبا می‌خواندم که همهٔ زن‌های حاضر در مجلس یا بیهوش شدند یا به خودشان لطمه زدند. روضه را ادامه دادم و مجلس بهم ریخت.از خواب پریدم.

[ تا یک هفته بسیار منقلب بوده و برای حضرت مادر گریه می‌کردم. به توصیهٔ استادِ ساداتم، حدیث کسا و روضه می‌خواندم تا آرام شوم. بعد از این رؤیا نیز بارها خواب حضرت زهرا(س) را دیدم که همیشه با من صمیمی رفتار کرده و دخترم خطاب می‌کردند.من استعانت حضرت را به کرّات در زندگی دیدم.]

تعبیر خواب سوم

در هیئت و حسینیه‌ای حضور داشتید.

امام صادق(ع) به فضیل فرمود: «آیا تشکیل مجلس مى‌دهید و با یکدیگر پیرامون معارف دینى و فضایل اهل بیت(ع) گفتگو مى‌کنید؟» فضیل گفت: آرى. امام(ع) فرمود: «چنین مجالسى را دوست مى‌دارم. مکتب ما را زنده نگه دارید. خداوند رحمت کند کسى را که مکتب ما را احیا کند». سپس امام(ع) ادامه داد: «هر کس که (مصائب) ما را یاد آورد و یا نزد او از ما یادى شود و اشک از دیدگانش سرازیر گردد، هر چند اندک باشد، خداوند گناهانش را بیامرزد».

حضور در هیئت، حاضر شدن در حرم اهل بیت(علیهم‌السلام) است. حاجت روایی، آمرزش گناهان، ایمنی یافتن از تعابیر خوب رؤیای  شماست.
دیدن امامان و حضرت زهرا(علیهم‌السلام) تعبیر به رحمت، برکت، گشایش در زندگی، پیروزی بر دشمن درونی و بیرونی است.
حضرت زهرا(س) که صاحب مجالس روضه هستند، وارد حسینیه شدند. دست بر پهلو بودنِ حضرت، دال بر مصائبی است که بی‌نهایت درد و غم در آن نهفته است که باید حکمت آن را برای مردم تبیین کرد، تا از صراط حضرت علی(ع) دور نیفتند.

برای روشن‌گری و اتصال به ولایت، اشک و سوزِ دل مهم است. اهل بیت(ع) همواره می‌فرمودند که برای ما اشک بریزید. گریه در این مجالس است. مَن بکی اَو باکی لِلحسین(ع) وَجَبَت له الجنة.

حقیقت روضه و اشک، کمک به انسان‌ها برای دست‌یابی و تحققِ فهمِ درست نسبت واقعیت های زندگی اهل بیت (ع) و مصائب حضرت زهرا و سید الشهدا(ع) است.

الحمد‌لله در رؤیا مورد عنایت حضرت واقع شدید.
بصیرت و معرفت بالاتری به‌دست می‌آورید.
توفیق تبلیغ مکتب علوی را بیش از پیش کسب می‌کنید. یکی از حاجت‌های شما که نوحه خوانی تأثیرگذار و سوزناک بود، به شما عنایت می‌شود.

امام رضا (ع) به دعبل فرمودند: هر کس بر مصیبت‌های ما اهل بیت بگرید یا بگریاند، اجر و مزد او بر خدا است. هر کس قطره‌ای اشک بریزد، با ما محشور خواهد شد و هر کس بر مصیبت‌های حسین(ع) بگرید، خداوند گناهان او را می آمرزد.

شما از حضرت زهرا(س) صله می‌گیرید.
این صله و هدیه، همان رشد معنوی، معرفتی و روحی شماست.مدّاح خوبی می‌شوید.
به نیت، کلام، قلم و اعمالتان در مسیر تبلیغ تشیّع عنایت می‌شود و بیش از پیش در این مسیر تأثیر گذار خواهید بود.
از جایگاه و احترام ویژه‌ای بهره‌مند می‌شوید.
گناهانی از شما آمرزیده می‌شود. رزق مادی و روزی معنوی شما افزون می‌شود.
شاکر نعمات‌ خدا، خصوصاً نعمت ولایت باشید. به مادر روحانی خود در زندگی تمسّک پیدا کنید و از ایشان الگو گرفته و پیروی کنید که این‌گونه شما را ذریّهٔ خود خطاب کردند. ان‌شاءالله از کرامت و شفاعت مادر(س) بهره‌مند می‌شوید. حضرت زهرا(س) مادر آسمانی و معنوی تمام کسانی هستند که در زندگی زیر  پرچم  ولایت ایشان حرکت می‌کنند.

از خود چیزی نبینید. همهٔ توفیقات را از اهل بیت بدانید و شاکر لطفشان. توفیقتون روز افزون و شفاعت صدّیقهٔ کبری نصیبتان.

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
0
در تعبیر به شما کمک می‌کنیم. می‌توانید تعبیر خواب خود را بپرسید.x

تعبیر خواب الفبایی

برای مشاهده تعبیر خواب‌های قبلی، از فهرست زیر استفاده کنید.

ابتدا دقت کنید کلیدواژه و موضوع اصلی خواب مورد نظر شما چیست؟‌ سپس روی حرف اول کلیدواژه اصلی رویای خود از جدول زیر کلیک کنید. به صفحه مربوطه بروید و تعبیرتان را در بخش دیدگاه‌ها پیدا کنید.

مثلا اگر رویای شما مربوط به ازدواج است. روی حرف «ا» کلیک کنید و در بخش دیدگاه‌ها در همان صفحه تعبیر خود را مشاهده کنید.‌

شما می‌توانید تعبیرهای خود را از طریق اپلیکیشن سایت بپرسید. برای دانلود اپلیکیشن و راهنمایی بیشتر به این صفحه مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از امکانات پیشخوان کاربری خود از اینجا نیز استفاده کنید.

قوانین سایت تعبیر خواب ناب

عضویت شما در سایت تعبیر خواب ناب، به معنی پذیرش قوانین این سایت است. 

  • قانون شماره 1
    لطفا خواب خود را در اپلیکیشن تعبیر خواب سوال کنید.
  • قانون شماره 2
    لطفا قبل از ارسال، متن تعبیر خواب خود را به دقت بخوانید تا همه گزینه های مهم را در پرسشتان ذکر کرده باشید.
  • قانون شماره 3
    گاهی برای تعبیر لازم است که سوالات بیشتری را درباره رویای شما بپرسیم. در این صورت تعبیر شما بعد از پاسختان به سوالات داده خواهد شد.
  • قانون شماره 4
    حتما خواب خود را با حروف فارسی بنویسید. کامنت‌های انگلیسی تایید نخواهند شد.
  • قانون شماره 5
    تعبیر خواب شما ممکن است به صورت عمومی در سایت و بدون ذکر مشخصات شما، جهت استفاده دیگران منتشر شود که در موتورهای جستجو نیز قابل دسترسی است. در صورتی که نسبت به این کار رضایت ندارید، هنگام درخواست تعبیر مطرح کنید.
  • قانون شماره 6
    ارسال تعبیر خواب به ایمیل، واتس آپ، ایتا و … امکان پذیر نمی‌باشد و تعبیرها فقط در اپلیکیشن انجام می‌شود.
  • قانون شماره 7
    تعبیرهای درخواستی در سریع‌ترین زمان ممکن نوشته خواهند شد اما ممکن است به دلیل درخواست‌های زیاد، این زمان گاهی تا یک هفته به طول بیانجامد. بنا بر این شکیبا باشید.
  • قانون شماره 8
    در صورتی که در استفاده از اپلیکیشن و درخواست تعبیر خواب و … با مشکلی مواجه شدید، می‌توانید آن را از صفحه ارتباط با ما مطرح کنید.
  • قانون شماره 9
    از طرح مکرر یک رویا برای تعبیر پرهیز کنید.
  • قانون شماره 10
    ما حریم خصوصی شما را حفظ می‌کنیم و اطلاعات و تعبیرهای شما جایی افشا نخواهد شد.