جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مقاله تعبیر خواب بر اساس قرآن: بررسی آیات جزء 9

تعبیر خواب قرآنی
مقاله

تعبیر خواب بر اساس قرآن: بررسی آیات جزء ۹

مقدمه

تعبیر خواب بر اساس قرآن: بررسی آیات جزء ۹:‌ انسان ترکیبی از جسم و روح است به هنگام مرگ خداوند این ارتباط را قطع می کند و روح انسان را به عالم دیگر می برد و به هنگام خواب نیز روح انسان را می گیرد اما ارتباط آن به طور کامل از جسم او قطع نمی شود و دوباره به جسم برمی گردد 

آنچه سبب شده است تا برخی از معبران تعبیر درستی و روشنی از خواب نداشته باشند همان عدم توجه به بعد روحانی انسان است 

قران می فرماید :  وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا ، ای پیامبر از تو درباره روح سوال میکنند بگو روح از امر پروردگار من است . اسراء : ۸۵

لذا در امر تعبیر رویا قواعدی را باید لحاظ کرد تا به تعبیری صحیح دست یافته و از رویا و الهامات آن در زندگی بهره جویم .

در این راستا بهترین مرجع کلام خالق روح و کلام اولیاء‌ اوست که به واسطه علم غیب نسبت به امور ماوراء مادی آگاهی دارند

از این منظر رویا باعث ایجاد ارتباط درست انسان با عالم امر و ملکوت می شود ، رهنمودهایی را در زمینه های مادی و معنوی دریافت می‌کند، نسبت به درونیات خود آگاهی یافته و با الهاماتی که دریافت می کند در جهت رشد روحی و معنوی گام بر می دارد و نیز با آگاهی در این زمینه از رهزن های این وادی در امان می ماند.

 لذا بر آن شدیم که در یک پژوهش جمعی با دوستان مبلغه ام در کلاس آموزش تعبیر خواب برداشت ها و تعابیر صحیح را از آیات الهی استخراج کنیم .

واین بنده حقیر نیز با توجه به تکیه گاه رویا و رجوع آن به آیات الهی ، برداشت تعابیر از آیات جزء نهم و پنج نمونه از آیات جزءهای دیگر قران کریم را تقبل نمودم که در ذیل به آن اشاره شده است : 

[irp]

آیات جزء ۹

* آیه ۱۳۳ / اعراف: فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمُ الطُّوفَانَ وَالْجَرَادَ وَالْقُمَّلَ وَالضَّفَادِعَ وَالدَّمَ آيَاتٍ مُفَصَّلَاتٍ فَاسْتَكْبَرُوا وَكَانُوا قَوْمًا مُجْرِمِينَ(۱۳۳)  … فَانْتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَاهُمْ فِي الْيَمِّ(۱۳۶).

پس ما برآنان طوفان و (هجوم ) ملخ و حیوانات کوچک و قورباغه ها و(جریان ) خون را به صورت نشانه هایی فرستادیم اما باز هم تکبر ورزیدند و آنان گروهی بد کار بودند . 

اگر رائی در رویا ببیند اتفاقات و بلاهای عمومی فراگیر است و مثلاً طوفان و لشکر ملخ یا هجوم قورباغه ها همه واو را نیز در بر گرفته است این نشانه عذاب الهی و یا بلای فراگیر برای همه مردم است (و تعبیر شخصی نمی شود)

اما اگر در رویا ببیند که مثلا در وسط بیابانی قرار گرفته ولی در اطرافش طوفان و باران سیل آسا می آید و او در عین حال احساس امنیت می‌کند و آسیبی به او نمی رسد نشان این است که بلای فراگیری می‌آید اما آن فرد از بلا در امان است 

و یا در خواب می بیند که بلایی می آید و او درعین ترس به خانه امنش پناه میبرد که نشانه این است که بلای عمومی آمده و شاید فقط مختصری هم به رائی برخورد کند که البته جدی نیست

* آیه ۱۴۳/ اعراف : فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَخَرَّ مُوسَى صَعِقًا فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ سُبْحَانَكَ تُبْتُ إِلَيْكَ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ

زمانی که تجلی خدا بر کوه تابش کرد کوه را متلاشی کرد و موسی بیهوش شد و زمانی که به هوش آمد عرض کرد خدایا تو منزهی و برتری به درگاه تو توبه کردم و من اول کسی هستم که ایمان آورد

 اگر رائی در خواب ببیند که کوه بزرگی در جلوی او متلاشی می شود و از عظمت این امر بیهوش شده و متعجب می شود 

در عالم واقع خداوند عالم برای هدایت بیشتر او و اطمینان قلبش یک قدرت نمایی شگفتی می کند که برایمان او افزوده می شود ( وَأَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ) . مثلا ممکن است حادثه بدی برایش اتفاق بیفتد و او صدمه ای نبیند و بدین گونه دست حمایت خدا را در حفظ جانش ببیند و رجوع به خدا بیش از قبل در زندگیش محقق می شود.

[irp]

تعابیر دیگر کوه ؛

 در روایت است که المومن کالجبل الراسخ ، مومن مثل کوه استوار است و باد تکانش نمیدهد

۱- معمولاً کوه را به یک فرد بزرگ و عالم بزرگ و مومن تعبیر میکنند که دست یافتنی نیست مثل آقای بهجت وبه دنبال آن یک برکت مادی یا معنوی به او میرسد .

۲- یا تعبیر به کار بزرگ می کنند یعنی در عالم واقع یک کار بزرگی را انجام می‌دهد و با موفقیت پیش می‌رود 

۳-  نیز تعبیر آن این است که با تلاش به یک هدفی که مدنظرش بوده میتواند دست یابد. 

* آیه ۱۴۷/ اعراف :  والذین کذبوا بایاتنا و.لقاء الاخره حبطت اعمالهم . و آنان که آیات آسمانی و لقاء‌ عالم آخرت را تکذیب کردند اعمالشان تباه و باطل شود

 اگر رائی در خواب ببیند که مثلا با کسی مناظره می کند و امر حقی را تکذیب می‌کند و از باطلی دفاع می‌کند

 در عالم واقع و بیداری کاری را انجام می دهد وزحماتی را در آن رابطه تقبل میکند ولی اثراتش را نمی بیند و مرتب ثمرات کارهایش از بین میرود.

 مثلاً به دیگران محبت می کند اما اثری از محبتها نمی بیند ویا در یک کار وکاسبی مادی تلاش میکند و مالی را ذخیره می کند تا با آن چیزی تهیه کند ولی آن مال از بین میرود مثلا دزدیده میشود ویا خانه اش خراب میشود و…

نکته : یا ببیند که در خواب دروغ میگوید (چون ۷۰ در صد کذبها یه جورایی به آیات الهی برمیگردد)

 *آیه ۱۵۷/ اعراف: الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ …. وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ … وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

 آنان که از رسول پیروی می کنند …بر آنان طعام پاکیزه و متبوع را حلال و هر پدیده منفور را حرام می گرداند و همه احکام پر رنج و مشقتی را که چون زنجیر به گردن خود نهاده اند همه را بر می دارد… پس آنان که به نوری که به او نازل شد پیروی نمودند آن گروه حقیقتا رستگارانند. 

 ۱- اگر رائی در خواب  نور شگفت انگیزی ببیند و هر جا آن نور میرود او آن را دنبال می کند( وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي )

 در عالم واقع رزق حلال ( وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ ) دوری از حرام بدی (وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ ) و ورهایی از یک رذیله اخلاق ( وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ ) و راههای هدایتی در امر مادی و معنوی نصیبش می شود ( وَاتَّبَعُوا …أُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ) 

[irp]

نکته : ثمرات ذکر شده با توجه به حالات و نیاز رائی در بیداری محقق می شود

۲-الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ : ونیز کسی که ببیند به دنبال پیامبر یا امامان معصوم ایا امام زاده ها پشت سر ایشان حرکت میکند این ها نماد همراهی است و معنای آن هدایت معنوی است و به تبع آن اتفاقات خوب معنوی و مادی برایش می افتد و روزیش زیاد میشود . 

* آیه۱۷۶/ اعراف :  ولکنه اخلد الی الارض واتبع هواه فمثله کمثل الکلب ان تحمل علیه یلهث اوتترکه یلهث .

اگر ما میخواستیم به آن آیات او را رفعت مقام میخشیدیم لیکن او به زمین فرو ماند و پیروی از هوای نفس کرد و مثل او به سگی می‌ماند که اگر او را تعقیب کنی یا به حال خود واگذاری با زبان بیرون آمده عو عو میکند

 اگر رائی در خواب ببیند که به صورت سگی است که زبانش از عطش و گرسنگی بیرون است وقتی دنبالش میکنند ویا رهایش می کنند با زبان بیرون آمده پارس میکند

 در عالم واقع در حالات خود بنگردکه او عالمی دنیا پرست وحریصی است که آرامش ندارد (چون حریص آرام نیست) واز علمش برای دنیا بهره میبرد.(اخلد الی الارض به زمین چسبیده ) مثل بلعم باعورا . 

۲- سگ را به معنای دشمن نیز تعبیر کرده‌اند چون ویژگی ذاتی سگ حمله کردن است حال اگر پارس کند و پاچه شخص را بگیرد یک دشمن نزدیک است و آسیب می زند 

ولی اگر رائی در خواب سگ را طرد کند بر دشمن خود چیره می شود 

 واگر ببیند سگ ماده ای را در خانه آورده خانمی در زندگی فرد قرار می گیرد و ایمانش را می رباید ضربه‌ای به زندگیش میزند

 نکته ۱: تعبیر دیدن گرگ نیز درخواب به معنای دشمن ناجوانمرد و بی رحم است

 نکته۲ : در مورد خواب سگ باید گفت که گاه سگ حمایتگر است و گاه خطرناک و مزاحم. اگر حمایت گر باشد ومطیع و رام به دنبال انسان حرکت کند و در خواب از او حمایت کند شاید در بیداری تعبیر آن این باشد که دوستی یاکسی او را در امری حمایت می‌کند مثل سگ اصحاب کهف که پاسبانان بود و حامیان آن مردان خدا .

واگرسگ خطرناک و مزاحم باشد و در خواب ببیند که پارس کرده و به او حمله می کند شاید در بیداری باید نسبت به اطرافیان دقت کنند که کسانی اطرافش هستند که حسن نیت ندارند و با غیبت و توطئه و دشمنی در صدد ضربه زدن به او هستند. لذا با درایت وگاه مدارا وحتی محبت شر آنان را کم کند

 گاه دیدن سگ در رویا باطن انسان را نشان میدهد مثل رسول ترک که سگ خیمه امام حسین درخواب دیده شد یعنی باطن شراب خواری و بعد اعمال بد او به صورت سگ در خواب دیده شد و لذا در بیداری باعث منجر به توبه کردن او شد.

*آیه ۱۷۹/ اعراف :  ولقد ذرانا لجهنم .. لهم قلوب لا یفقهون بها ولهم اعین لا یبصرون بها ولهم اذان لا یسمعون بها اولئک کالانعام . .. هم الغافلون .

محققا بسیاری از جن و انس را برای جهنم واگذاریم چرا که آنها دلهایی دارند که درک نمی کنند و چشم هایی دارند که نمی بینند و گوش هایی دارند که نمی شنوند و مانند چهارپایان اند بلکه بسی گمراه ترند

۱-  اگر رائی در خواب ببیند که به شکل انعام است  در عالم واقع برایش امری مهم است که او از ان غافل است و باید حواسش را جمع کند و چیزها وموضوعاتی پیرامون اوست که آن را نمی بیند و یا نمی شنود ولذا برداشت درستی از موضوع ندارد.

 پس توجه کند و در جوانب امریکه برایش مهم است تحقیق کند و با بصیرت معرفت پیدا کند( قلوب لایفقهون بها) و الا مشکلات وسختی به دلیل غفلت شامل حالش میشود (هم الغافلون)

۲- و اگر در یک فضای معنوی که همه مشغول ذکر هستند و قرآن می خوانند ببیند که چشمانش نابیناست و گوشش نمی شنود این نیز نشان از غفلت رائی دارد.

* آیه ۱۸۲و ۱۸۳/ اعراف  :  والذین کذبوا بایاتنا سنستدرجهم من حیث لا یعلمون … – کیدی متین 

به کسانی که آیات ما را تکذیب می‌کنند به زودی آنها را به عذاب و هلاکت می افکنیم از جایی که نمی دانند و روزی چند به آنها مهلت می دهیم مکرو عقاب ما شدید به آنها می‌رسد. 

 اگر رائی نمادی از استدراج را در خواب ببیند مثلاً با عارفی گفتگو می کند و قرآن را رد می کند و هرچه عارف می گویداو قبول نمی کند و آن عارف به او می گوید برو راحت باش .(یعنی دیگه کاری باتو ندارم ) 

 این رها کردن و توبیخ نکردن را نمادی از استدراج می دانیم . حال در کنار این به مال و منال حسابی هم رسیده است و از نظر مادی بسیار وضع خوبی دارد. این نشان میدهد که در عالم واقع در مسیر غلطی حرکت می کند و تغییر و تحولاتی در زمینه رشد مالی پیدا می کند اما عاقبت بخیری ندارد در ظاهر به دلیل کسب مال ومنال تعبیر خوبی است اما در باطن تکذیب است و با استدراج مفهوم بدی دارد. 

 (معنای استدراج:  دادن نعمت به دنبال نعمت برای مشرکان و کافران تا درجه درجه پایین بیایند و به ورطه هلاکت نزدیک شوند )

 * آیه ۱۹۹ و۲۰۱/ اعراف  :  خذ العفو وامر بالعرف … – ان الذین اتقوا اذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا فاذا هم مبصرون 

طریقه عفو و بخشش را پیش گیر و مردم را به نیکوکاری امر کن و از نادانان روی بگردان و چون اهل تقوا را شیطان وسوسه کند همان دم خدا را به یاد آورند و همان لحظه بصیرت و بینایی پیدا کنند

 اگر رائی در خواب ببیند کسی به او ظلم می کند و او دلش می خواهد ظلم او را جواب دهد( مسهم طائف من الشیطان) ولی به خاطر خدا عفو کرده واو را میبخشد ( اتقوا)  

[irp]

تعبیر آن این است که در عالم واقع قرار است که یک انحراف و تحریفی در امور مادی یا معنوی از طرف انسانهای جاهل وظالم برایش پیش بیاید و خداوند یک بصیرت وبینشی به او می‌دهد که میتواند آنرا دفع کند .(مبصرون)  وخلاصه قرار است اتفاقی بیفتد وخداوند پشت پرده را رو میکند ومتوجه میشود که یک توطئه ای در کار است. 

 *آیه ۲۰۵ و۲۰۶/ اعراف : واذکر ربک فی نفسک تضرعا وخفیه ..ان الذین عند ربک لا یستکبرون عن عبادته 

و خدای خود را با تضرع و پنهانی و بی آن که صدا را بلند کنی در دل خود صبح و شب یاد کن همانا کسانی که نزد پروردگارت هستند هیچگاه در بندگی خدا تکبر نمی ورزند و پیوسته به تسبیح و تنزیه خدا و سجده او مشغولند.

 اگر کسی در خواب ببیند که در حال تضرع و گریه به درگاه خداست و این امر برایش نمود دارد تعبیر آن‌این است که در عالم بیداری می‌تواند نشان از روحیه تواضع او باشد و با صحنه هایی مواجه می شود که با وسوسه شیطان جای تکبر است ولی اوبدون تکبر و با تواضع برخورد می کندحال یا در مقابل انسانی ویا در مقابل خدا با تواضع عبادت میکند. ودر واقع توفیق عبادت وبندگی پیدا میکند 

 اتضع ترتفع تواضع کن تا بالا روی . اگر در رویا حالت تواضع ببینیم در عالم واقع بالارفتن جایگاه فرد می باشد

آیاتی از جزء های دیگر

* آیه۹/ بقره : یخادعون الله والذین امنوا و ما یخدعون الا انفسهم وما یشعرون ،  میخواهند تا خدای خود و اهل ایمان را فریب دهند و حالا اینکه فریب نمیدهند مگر خود را و نمی فهمند

 با توجه به این ایه که هیچکس ذره ای بدی نمی کند مگر آن که نتیجه اش را می بیند و ذره ای خوبی نمی کند مگر این که نتیجه اش را میبیند

 اگر در رویا ببیند که کار بدی می کند در عالم واقع ضرری در همان راستا به او میرسد در رویا خدعه می زند و پولی را از راه بدی به دست می‌آورد در عالم واقع همان پول را از دست می‌دهد اگر در رویا خدعه زند و عزت و مقامی را به دست آورد در عالم واقع پست و مقامی را از دست می‌دهد. 

 * ۵/ نحل :   والانعام خلقها لکم فیها دفء ومنافع ومنها تاکلون ، چهارپایان را خلق کرد تا از موی و پشم آن ها رفع سردی و گرمی کرده و از فواید شیر و گوشت شان غذای ماکول سازید 

به طور کلی انعام اعم از گوسفند بز گاو شتر و حیوانات حلال گوشت تعابیر بسیار خوبی دارند و نیزهر چهارپای حلال گوشت دیگر . البته کمی با هم متفاوت هستند و گاه بخش های اختصاصی دارند مثل قربانی گوسفند حضرت ابراهیم و گاو بنی اسرائیل و بحث خشکسالی حضرت یوسف که در تعبیرها استثنائاتی وجود دارد ولی در کل رزق حلال در همه آنها وجود دارد و اینکه رزق چیست مورد به مورد فرق میکند 

اگر رائی خواب انعام را ببیند با توجه به سودر رسانی چهار پا در بیداری نعمات مادی ویا معنوی متنوعی با توجه به چهار پایی که دیده نصیبش میشود . 

*۱۶/نحل :  ولکم فیها جمال حین تریحون وحین تسرحون و چهار پایان هنگامی که برمیگردند وهنگامیکه به چرا میروند زینت شما هستند 

اگر رائی رفت وآمد زیبای چهار پایان را که به چرا میروند و بر میگردند در رویا ببیند ( جمال حین تریحون وحین تسرحون ) در بیداری یک صادرات وواردات پرسود وحلال یا در داخل شهر های کشورش ویا با خارج از آن خواهد داشت .با توجه به اینکه مثلا گاو وقتی به سمت چرا میرود شیر ندارد ودر برگشت پر شیر برمیگردد .

البته اگر رائی شبان روستایی باشد و گاو داشته و فکرش در طول روز مشغول است این خواب تعبیر ندارد 

اما اگر شبانی باشد و گاو هم داشته باشد ولی ذهنش درگیر این مسئله در روز نباشد این تعبیر دارد

 اگر ببیند گاو ها رفتند و برنگشتند چیزی را در عالم واقع از دست می دهد اما اگر آنها را بفرستد به چراگاه و پرشیر برگردند طبق تعبیری که در بالا شده است درست است. 

* آیه ۱۵/ نحل : والقی فی الارض رواسی ان تمید بکم

 و نیز کوههای بزرگ را درزمین نهاد تا از حیرانی و اضطراب برهاند 

.اگر شخص رائی کوهی را که در خواب برایش شاخص است ببیند حال به آن تکیه داده ویا به بزرگی آن نظاره گر است (رواسی ان تمید بکم)

در واقع از یک اضطراب ونگرانی به واسطه پشتیبانی فردی استوار ویا عملی محکم (برمبنای اخلاص وولایت) آرامش میابد .

 در روایت است که المومن کالجبل الراسخ ، مومن مثل کوه استوار است و باد تکانش نمیدهد.

 تعابیر دیگر کوه: معمولاً کوه را به یک فرد بزرگ و عالم بزرگ و مومن تعبیر میکنند که دست یافتنی نیست مثل آقای بهجت وبه دنبال آن یک برکت مادی یا معنوی به او میرسد .

ویا تعبیر به کار بزرگ می کنند یعنی در عالم واقع یک کار بزرگی را انجام می‌دهد و با موفقیت پیش می‌رود 

و نیز تعبیر آن این است که با تلاش به یک هدفی که مدنظرش بوده میتواند دست یابد.

* ۱۶/ نحل:  وعلامت و بالنجم هم یهتدون و نشانه های در زمین و ستارگان آسمان مقرر داشت تا از آنها هدایت یابید

 اگر رائی آسمانی از ستاره ببیند ( گاه یک ستاره وگاه چندین ستاره میبیند) (وبالنجم هم یهتدون)

  ۱- در عالم واقع راههای هدایتی در امر مادی ومعنوی ومعرفتی بر سر راه او قرار میگیرد اعم از انسان مرشد وغیر انسان مثل یک کتاب ویا یک سایت هدایتی .

۲- یا این که در عالم واقع می خواهد یک کار اقتصادی انجام دهد و کسانی دستگیرش می شوند و او را راهنمایی می‌کنند تا به هدف برسد

 ۳- ستاره برادران هستند طبق سوره حضرت یوسف که ستاره برادران او بودند که بر ایشان سجده کردند.

* ۴۵ اسری: واذا قرات القران جعلنا بینک وبین الذین لا یومنون بالاخره حجابا مستورا وچون قران بخوانی میان تو وکسانی که به آخرت ایمان ندارند  پرده ای پوشیده قرار میدهیم .

 گاه کسی هست که این آیه شریفه را با صدای خیلی بلند میخواند و مثلاً وسط یک میدان بلند فریاد می زند و دورش هم افراد بد هستند تعبیر این خوب نیست. بر فسق و‌گمراهی او افزوده میشود (وما یضل به الا الفاسقین.)

 لذا در تعبیر قرآن چند چیز مد نظر است ۱- نحوه خواندن آیه قرآن ، ۲- شخصیت کسی که آیه به آن تعلق گرفته و ۳- مفاد آیه.

حال در تعبیر آن میتوان گفت اگر رائی که تلاوت کننده قرآن است در گوشه خلوتی با توجه و تدبر آیه را میخواند و حس تحول می کند در عالم بیداری ودر عالم واقع دور اورا آدمهای بدعمل ومعاند گرفته اند .میتوان گفت که خدا اورا از عمل بد و باطن جهنمی عمل آنان حفظ میکند .

۲- وننزل من القران ماهو شفاء و رحمه للمومنین حال اگر انسان باایمان معمولی درخواب قران بخواند ودر ضمن بیماری جسمی یا روحی داشته باشد میتوان برایش تعبیر شفا کرد

۳: وما یضل به الا الفاسقین  ، فردی فاسق در رویا قران بخواند ویا کسی در رویا ببیندد که فرد فاسق قران میخواند وبا صدای بلند وبدون خشیت دلیل براین است که برگمراهیش افزوده میشه واگر این آیه با حالت خوف‌وخشیت بخواند در عالم واقع دال بر توبه است .

 *  ۴۱ و۴۲ / نحل   :  والذین هاجروا فی الله من بعد ظلموا لنبوئنهم فی الدنیا حسنه… الذین صبروا وعلی ربهم یتوکلون ، آنان که در راه خدا مهاجرت کردند پس از آنکه در وطن خود ستم ها کشیدند ما در دنیا به آنان جایگاه نیکو عطا می کنیم کسانی که صبر میکنند وبر پروردگارشان توکل میکنند .

اگر رائی ببیند به خاطر ظلم و ستم از طرف فردی ویا گروهی و.. به شهر دیگری مهاجرت کرده و باصبوری مراحل سفر وسختی هایش را طی کرده (هاجروا من بعد ظلموا- الذین صبروا )

در بیداری شرایط مادی وجایگاه اجتماعی خوب در شهر مقصد پیدا میکند ( لنبوئنهم فی الدنیا حسنه) ویا جایگاه معنوی وتبلیغی خاصی پیدا میکند ( ولاجر الاخره اکبر) 

* آیه، ۶۶ اسری  ، ربکم الذی یزجی لکم الفلک فی البحر لتبتغو ا من فضله و … پروردگار شما کسی است که در دریا برای شما کشتی ها را به حرکت در می آورد تا از فضل خدا روزی طلبید

ونیز ۷۰ ، همان.   ولقد کرمنا.. وحملناهم فی البر والبحر ورزقناهم من الطیبات.  ما فرزندان آدم را بسیار گرامی داشتیم و آنان را در دریا وخشکی سوار کردیم و از هر غذای لذیذ و پاکیزه آنها را روزی دادیم. 

[irp]

اگر رائی در خواب سوار مرکب اعم از هواپیما وقطار وماشین و کشتی وانعام باشد آیا رزق معنوی ومادی در واقع تعبیر میشود

 به طور کلی سفر نوعی رزق است و در آن عبرت برکت و ثواب است و روزی خوبی در آن وجود دارد . قل سیروا فی الارض در زمین سفر کنید . دستور مستحبی است که ثواب خودش را داشته و رزق معنوی و مادی از جانب خدا را به دنبال دارد . نفس سفر رزق است حال اگر علاوه بر آن در پی تجارت هم باشد رزقش چندین برابر می‌شود

 آنچه در حاشیه سفر است و رزق هم محسوب می‌شود این است که در سفر باید خوش بیان خوش سفر و اهل سخاوت بود تا سبب جلب روزی بیشتری شود

نکته : اگر در عالم واقع شخصیت فرد به نحوی است که با این مرکب کار می کند این معنای خوبی دارد و دلالت بر خیر و برکت مادی اوست هرچه ماشین نازل تر باشد درجه اش از کم و زیاد میشود

 اما اگر مرکب او در عالم واقع لاکچری باشد در حالی که به او نیاز ندارد و فقط برای سرگرمی تفریحی و پز دادن استفاده می‌کندودر خواب این وضع را ببیند ، نشان بدی است و نشان از خار شدن در عالم واقع دارد .

 *  ۲۱ نمل: وتفقد الطیر فقال مالی لا اری الهدهد ام کان من الغائبین 

. در قرآن تعبیر هدهد به خبررسانی مشهور است خبر رسانی است که حتی حضرت سلیمان نیز به او اعتماد می‌کند در فرهنگ ما به آن شانه به سر می گویند در عالم رویا وقتی یک هدهد پیامی می آورد معبران به خبر خوش تعبیر می کنند اما باید گفت که هدهد در رویا تعبیرش خبر راست است که به انسان می رسد مثلاً مادری حدود ۳۰ سال فرزندش مفقود الاثر است و حالا در رویا هدهدی آمده و از فرزندش به او خبر می دهد در عالم واقع پیکر او را برایش می آورند و مادر خوشحال میشه اما امیدش را از دست می دهد

 در بحث هدهد تمرکز بر خبر راست است که خیلی مهم است و در زندگی فرد نقش کلیدی داشته و تحولی ایجاد می کند و اینکه آیا آن خبر خوش است یا نه باید از حواشی خواب متوجه شد .                           

                                                 سیده هاشمی

 

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
0
در تعبیر به شما کمک می‌کنیم. می‌توانید تعبیر خواب خود را بپرسید.x

تعبیر خواب الفبایی

برای مشاهده تعبیر خواب‌های قبلی، از فهرست زیر استفاده کنید.

ابتدا دقت کنید کلیدواژه و موضوع اصلی خواب مورد نظر شما چیست؟‌ سپس روی حرف اول کلیدواژه اصلی رویای خود از جدول زیر کلیک کنید. به صفحه مربوطه بروید و تعبیرتان را در بخش دیدگاه‌ها پیدا کنید.

مثلا اگر رویای شما مربوط به ازدواج است. روی حرف «ا» کلیک کنید و در بخش دیدگاه‌ها در همان صفحه تعبیر خود را مشاهده کنید.‌

شما می‌توانید تعبیرهای خود را از طریق اپلیکیشن سایت بپرسید. برای دانلود اپلیکیشن و راهنمایی بیشتر به این صفحه مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از امکانات پیشخوان کاربری خود از اینجا نیز استفاده کنید.

قوانین سایت تعبیر خواب ناب

عضویت شما در سایت تعبیر خواب ناب، به معنی پذیرش قوانین این سایت است. 

  • قانون شماره 1
    لطفا خواب خود را در اپلیکیشن تعبیر خواب سوال کنید.
  • قانون شماره 2
    لطفا قبل از ارسال، متن تعبیر خواب خود را به دقت بخوانید تا همه گزینه های مهم را در پرسشتان ذکر کرده باشید.
  • قانون شماره 3
    گاهی برای تعبیر لازم است که سوالات بیشتری را درباره رویای شما بپرسیم. در این صورت تعبیر شما بعد از پاسختان به سوالات داده خواهد شد.
  • قانون شماره 4
    حتما خواب خود را با حروف فارسی بنویسید. کامنت‌های انگلیسی تایید نخواهند شد.
  • قانون شماره 5
    تعبیر خواب شما ممکن است به صورت عمومی در سایت و بدون ذکر مشخصات شما، جهت استفاده دیگران منتشر شود که در موتورهای جستجو نیز قابل دسترسی است. در صورتی که نسبت به این کار رضایت ندارید، هنگام درخواست تعبیر مطرح کنید.
  • قانون شماره 6
    ارسال تعبیر خواب به ایمیل، واتس آپ، ایتا و … امکان پذیر نمی‌باشد و تعبیرها فقط در اپلیکیشن انجام می‌شود.
  • قانون شماره 7
    تعبیرهای درخواستی در سریع‌ترین زمان ممکن نوشته خواهند شد اما ممکن است به دلیل درخواست‌های زیاد، این زمان گاهی تا یک هفته به طول بیانجامد. بنا بر این شکیبا باشید.
  • قانون شماره 8
    در صورتی که در استفاده از اپلیکیشن و درخواست تعبیر خواب و … با مشکلی مواجه شدید، می‌توانید آن را از صفحه ارتباط با ما مطرح کنید.
  • قانون شماره 9
    از طرح مکرر یک رویا برای تعبیر پرهیز کنید.
  • قانون شماره 10
    ما حریم خصوصی شما را حفظ می‌کنیم و اطلاعات و تعبیرهای شما جایی افشا نخواهد شد.